Do českých nákupních košíků se dere nový a velmi silný hráč. Turecko-čínský gigant Trendyol si pro svou evropskou expanzi vybral Česko hned v první vlně. A budí respekt.
Český trh stál dlouho stranou největších hráčů globální e-commerce. I díky tomu tu mohly vyrůst silné značky s českými zakladateli, jako Alza nebo Notino. Poslední události ale ukazují, že časy se mění právě teď.
Už na přelomu roku spustily čínské e-shopy Shein a Temu velké marketingové kampaně cílené na české zákazníky. A doplnily tak nabídku velkých tržišť – polského Allegra a německého Kauflandu. Na jaře však odstartuje svou evropskou expanzi další mamutí tržiště s globálním dosahem Trendyol.
„V prvním čtvrtletí 2024 vstoupíme na trhy východní Evropy. Začneme v Rumunsku, Řecku, Maďarsku a České republice a v dalším období počet zemí ještě zvýšíme,“ uvedl Erdem Inan, CEO skupiny Trendyol na akci InMerge Innovation Summit v ázerbájdžánském Baku, kde vystupoval vedle technického šéfa Tesly nebo zakladatele Shazamu.
Úspěch tohoto online tržiště stojí už od jeho vzniku v roce 2020 na plánu nabízet současně zboží ultralevné i prémiové a vlastní řady kombinovat s nabídkou dalších prodejců. K tomu později přibyla i vlastní secondhandová platforma, rozvoz jídla nebo vlastní doručovací kanál.
Že se to vyplácí, dokládá třicet milionů zákazníků, jejichž důvěrou se firma chlubí, čtyři tisíce zaměstnanců v deseti zemích světa a 250 tisíc zapojených prodejců. Centrálu má stále v Turecku, byť v ní většinu už pět let drží Číňané.
„Trendyol je plnohodnotný marketplace, který prodává všechny kategorie, i značkové zboží. To, co je na jejich webu vidět z české IP adresy, je jen móda a módní doplňky, ale to není kompletní portfolio produktů, které prodávají,“ vysvětluje Michal Vodák, obchodní a marketingový ředitel Heureka Group.
Očekává se, že s plnohodnotným vstupem Trendyolu na český trh se nabídka rozroste o zboží, které nabízí i jinde, jako je vybavení na outdoor, sportovní potřeby, kosmetika a elektronika.
Proč Česko?
Jednoduchá otázka a ještě jednodušší odpověď. Češi milují nákupy na internetu, o čemž svědčí nevídané množství necelých padesáti tisíc e-shopů, které na našem trhu fungují.
„Trendyol patří do skupiny rychle rostoucích e-commerce hráčů zaměřených zejména na módu, podobně jako Shein či Temu. Společné mají velmi agresivní marketing i za cenu dočasné ztrátovosti, radikálně nižší ceny a velmi rychlý cyklus uvádění nových produktů,“ vyjmenovává klíčové vlastnosti tržiště David Antoš, analytik Boston Consulting Group.
V aktuální zprávě o stavu módního průmyslu The State of Fashion 2024, kterou píší analytici z McKinsey společně s portálem Business of Fashion, získal Trendyol označení firma třetí generace, společně s Temu, které je nejstahovanější nákupní aplikací v USA a vlastní ji čínská společnost PDD Holdings, a Ciderem, americkým prodejcem rychlé módy zaměřeným na generaci Z.
Tuzemská konkurence je tak silně pod tlakem. Nejenže si nově příchozí firmy díky agresivní cenotvorbě a marketingu uzurpují část peněz, které by jinak zákazníci utratili u českých e-shopů, ale už také podstatně zvýšily ceny za reklamu, kterou e-shopy lákají zákazníky na své stránky.
„Jelikož se nově příchozí firmy snaží ukousnout si za každou cenu nějaký zajímavý tržní podíl, investují do reklamy opravdu hodně peněz, a ženou tak náklady ostatních e-commerce firem nahoru,“ říká Michal Vodák z Heureka Group.
Alibaba a ti druzí
Trendyol založila v roce 2010 turecká podnikatelka Demet Mutlu, která ze startupu původně zaměřeného na prodej dámských oděvů udělala technologickou hvězdu Erdoganova Turecka. V roce 2018 koupila 86,5 procenta Trendyolu čínská Alibaba Group za 728 milionů dolarů.
Další rekord ale měl ještě přijít. V roce 2021 se společnost dočkala díky valuaci 16,5 miliardy dolarů označení první turecký decacorn, jak se nazývá soukromá společnost, často startup, s hodnotou vyšší než deset miliard dolarů.
A právě v tureckém zázemí může být hlavní výhoda Trendyolu oproti konkurentům. Zatímco Temu, Shein nebo i Aliexpress se čas od času potýkají s rychlostí doručení, Trendyol bude schopen evropským zákazníkům doručovat zboží rychleji.
„Alibaba již řadu let přemýšlí, jak v Evropě získat výraznější postavení mimo AliExpress, a zdá se, že si pro expanzi vybrala právě Trendyol,“ komentuje David Antoš z Boston Consulting Group.
Český online trh se loni propadl o šest procent, konkrétně obraty odvětví klesly ze 197 na 185 miliard korun. Tlak na ceny i marže bude nepochybně pokračovat v roce 2024, což bude obtížné zejména pro malé obchodníky.
„E-shopy, které neposkytují žádnou přidanou hodnotu, například pomoc při výběru či přidané služby, mohou zcela zaniknout,“ předpokládá analytik David Antoš.