Jsou zvyklí pokrývat tisíce zápasů každý den. Livesport je světový lídr v poskytování rychlého sportovního výsledkového zpravodajství a po celém světě ho využívá přes 90 milionů uživatelů. Jenže to je popis z doby před koronavirem.
Světový sport se zastavil. Včera nabízela aplikace Livesportu ve fotbalové záložce jen tři zápasy z běloruské Vyšhaja ligy, pak něco málo z Burundi, Nikaraguy a Tádžikistánu. Toť vše. V hokeji byla jen ruská amatérská liga, co se hraje 3 x 10 minut, basketbal měl na programu dva zápasy tchajwanské soutěže, tenis se nehrál žádný, stejně jako volejbal. Ještě před pár týdny zcela nemyslitelné.
„Měl to být rok plný velkých událostí. Fotbalové Euro, olympiáda, mistrovství světa v hokeji, to všechno je teď odložené nebo zrušené. Navíc se nehrají ani velké fotbalové soutěže, takže nás to bude bolet,“ říká Patrik Dzurenda, provozní ředitel Livesportu.
Pražská firma, která z 85 procent patří Martinu Hájkovi (na úvodním snímku), je zvyklá na velmi pěkné finanční výsledky. Loňské tržby se dostaly k hranici dvou miliard korun a podle informací Forbesu se zisk měřený přes EBITDA stabilně dostává k hranici jedné miliardy korun.
Livesport svůj profit částečně investuje – nad metrem v Nových Butovicích si za vlastní peníze postavil desetipatrové sídlo, patří mu téměř poloviční podíl v taxikářské službě Liftago a rozjíždí nový velkorysý zpravodajský projekt FlashNews.
Současnou situaci proto Dzurenda nebere tak tragicky. „Pro Livesport je to jen dočasný propad příjmů, se kterým jsme se už smířili – nic jiného nám taky nezbývá. Naše zaměstnance jsme rychle ujistili, že se nemají čeho bát. Dál se držíme našich plánů a nabíráme nové lidi, kteří nám je budou pomáhat naplňovat.“
Zaměstnanci dostali home office a zapojili se do sbírky na pomoc lidem v první linii. Vedení firmy slíbilo, že ke každé vybrané koruně přidá deset ze svého: vybralo se skoro 850 tisíc korun, s příspěvkem od Livesportu se tedy částka vyšplhala přes devět milionů. „Počítáme ale s tím, že Livesport sám dá minimálně 10 milionů,“ dodává Dzurenda.
Vedle toho začal Livesport pomáhat finančně i napřímo: sbírku na výrobu 500 plicních ventilátorů podpořil půlmilionem korun, 250 tisíc dal na rozjezd Dobrovozu, 100 tisíc věnoval na nákup nanomateriálu pro výrobu roušek a stejnou částku na speciálně upravené potápěčské masky z ČVUT. Zdravotníkům a záchranářům už celkem poslali pomoc za více než tři miliony korun a další peníze prý ještě pošlou.
„Že začneme pomáhat, jsme se rozhodli za necelých 10 minut,“ říká Filip Horký, který má v Livesportu na starosti vývoj zpravodajského projektu FlashNews. Na tom se i za současné situace dělá dál, ale bývalý novinář si přibral další práci – oprášil své kontakty a začal se vyptávat, kde by pomoc Livesportu uvítali a co by přesně chtěli.
Hned následující den dorazil operátorům na lince 112 první více než desetikilový nákup sladkostí, energetických tyčinek a dalšího jídla, o které si řekli. Pak následovaly další složky zdravotnického systému.
„Sladkosti, ovoce nebo sušené maso všechny ty zahlcené lidi potěšily a povzbudily. Zároveň nám ale říkali, že nemají roušky. Že pořád čekají na rukavice, nepřichází dezinfekce, chybí ochranné pláštěnky. Tak jsme znovu začali telefonovat,“ rekapituluje Horký.
Společnost našla výrobce, který jim dodal hektolitry dezinfekce. Kromě toho se Hájek domluvil se svým někdejším obchodním partnerem, jehož textilní firma narychlo změnila provoz a šije teď stovky roušek denně. A provozovatel restaurace v sídle Livesportu má alespoň nějaké tržby díky tomu, že každý všední den uvaří na 200 jídel pro nemocnice a záchranáře.
„Vidíme, že naše pomoc má smysl,“ říká Dzurenda. „Mluvíme se zdravotníky, kteří se díky respirátorům od nás najednou nebojí chodit do práce a nemusí si zoufat, že dezinfekci mají už jen na dnešek. Kterým ohromně zlepší den třeba květiny, které přidáme k dodávce roušek a rukavic. Kterým tím můžeme ukázat, jak oceňujeme jejich náročnou a důležitou práci.“