Do čistě elektrických vod se pouští i Ferrari. Její první elektromobil, který zákazníci dostanou do rukou v závěru příštího roku, má stát nejméně půl milionu eur, tedy víc než dvanáct milionů korun.

Pro Ferrari bude příchod čisté elektromobility představovat obrovský zlom. Sportovní značka si od radikálního kroku slibuje další růst prodejů, který by měl být se zatím bezejmenným automobilem spojený.

Ještě do konce června má totiž v domácím Maranellu na severu Itálie otevřít novou část továrny, kde se bude nový elektromobil vyrábět. Celková výrobní kapacita Ferrari by se díky tomu ve výhledu dalších let mohla podle agentury Reuters zvýšit až o třetinu.

Takový nárůst by znamenal roční výrobu kolem dvaceti tisíc aut. Obavu, co s nimi, ale vedení automobilky mít rozhodně nemusí. Na dodání objednaných vozů v cenách běžně kolem osmi až deseti milionů korun zákazníci čekají až dva roky, a je to spíš právě samo Ferrari, které ve snaze zachovat exkluzivitu jejich dostupnost uměle přiškrcuje. 

„Být na čekací listině je samo o sobě symbolem statusu,“ cituje oborový magazín AutomotiveNews Fabia Caldata ze společnosti AcomeA SGR. Poptávka po výjimečných autech navíc roste s tím, jak přibývají zákazníci v regionech, kam Ferrari své vozy běžně nedodávalo, typicky například do Indie nebo do zemí Středního východu.

Navíc plné vytížení takzvané E-building, jak ve Ferrari novému závodu říkají, zřejmě nepřijde hned, ale bude nabíhat postupně, což naznačují slova šéfa Ferrari Benedetta Vigny. „Tento nejmodernější závod nám v nadcházejících letech zajistí flexibilitu a technickou kapacitu přesahující naše potřeby,“ uvedl CEO firmy, která letos počítá s hrubým provozním ziskem nejméně 2,45 miliardy eur.

Nová část automobilky, která má být plně funkční za tři až čtyři měsíce, ale nebude vyrábět jen elektromobil s černým vzpínajícím se koněm na žlutém logu. Vedle částí pro výrobu, například vlastních baterií, v ní bude linka i pro benzinové a hlavně stále víc poptávané hybridní modely, jichž loni Ferrari prodalo víc než čtyřicet procent z celkové výrobní kapacity.

Analytik společnosti Mediobanca Andrea Balloni webu AutomotiveNews řekl, že podle jeho očekávání bude mít nový elektromobil od Ferrari cenu vysokou tak, aby pomohla zachovat marže, kompenzující vývoj nové plně elektrické technologie i větší počet dílů pocházejících od externích dodavatelů.

„Předpokládám, že nový elektromobil bude představovat něco málo přes deset procent ročních prodejů,“ odhaduje Balloni s tím, že zákazníci Ferrari budou i dál do poslední chvíle, o které ale nikdo neví, kdy skutečně přijde, preferovat spalovací motory.

„Ferrari musí být schopné poskytnout zákazníkům jedinečný zážitek z jízdy bez ohledu na typ pohonu,“ je přesvědčený Vigna. To podle něj znamená mít v nabídce tradiční, hybridní i plně elektrické varianty. „Někteří potenciální zákazníci mi říkají, že by se k Ferrari přidali, jen kdyby si mohli koupit elektrický vůz. Čekají na naše zelené auto,“ dodal Vigna v italsky vysílaném podcastu agentury Bloomberg. 

Ferrari si s novým čistě bateriovým modelem podle všeho věří. A to i přes složitou situaci na trhu, kdy nadšení řady automobilových značek pro elektromobilitu slábne. Cena půl milionu eur, která navíc nezahrnuje příplatkovou výbavu, jež základní částku obvykle zvyšuje o dalších patnáct až dvacet procent, je totiž výrazně vysoko nad průměrnou prodejní cenou 350 tisíc eur včetně příplatků, kterou zákazníci za Ferrari utráceli v prvním letošním čtvrtletí. 

Půlmilionová suma je ale také mnohem výš než například u nejsilnější, víc než tisícikoňové verze elektrického Porsche Taycan, které se prodává za zhruba 250 tisíc eur. Aby tak Ferrari vysoké náklady spojené se zavedením výroby elektromobilů rozmělnilo i jinak než jen vysokou cenovkou prvního elektromobilu, údajně už chystá i druhý bateriový vůz. Jeho vývoj má být ale teprve na začátku.

Porsche Taycan
Porsche Taycan

Technické detaily chystané elektrické novinky, včetně jejího designu, automobilka úzkostlivě tají. Co zatím Benedetto Vigna okomentoval, jsou otázky ohledně zvuku, který údajně nebude mít ambice napodobovat burácení spalovacích motorů. Místo toho bude pracovat se zvukem, který elektromotor vydává.

Vývojoví inženýři tak pracují na něčem, o čem Vigna mluví jako o nových zvukových podpisech, „které vzbudí emoce a budou soupeřit s tím, co produkují spalovací motory“.