Namísto služebního auta neomezená dovolená, raději než stravenky čtyřdenní pracovní týden. I tak by mohla vypadat budoucnost v českých firmách. Zatímco ještě před pár lety stačilo zaměstnance přitáhnout na benefity, jako byl notebook nebo služební telefon, dnes je pro ně největším lákadlem čas.

„Všichni čekali, že se s příchodem covidu začne propouštět, jenže situace je taková, že hlad po lidech je stále stejně velký, a v některých oblastech možná i větší. A firmy na to musejí reagovat,“ říká Jan Klusoň, CEO české a slovenské pobočky firmy Welcome to the Jungle.

Tenhle kariérní multimediální průvodce pomáhá jak uchazečům o práci, tak samotným firmám. A v nabídce má v Česku a na Slovensku tisíce volných pracovních míst.

„Největší poptávka, ještě silnější než dřív, je po lidech z oboru IT, což je ovlivněné i tím, že během covidu se hodně oblastí zdigitalizovalo, přibyly e-shopy a služby se přesouvaly do online prostoru. Firmy se musejí snažit, aby svou nabídkou zaujaly,“ dodává.

Takže už nestačí vyvěsit na web inzerát, vyzdvihnout v něm benefity jako stravenky, multikartu nebo služební mobil a čekat, že se nabídky jen pohrnou?

To už dnes příliš nefunguje. Textové inzeráty nezaujmou, musíte do nich přinést emoce, ukázat, jací lidé v té firmě pracují, jaké je tam prostředí, jaká tam panuje atmosféra a firemní kultura. Určitě víc zabere, kdy natočíte video, ve kterém bude rozhovor se zaměstnanci a promluví v něm manažer, který konkrétně popíše, koho vlastně do týmu hledají. Pak to můžete vystavit na různé sociální sítě – na Instagram, na LinkedIn anebo na TikTok.

Kolikrát lidé přijmou práci i za nižší plat, když vědí, že se v té dané firmě budou cítit dobře. A spousta z nich už dnes stravenky nepotřebuje a o služební telefon nestojí, protože doma mají svůj, a mnohdy i lepší. To, co bylo dřív lákavým benefitem, se dnes bere jako standard.

Na plošný čtyřdenní pracovní týden ještě nejsme jako země připraveni.

Právě s prezentací i náborem nových lidí pomáháte firmám vy. Co jim radíte?

Aby byly atraktivní. A budovaly značku zaměstnavatele. Třeba na Západě když firmy začínají, tak první, co řeší, je právě ta. Vědí, že je důležitá pro dobrou pozici na trhu práce, aby se k nim lidé hlásili. V Čechách i na Slovensku to zatím funguje tak, že se firmy soustředí především na byznys, a když potřebují lidi, najmou si agenturu, která je pro ně najde.

Stále se u nás neřeší ten dlouhodobý pohled, přitom když vybudujete kvalitní pracovní zázemí, budete mít spokojené zaměstnance, kteří od vás nebudou chtít odcházet, budou podávat skvělé výkony a firmě se bude dařit. A taky nebudete mít problém nabírat nové. Tím pádem ušetříte za personální agenturu, které musíte dopředu vyplatit zpravidla za jednoho člověka pět platů.

Firmám radím, že ideální je věnovat šedesát procent času a peněz do budování employer brandu a čtyřicet procent do aktuálních potřeb. Někde už to chápou, ale pak je také spousta těch, kteří potřebují ukázat svému vedení štos životopisů a jdou cestou agentur. Ve finále ale právě dlouhodobé vytváření zaměstnaneckého prostředí šetří firmám náklady, nese s sebou menší fluktuaci a kandidáti přicházejí více organizovaně. Firmu tvoří lidi, ne reklama.

Vy pomáháte ale na obou stranách barikády…

Ano, naší misí je najít lidem udržitelnou práci. Ne, aby ji měnili každé dva roky, ale aby měli takovou, kde najdou možnost profesního růstu i zvyšování platu. Před pár lety všichni strašili, že s příchodem robotizace přijdou o práci lidé v dělnických profesích, jenže to se nestalo. Ti lidé jsou stále potřeba a naopak jich je nedostatek.

Radím firmám, aby zkoušely modernizovat a robotizovat práci, která může člověka nahradit, a nové pracovníky hledaly tam, kde to nejde. Protože když děláte práci, o které víte, že ji za vás zvládne stroj, nebudete se cítit dobře.

Ještě stále dost lidí chodí do práce proto, aby vydělali peníze, a kdyby vyhráli ve Sportce, tak je v ní už nikdo neuvidí. Jenže právě firma by měla dávat lidem důvod, aby do práce chodili rádi a dávala jim smysl. I tohle covid změnil, manažeři se museli z těch neosobních „otrokářů“ proměnit v psychology a kouče týmu, protože zaměstnanci začali mít najednou úplně jiné potřeby, někdo chtěl zůstat doma, někdo chtěl zpět do kanceláře a bylo třeba to začít řešit. 

O tom, že se během covidu způsob práce změnil, už bylo řečeno hodně. Lidé si nakonec zvykli pracovat z domova. Jak ale reagují firmy na to, že se jim nechce zpátky do kanceláří?

To je problém. Před covidem jen výjimečně nějaká firma nabízela flexibilní práci, že můžete přijít, kdy chcete, odejít, kdy chcete, hlavně abyste odvedli, co máte – a včas. Přišla pandemie a najednou musela většina lidí pracovat z domova. A manažeři viděli, že ti lidé mají výsledky, i když jsou na home officu, protože ti zaměstnanci měli pocit, že někdo věří v jejich samostatnost.

Problém nastal v polovině minulého roku, kdy firmy zase zavelely, aby se vrátili zpět do kanceláře, a lidem to nedávalo smysl. Říkali si: Když mám doma výsledky, proč mě zase ženou zpátky?

Co s tím?

My tvrdíme, že je třeba použít zdravý rozum. Budoucností práce je hybridní model. Kancelář je podle mě místo, kde se chci potkat s lidmi, s klienty, kde chci budovat vztahy mezi kolegy, jít na společný oběd, poklábosit v kuchyňce u kávovaru. Ale proč bych měl sedět v kanceláři a psát jeden mail za druhým, když kolem mě stále někdo chodí a nemohu se na to pořádně soustředit?

Tím může firma i ušetřit, nemusí si držet obrovské zasedačky pro padesát lidí, ani není potřeba, aby měl každý svůj stůl. Pravidlo ale je počítat s tím, že v jeden den mohou přijít do práce všichni, takže je důležité, aby si měl každý kam sednout.

Vy už jste zmínil, že jedním z benefitů, na který firmy lákají, je čas. V Belgii chtějí zavést čtyřdenní pracovní týden. Měli bychom ji jako Česká republika následovat?

Plošně určitě ne, na to ještě nejsme jako země připraveni. Ale stále víc firem zavádí třeba neomezenou dovolenou. Je to jedna z možností, jak lidem práci zpříjemnit. Nemusejí být na začátku roku vystresovaní, jestli jim vyjde dovolená na celý rok, jestli to dobře spočítají. Zvláště obtížné je to u těch, kteří mají děti a řeší prázdniny. Je ale důležité, aby se i k neomezené dovolené ve firmě správně postavili.

My, když jsme v roce 2015 zakládali naši společnost Proudly, udělali jsme řadu chyb. Třeba jsme netušili, že lidé si vezmou tolik dovolené, kolik jejich nadřízení. Ti musejí jít příkladem. Já si třeba nevzal dovolenou rok a půl a divil jsem se, že ani mí lidé si ji nevybírají. Zkrátka se necítili dobře, že oni budou někde odpočívat, když já stále pracuji.

I proto chceme ve firmě najet místo neomezené dovolené na systém čtyřdenního pracovního týdne, v tom vidíme větší přínos. Získáte 52 dní volna navíc, kromě toho ještě pět týdnů klasické dovolené. V naší francouzské centrále už to funguje druhým rokem, u nás ještě čekáme, je důležité najít ten správný čas.

A jak to funguje v praxi? Mohou si lidé vybrat jakýkoli den, nebo je určený plošně?

To je dobrá otázka. I ve Francii, když se kratší pracovní týden zaváděl, se musely vychytat chyby. Třeba jsme měli na začátku jakýkoli den v týdnu, jenže se ukázalo, že když se šéf potřeboval sejít s několika zaměstnanci najednou, zjistil, že je obtížné najít den, kdy budou v práci všichni. Takže nakonec se to ustálilo na středě a pátku. Středu volí zpravidla rodiče, protože ve Francii mají v ten den malé děti ve škole volno, aby mohly chodit na kroužky. U nás bychom zavedli volný pátek.

Čas je opravdu důležitý benefit. Odpočatí zaměstnanci budou firmě víc ku prospěchu než unavení. I proto se ve firmách začali více starat o duševní  a fyzické zdraví svých lidí. A nejde o to, že jim nabídnou multikartu do fitness. Dnešním trendem už není fotbálek a playstation na pracovišti jako forma odpočinku, teď se firmy chlubí tím, že mají kvalitní zdravotní židle, dobrou cirkulaci vzduchu, dobré osvětlení, protože zdravé prostředí dává větší smysl a je o ně i větší zájem.

A důležitá je i možnost vzdělání, člověk by se měl v práci posouvat. Mým vysněným pracovním prostředím je takové, aby lidé nechodili za šéfem s tím, kolik dostanou přidáno, ale jak vysoký budget budou mít na vzdělání.

Z čeho jste jako firma živi?

Ze společností, pro které tvoříme multimediální profily a aktivně jim pomáháme s budováním značky zaměstnavatele. Pošleme k nim kameramany a fotografy, ti natočí rozhovory, vyfotí prostředí firmy. Každá firma u nás má placené roční členství, za které může vystavovat neomezeně pracovní inzeráty.

Uchazeči o práci mají u nás naopak vše zadarmo. Mohou získat rady, návody, jak se chovat u výběrového řízení, na jakou pozici se hodí. Nabízíme moderní systém komunikace pro firmu i zaměstnance. Momentálně máme k dispozici asi tři tisíce pracovních míst v Čechách i na Slovensku a přes šedesát tisíc míst v Evropě.

Vy jste v roce 2015 původně zakládali společnost Proudly, kterou jste v roce 2019 prodali právě francouzské firmě Welcome to the Jungle. Proč?

Naše vize byla od počátku globální a tímto krokem jsme otevřeli uchazečům možnosti vybírat i ze zahraničních nabídek. Centrálu máme v Paříži, kde sedí momentálně dvě stě lidí, do konce letošního roku by jich mělo být až čtyři sta. Druhou kancelář máme v Praze, kde nás je dvanáct a do konce roku plánujeme rozšířit tým na dvacet lidí. Pak máme pár lidí ve Španělsku, ve Velké Británii a chystáme vstup do USA.