Je už hluboká noc, když se vagon náhle rozjede. Koktejl ve vaší ruce, příznačně pojmenovaný Choo Choo Train Martini, se přelévá přes mělký okraj sklenice a zpoza dveří se ozývá smích. Držíte se sedadla, abyste neztratili rovnováhu. Vlak plynule nabírá rychlost, klavírista vybrnkává rytmus písně The Way You Look Tonight a ve vagonu vládne pronikavý pocit euforie.

Dobrodružná cesta po železnici je neodmyslitelně spjata s radostí i romantikou. A nic není romantičtějšího než cesta na palubě vlaku Belmond Venice Simplon-Orient-Express (VSOE).

Nejedná se totiž jen o cestu, která vás přenese z bodu A do bodu B, ale hlavně o zážitek, který vás provede krajinou tak překrásnou, až se vám bude tajit dech. V oknech se neustále střídají úchvatné výjevy kukuřičných polí, středověkých vesnic a majestátních hor.

Cesta tímto nejslavnějším vlakem, který je vzpomínkou na zlaté časy cestování, ve vás zkrátka vyvolá pocit, že před vámi leží svět nekonečných možností.

I když má hotel VSOE kořeny především v minulosti a v tom je samozřejmě jeho kouzlo, majitel Belmond se zaměřuje i na budoucnost. Luxusní značka zahájila provoz nových linek po celé Evropě, a na palubě legendárního vlaku tak teď nabízí ideální příležitost pro cestující, kteří po pandemické přestávce hledají něco pomalého a smysluplného.

Trasy Grand Tour vedou přes Itálii, Švýcarsko, Belgii a Nizozemsko a cestou navštěvují nejkrásnější města. Na trase z Florencie do Paříže se vám pak naskytnou sluncem zalité výhledy na Itálii, kde můžete také přenocovat ve florentském hotelu Belmond – Villa San Michele – a začít tak svou cestu rovnou ve velkém stylu. A tenhle nádherný kus železničního umění vyráží také z Prahy.

vlak Belmond
Luxusní design v historickém duchu | Foto: Venice Simplon-Orient-Express

Jedinečný design a pocit pohody

Když tmavě modrý vlak vjíždí na nádraží Campo Marte ve Florencii, ve vzduchu je cítit vzrušení. Obsluha v bílých rukavicích ihned doprovodí hosty na palubu a usadí je do jednoho ze sedmnácti původních vozů z dvacátých a třicátých let minulého století. Každý z nich má vlastní výzdobu a originální prvky – například zdobné inkrustace pastelových květin od mistra art deco Reného Proua a ryté skleněné panely od Reného Laliquea.

V luxusním kupé pro dva se usadíte do sedadel Moquette s plyšovým kobercem pod nohama a místnost kolem vás budou doplňovat elegantní třásně. Skříňky z lesklého ořechového dřeva jsou vybaveny keramickými umyvadly orámovanými měkkými ručníky. A růžová sametová ramínka už čekají na vaše večerní šaty a křišťálové skleničky jsou připraveny na uvítací přípitek šampaňským.

„Cestovat vlakem znamená vidět přírodu a lidi, města, kostely a řeky. Znamená to vidět život,“ řekla Agatha Christie, autorka knihy Vražda v Orient expresu, a pomohla tak navždy upevnit kultovní status tohoto vlaku.

A skutečně. Ve vlaku se neubráníte pocitu, že jste vstoupili do jejího románu. K dispozici je vám osobní komorník s bílými rukavičkami a mosaznými knoflíky. Dále je tu dress code, který říká, že „nikdy nejste příliš oblečeni“ – takže hosté se obvykle procházejí po palubě vlaku v kravatách, flitrových šatech nebo hedvábných koktejlových šatech.

Bohaté obědy od francouzského šéfkuchaře

Vrcholem zážitku je přepychové stolování. Slavnostní obědy a večeře se podávají ve třech jídelních vozech ve stylu dvacátých let minulého století. Kočár Etoile du Nord je půvabně obložen dřevem doplněným zelenými tóny, modrý kočár Côte d’Azur je vybaven úžasnými skleněnými panely Lalique a kočár L’Oriental je tajemný s černými lakovými dekoracemi.

Nový šéfkuchař Jean Imbert říká, že vychází z gastronomického dědictví vlaku a kombinuje ho s vlastní vášní pro čerstvé sezonní produkty připravené s noblesou a precizností.

Imbert proto posiluje stávající vztahy s lokálními zemědělci a výrobci a zároveň navazuje nové kontakty se specializovanými řemeslníky podél trasy. Jeho cílem je prý z těch nejlepších surovin vytvořit originální menu po celou dobu provozu vlaku.

Během cesty přes Toskánsko do severní Itálie se podává oběd. Při pohledu na sluncem zalitá pole a vesnice se svěží a lehká jídla šéfkuchaře Imberta nemohla hodit lépe – rajčatová polévka posypaná bylinkami a letními květy, po níž následuje mořský vlk a kandovaný fenykl v omáčce z mušlí. Hostinu završuje osvěžující třešňovo-pistáciová zmrzlina.

Kromě nového šéfkuchaře Belmond oznámil na příští rok i vybudování nových prostorů a kupé, která byla vyřezána ze dvou původních vagonů a zrenovována zručnými francouzskými řemeslníky a designéry.

Inspirovala je krajina rozprostírající se za okny vlaku. Vozy tak budou ve čtyřech různých provedeních: La Campagne (venkov), Les Montagnes (hory), Les Lacs (jezera) a La Forêt (lesy). Je zřejmé, že i ta nejznámější jména v cestovním ruchu se musí neustále inovovat a vyvíjet.

Orient Express | Foto: David Noton Photography

Když padne noc

S příchodem noci se nálada mění z klidné a elegantní na mimořádně sofistikovanou. Měkké osvětlení vrhá hřejivou záři na jídelní stoly osvětlené svíčkami, prostřené bílými ubrusy a lesklými stříbrnými příbory. Stejně tak je zdobí na zakázku vyrobené francouzské porcelánové nádobí a jedinečné návrhy jídelních lístků odrážejí barevnou paletu a historii jednotlivých vozů.

K dispozici je hovězí svíčková v pikantní omáčce, kaviár a humr, jemné sýry, broskvová melba a úžasně dekadentní jídlo zakončí mignardises. Večer však teprve začíná a vy můžete zamířit do barového vozu 3674 na koktejly a příjemnou konverzaci.

Krajina se mezitím změnila ze zvlněných polí na švýcarská tyrkysová jezera a brzy přejedete Gotthardský průsmyk. Klavírista ve svém repertoáru přešel na Noc a den a různorodí hosté slaví jízdu dalšími koktejly.

Pomalu se blíží Paříž a v očích cestujících je vidět nekonečná fascinace zážitkem, o kterém si mysleli, že je dávno ztracen v propadlišti dějin.

Benátský Simplon-Orient-Express cestuje od března do listopadu po Evropě z následujících zemí a měst: Česká republika (Praha), Francie (Paříž a Cannes), Itálie (Florencie, Benátky, Řím a Verona), Rakousko (Vídeň a Innsbruck), Maďarsko (Budapešť), Rumunsko (Bukurešť), Švýcarsko (Ženeva), Belgie (Brusel) a Nizozemsko (Amsterdam).

Jednou ročně se můžete zúčastnit také ikonické trasy z Paříže do Istanbulu.