Dvojnásobné ceny než před čtyřmi lety a nejnižší prodeje za posledních sedm let. Taková je současná bilance na nemovitostním trhu v České republice, který několik posledních měsíců stojí na místě.

Ustoupit nechce nikdo: developeři, realitní kanceláře, ale i soukromníci chtějí za nabízené nemovitosti utržit co možná největší částku a rozhodně nechtějí spustit lavinu plošného zlevňování. Na tu zároveň čekají zájemci o byt či dům, kteří často kvůli úrokům držícím se mezi šesti a sedmi procenty nedosáhnou na hypotéku.

Zdánlivě bezvýchodná situace nicméně staví kupující do výhody. „Trh prodávajících se proměnil na trh kupujících. V současnosti mají realitní kanceláře v nabídce více bytů než v předchozích letech. Zájemci si oproti minulým rokům mohou vybírat a s prodávajícími vyjednávat,“ uvádí Jan Hrubý, generální ředitel realitní skupiny RE/MAX.

A právě nejrůznější akční nabídky či statisícové slevy se stávají způsobem, jak stagnující realitní trh a slabou poptávku alespoň částečně rozhýbat. Ať už jde třeba o prémiové vybavení za cenu běžného, parkovací místo zdarma, výměnu starého bytu na protiúčet, nebo právě zmíněnou slevu – podle developerů a realitních kanceláří tohle vše pomalu začíná zabírat.

„V posledních týdnech pozorujeme oživení poptávky, které je způsobeno lidmi s vysokými úsporami kupujícími byty za hotovost, aby ochránili své peníze před vysokou inflací,“ vysvětluje Hrubý, podle kterého opět mírně roste počet nemovitostí financovaných hypotékou. „Lidé pochopili, že úroky v následujících měsících neklesnou, ale počítají s tím, že úvěr budou za tři roky refinancovat.“

„Slevy se staly novým standardem. Z našich dat vyplývá, že alespoň o sto tisíc korun zlevní téměř každá pátá nemovitost – zhruba 17,5 procenta ze všech. Pro prodávající je to způsob, jak prodej urychlit,“ uvádí šéf portálu Bezrealitky Hendrik Meyer.

„Často je to sice jen psychologická záležitost, ale vidíme, že snížení ceny o pět procent může přinést až dvojnásobné množství zájemců. Lidé na slevy prostě slyší,“ dodává.

Podle Hrubého rovněž záleží na situaci prodávajícího a na jeho spěchu na prodej. „V opačném případě si může nemovitost případně nabídnout k pronájmu,“ vysvětluje Hrubý. „Je ale pravda, že v současné době jsou prodávající ochotnější jednat o možné slevě. To v předchozích dvou letech, kdy byla poptávka výrazně vyšší než nabídka a trh dramaticky rostl, prakticky nebylo možné,“ připomíná.

Slevy jsou jen návrat do reality.

Podle regionálního ředitele společnosti M&M Reality Ladislava Doudy je potřeba si uvědomit, že v posledních dvou letech měly ceny mnohdy charakter bubliny a byly uměle vyšponované. „Tyto slevy tak často nejsou nic jiného než návrat do reality. V minulosti byli lidé zvyklí cenu nadsadit a čekali, co to udělá. Dnes už tato strategie nefunguje,“ tvrdí Douda.

Zatímco pokles cen a dodatečné slevy jsou nyní standardem zejména v nabídce secondhandových domů a bytů, developeři volí v současnosti jiné strategie v podobě marketingových akcí. Příkladem budiž třeba největší tuzemský developer, společnost Central Group miliardáře Dušana Kunovského, která k bytům nabízí klimatizaci zdarma nebo poukázku na vybavení až za 500 tisíc korun.

V reakci na drahé hypotéky ale skupina začala nabízet například hypotéky s garantovaným úrokem. „Program kupujícím zaručuje, že pro ně firma k termínu dokončení bytu zajistí u spolupracujících bank zvýhodněnou hypotéku. A pokud by se to nepodařilo, garantujeme, že finanční rozdíl po dobu prvních tří let splácení vyrovnáme ze svého,“ upřesňuje výkonná ředitelka Central Group Michaela Tomášková.

Majitelé starších bytů či domů pak mohou využít také možnosti výměny za nový byt na protiúčet.

Podle předsedy rady tuzemské Realitní komory Martina Sitára se klesající tendence cen domů a bytů na českém trhu týká především secondhandových nemovitostí nebo nemovitosti v méně atraktivních lokalitách. Ceny novostaveb a developerských projektů se drží stále vysoko.

„Velcí developeři nemají k zlevňování důvod, raději své projekty pozastaví a vyčkají na lepší časy, na které by měli být po předchozích tučných létech připraveni. V realitních společnostech, které se zabývají primárně prodejem secondhandových nemovitostí, tento trend nezaznamenáváme,“ konstatuje Sitár.

Jeho slova potvrzuje i rozhodnutí Central Group. Kunovského skupina minulý rok kvůli situaci na trhu nedala do prodeje proti původnímu plánu 750 bytů v bytových projektech Parková čtvrť a Tesla Hloubětín.

„V současnosti ale opět pozorujeme oživení poptávky a zhruba pětinový nárůst prodejů, který s jarním obdobím ještě dále poroste,“ věří ředitelka společnosti Michaela Tomášková.