skip to main content
Jak být lepší

13 rad od úspěšných osobností, jak si ještě dnes zlepšit život

Zeptali jsme se několika zkušených lidí z různých oborů na jejich oblíbené triky, díky nimž žijí lepší život. Inspirovat se může každý, spojuje je totiž jedna zásadní věc: jsou velmi jednoduché a začít s nimi můžete teď hned. 

Leon Jakimič, zakladatel a prezident značky Lasvit

Uvedu tři drobné rituály, o kterých vím, že mi opravdu zlepšily život. Každý večer těsně před spaním řeknu své ženě Lucii, jak moc ji mám rád. Každé ráno se nejdříve napiji vlažné vody, pak si udělám krátké dechové cvičení, následně patnáct minut cvičím a dám si sprchu. Nejdříve teplou a pak po dobu půl minuty ledovou vodou. 

Poté, co rozvezu děti do škol a školek, se cestou zpět domů nebo do kanceláře dívám okolo sebe, vnímám krásy starého Liberce, přírodu a někdy volím cestu uličkami, kterými jsem nikdy předtím nejel. Poznávám tak nové tváře mého rodného města.

Zdeněk Pohlreich, šéfkuchař a majitel restaurací Café Imperial, NextDoor a Divinis

Budu se tenhle rok dívat dopředu. Definitivně jsem se rozhodl, že nebudu řešit, co bylo. Je to ztráta času a je to sebedestruktivní.

Šárka Niklová, manažerka kosmetických značek Parfums Christian Dior a Foreo

Každý den si určete priority. Zní to otřepaně, ale funguje to. Ideální je si priority také zapsat. Nutí mne to soustředit se a neztrácet v množství práce a přívalu nových úkolů. Priorit by si člověk ale neměl dávat příliš, aby se potom jejich význam zbytečně nesnížil. Snažím se soustředit maximálně na dvě až tři v daném dni.

Využívejte svůj čas efektivně a využijte chytré technologie. Při cestě pro děti do školy si mohu namluvit hlasové zprávy s poznámkami a poslat do mailu, nebo si poslechnu prezentaci s výsledky za loňský rok.

Nechodím spát pozdě kvůli práci, raději si přivstanu. Již delší dobu funguji na režimu brzkého vstávání okolo čtvrté ráno, kdy začínám s důležitou prací, vyžadující soustředění. V tuto denní dobu nikdo neposílá maily a nevolá, a je tedy možnost se plně soustředit.

Okolo šesté, kdy vstává zbytek rodiny, už mám zásadní část pracovní náplně splněnou a mnohem příjemněji se mi pokračuje. Zároveň občas přijdu i s efektivnějším řešením než při tlaku během dne.

Reklama

Dávejte si maximálně tři schůzky denně. Myslím, že vícero setkání je kontraproduktivní. Pokud se chci každému člověku plně věnovat a koncentrovat se na schůzku, nelze toho více zvládnout.

Zkuste přesvědčit svoje myšlení, že na všem se dá najít něco pozitivního. Zároveň si dovolte nastavit život tak, jak vyhovuje vám a vaší rodině – nikoli jak je zvykem. Pokud například musíte jezdit několikrát týdně sto kilometrů, nemusí to nutně být nevýhoda. Já cestu autem využiju jako prostor pro psychický odpočinek a poslechnu si zajímavé podcasty nebo audioknihy.

Maxim Habanec, jeden z předních světových skateboardistů

Udělejte si na sebe čas a nežijte v budoucnosti. Dlouhodobě jsem se pořád za něčím hnal a připravoval se na to, co bude, ale neužíval si přítomnosti. Jenže to není dlouhodobě udržitelné. Pochopil jsem, že není třeba se přetrhnout, abych se cítil dobře. Naopak je lepší mít víc volna a užívat si ho hned, ne až jednou, někdy…

Michal Velička, ředitel marketingu českého zastoupení Toyoty

Přihlaste se s dětmi na nějaký kemp. No a co, že se na vás budou občas dívat divně – i tak to bude zábava a hlavně skvělý způsob, jak v sobě probudit vnitřní dítě. Dívat se na svět dětskýma očima je k nezaplacení v osobním i pracovním životě.

Vyrovnat balanc pak můžete nějakým extrémním závodem. Doporučuji Beskydskou sedmičku, což je sto kilometrů s převýšením pět tisíc metrů. Člověk si sáhne na dno a zase vidí svět z úplně jiné perspektivy. 

Pokud pravidelně běháte, změňte jogging na plogging, což je běh doplněný o sběr odpadků, aspoň párkrát měsíčně. Svět vám dobrý skutek jistě brzy vrátí. A nikdy neuškodí naučit se něco nového. Já se letos chystám na kraula.