Každý rok nahrazují zbrusu nové nebo zcela přepracované modely zboží z předchozího modelového roku. To se dá říct prakticky o všech odvětvích od výrobců telefonů po módní značky. A nejinak je tomu i automobilek. Bez ohledu na to, jak silná nebo slabá je ekonomika, lze očekávat, že každý rok debutuje flotila čerstvých osobních a nákladních automobilů a SUV, zatímco ty, které ztratily svůj lesk nebo technologicky zastaraly, jsou odsunuty do šrotu.
Obvykle se daný vůz přestává prodávat z důvodu klesajících prodejů, ale i změna preferencí zákazníků může způsobit, že stávající modely jsou vyřazeny z nabídky automobilky. V posledních letech se zdá být tenhle proces ale ještě rychlejší než kdy dřív. Automobilky například enormně snižují nabídku osobních automobilů. Zejména pokud jde o ty americké.
Například Buick a Lincoln už nyní vyrábějí pouze SUV a Ford a Chevrolet se téměř stáhly z trhu s osobními automobily, přičemž Mustang, respektive Corvette, jsou jejich jedinými modely, které zůstávají pro rok 2025.
Pozitivní je, že šikovní zákazníci budou moci očekávat velké slevy a velkorysé pobídky, které pomohou s z prodejem zůstatkových vozů, protože zásoby prodejců jsou stále poměrně bohaté. Zde je stručný přehled nejvýznamnějších modelů, které se letos na podzim vydávají na cestu do věčných lovišť:
Audi R8: Nízko položený sportovní vůz Audi s motorem V10 je pořádně rychlý, ale zároveň ne úplně zběsilý, schopný beztrestně zvládat každodenní dojíždění do práce. Vůz byl údajně určen k vyřazení už na konci modelového roku 2023, ale pozdější nárůst prodejů mu zajistil milost na poslední letošní kolo.
Chevrolet Camaro: Chevy opouští úctyhodné kupé a kabriolet Camaro, které původně debutovalo v modelovém roce 1967 jako odpověď na Ford Mustang. Pro rok 2024 je nabízen ve sběratelské edici jako rozloučení s fanoušky.
Ford Edge: O tom, že dvouřadé crossover SUV střední velikosti leží i navzdory slušným prodejům na špalku, se šušká už několik let. Ford se s modelem Edge pro rok 2025 definitivně loučí.
Subaru Legacy: Legacy, kdysi nejprodávanější model střední třídy, čeká v roce 2025 osud jiných sedanů, ale bude žít dál alespoň s vyšší světlou výškou a obložením karoserie připomínajícím SUV jako kombi Subaru Outback.
Nissan GT-R: Právě bylo oznámeno, že „Godzilla“ mezi sportovními vozy, Nissan GT-R, se po sedmnácti letech výroby letos na podzim přestane vyrábět. Nissan jeho odchod připomene dvojicí vzpomínkových modelů Takumi a Skyline Edition T-spec.
MINI Clubman: Podivný třídveřový model značky připomínající kombi (pět dveří, pokud počítáme svisle otevírané dělené zadní dveře), který je více než osobní automobil, ale ne tak docela SUV, se přestane vyrábět ještě letos a na jeho náhradě se údajně nepracuje.
Chevrolet Malibu: Poslední sedan značky absolvuje poslední kola před ukončením výroby v roce 2025. Jméno bylo základním prvkem v nabídce osobních vozů Chevy v posledních šedesáti letech a za tu dobu se prodalo téměř deset milionů kusů.
Ford Escape: Oblíbené kompaktní crossover SUV Escape patří k základním modelům značky Ford již od roku 2000 a naposledy byl přepracován pro modelový rok 2023. V něm údajně opustil výrobní linku, aby uvolnil výrobní kapacity pro nový elektromobil, který bude uveden na trh později.
Mitsubishi Mirage / Mirage G4: Mitsubishi, které je často zesměšňováno pro své mdlé zrychlení a chudou základní výbavu, ukončuje výrobu svého vyloženě levného subkompaktního sedanu a hatchbacku.
Jeep Cherokee a Renegade: Dva z nejmenších crossoverů Jeepu se nedostaly do výběru pro rok 2025, takže Compass zůstane nejdostupnějším modelem značky. Jeden z nich nebo oba by se však mohly v budoucnu znovu objevit s elektrickým pohonem.
Nissan Titan: Nissan se s modelem Titan statečně snažil narušit dominanci domácích značek mezi plnohodnotnými pick-upy, ale v posledních dvou desetiletích se mu podařilo prodat pouze symbolický počet kusů.
Genesis G70: Tento bojovník proti BMW řady 3 se dočkal solidních ohlasů, ale ukázalo se, že to byl správný vůz ve špatnou dobu, protože na SUV a elektromobily se nyní zaměřuje i luxusní divize Hyundai.