Na první pohled to tu vypadá jako v luxusním butiku. Pečlivě vyskládané oblečení jako značkové kašmírové svetry, saka či bundy. Vedle toho zátiší s designovými doplňky do domácnosti, nádobí s vánočními motivy, sklenice z broušeného skla nebo elektronika.
V jednom rohu stojí vystavená zánovní elektrokola. Zkrátka, pečlivě naaranžovaná kombinace zcela různorodého zboží, která má však jedno společné: jde o věci z druhé ruky, použité výrobky, které se mají navrátit zpět do oběhu. To je myšlenka, kterou nabízí nový český cirkulární obchod No neke.
„Nechtěli jsme, aby to taky vypadalo jako ‚hrabárna‘. Tím se chceme lišit od klasických second handů. Všechno zboží, které tady prodáváme, je kvalitní a vypadá jako nové,“ vítá mě s úsměvem CEO No neke Michaela Kloudová, jedna ze tří majitelů obchodu, který otevřel v úterý na Mikuláše v pražském nákupním centru Westfield Chodov.
Majitelé mysleli i na detaily. Zboží vám tu třeba zabalí do recyklovaných použitých dárkových tašek, které se nám všem někde dost možná válí doma. „Udělali jsme si s přáteli svou sbírku a každý nějakou taštičku přinesl,“ popisuje Kloudová. Prodejna je také zařízená použitým nábytkem.
Obchod zatím nabízí zboží z několika segmentů a spolupracuje s vybranými second handovými českými značkami. Zákazníci tu koupí oblečení třeba od firem Second hand 1981 a Tak trochu jiný sekáč. Použitou elektroniku dodává firma Levneiphony.cz. Dále je tu k dostání dětské oblečení a hračky od Ebuu, bytové vintage doplňky od Eterle a ojetá elektrokola od EbikePartners. Prodejna zároveň slouží jako výdejna pro Reknihy.
„Zatím budeme testovat, o co bude největší zájem a podle toho sortiment upravovat. Jednoznačně teď převládá móda, kterou lidé nejvíc kupují,“ shrnuje dojmy během prvního prodejního dne Michaela Kloudová, která s myšlenkou založit takový obchod přišla poté, co jí krachlo původní podnikání.
Ve svém startupu Genster nabízela stylingové služby a oblečení na míru pro muže. Pandemie koronaviru a náročné firemní cashflow Gensteru však znejistily investory do té míry, že se rozhodli zastavit financování. Další investici se jí bohužel získat nepodařilo, a tak Genster ke konci roku 2020 ukončil svou činnost.
Právě během podnikání v Gensteru se začala hlouběji zajímat o téma udržitelné módy a cirkulární ekonomiky. „Už takhle i sama žiju a oblečení z druhé ruky sama nosím,“ popisuje mi spolumajitelka, která se s myšlenkou na založení obchodu inspirovala v zahraničí, kde jsou takové prodejny už celkem běžné.
„Byla jsem ve spojení s majitelkou podobného konceptu ve Švédsku, která mi dala rady do podnikání,“ popisuje. Právě ve Švédsku u Stockholmu vznikl už v roce 2015 první obchodní dům, který nabízí sto procent sortimentu z druhé ruky s názvem Retuna.
Jméno českého obchodu No Neke! vymysleli tři majitelé na společném brainstormingu. „No neke“ má odkazovat k tomu, že se v obchodě prodává zboží z druhé ruky, které přitom vypadá jako nové.
Zkušební provoz na měsíc
Vznik obchodu od začátku podpořily různé české organizace i firmy: například IKEA zdarma věnovala nábytek do rozjezdu. Pochází z programu Druhý život nábytku od IKEA a zákazníci si budou moci vybrané kousky i zakoupit. A projekt podpořil také Institut cirkulární ekonomiky, organizace, která má za cíl, aby udržitelnost v Česku byla něco běžného.
Počáteční vklad samotných podnikatelů do byznysu byl minimální. „Investovali jsme hlavně náš čas, jinak jsme do obchodu dali vklad jen v řádech desítek tisíc,“ popisuje Kloudová. I spolupracovníci tady zatím hodně fungují na dobrovolné bázi, protože se jim líbí myšlenka udržitelnosti, která za projektem stojí.
„Třeba slečna, která nám udělala design a firemní identitu, nás oslovila sama a pracovala zadarmo,“ tvrdí Kloudová s tím, že ví, že to takhle do budoucna samozřejmě nejde a její podnik musí začít fungovat i byznysově. Obchod je podle ní v nákupním centru na Chodově zatím ve zkušebním provozu. Po měsíci se prý uvidí, jaký je o něj zájem a jak vše funguje.
„Na začátku ledna vše vyhodnotíme a máme několik variant, co budeme dělat dál. Je možné, že toto místo opustíme a najdeme jiné, když se obchodu nebude dařit,“ popisuje spolumajitelka a jedním dechem dodává, že se chce také víc soustředit na online prodej zboží.
200 tisíc tun textilu v odpadu
Myšlenku založit cirkulární obchod má navíc tým podloženou i průzkumem trhu, který si nechal zpracovat na vzorku jednoho tisíce lidí společností InsightLab. Ukázalo se v něm, že většina Čechů (77 procent) alespoň někdy nakupuje věci z druhé ruky a pro většinu (až pro osmdesát procent) je pak motivací k takovému chování snaha ušetřit.
Téměř polovině lidí je líto věci vyhazovat a víc než třetina chce zamezit plýtvání a chovat se víc ekologicky. Majitelé k otevření obchodu vede ostatně i myšlenka, že nekonečná produkce nových věcí není udržitelná. Nepotřebné věci vyhazuje podle jejich zjištění každý třetí Čech a jen v České republice se ročně posílá na skládky nebo do spaloven až 200 tisíc tun textilního odpadu.
Second hand jako fenomén
Pro mladou generaci spotřebitelů je udržitelnost a původ vzniku zboží zásadní téma. Na to reagovaly i velké světové společnosti. Například největší evropský prodejce online módy německý e-shop Zalando zavedl v roce 2021 mezi prvními kategorii „pre owned“, tedy oblečení z druhé ruky a to na základě vlastních výzkumů mezi zákazníky.
Vyplynulo z nich například, že především pro nejmladší generaci lidí mezi 18 a 23 lety je udržitelnost naprosto klíčové téma. A udržitelnou módu kupuje až čtyřicet procent zákazníků Zalanda.
Zalando v tomto trendu následovaly i další velké oděvní firmy, které věci ze second handů prodávají a také motivují zákazníky k tomu, aby obnošené věci recyklovali třeba tím, že je zanesou na prodejnu a mají z toho pak výhody jako slevy na nákup.
I podle výzkumu americké společnosti Thredup, která sama nabízí zboží z druhé ruky, se takové produkty stávají fenoménem. Společnost podle svých výzkumů předpokládá, že do roku 2026 tento trh vzroste o 127 procent.