skip to main content
BrandVoice
BrandVoice jsou speciálně označené články a další typy obsahu, které připravuje kreativní studio Forbes BrandVoice Lab ve spolupráci s obchodními partnery. Jejich cílem je informovat o zajímavých produktech a tématech a propojit partnery se čtenáři. Pokud se chcete o BrandVoice dozvědět více, napište na jana.viskova@forbes.cz.

Nová éra advokátního byznysu. Stává se z něj komodita, varuje advokát Radek Pokorný

Reklama

Doby, kdy byl advokát zároveň rádcem, odborníkem a dlouhodobým partnerem, se kterým majitelé firem probírali svůj byznys, je pryč. „Klienti už neberou advokáta jako zkušeného odborníka, ale jako právníka, od kterého čekají, že nebude dělat potíže a do byznysu se jim nebude plést. Podstatná je pro ně spíš cena než zkušenosti a rozhled,“ tvrdí známý pražský advokát Radek Pokorný. 

Je tedy advokacie v krizi? „Asi ano. Minimálně ta advokacie, kterou jsme byli zvyklí dělat my. Špičková advokacie devalvuje. Stává se z ní komodita, rychlý byznys, jednorázové poradenství,“ popisuje s nelibostí. Mluví hlavně o obchodním právu, na které se pražská kancelář Pokorný, Wagner & partneři specializuje. 

Velkých příběhů je v Česku málo

Radek Pokorný ji spoluzakládal v roce 1996. Vypracoval se na prominentního advokáta, který radí politikům a zastupuje pobočky zahraničních firem i největší hráče českého byznysu. Jeho kancelář hrála důležitou roli v mnoha fúzích, akvizicích, restrukturalizacích, arbitrážích a obchodních sporech. Prostě ve velkých příbězích, jak Pokorný rád říká. 

„Ale těch velkých příběhů v Česku ubývá,“ podotýká. Vrcholem pro něj prý bylo, když viděl, jak jedna z bank dražila právníky na internetu – zakázku dostal ten, kdo nabídl nejnižší cenu. „To jde úplně proti tomu, jak naši profesi vnímám já. Dříve byly vztahy dlouhodobější a my jsme vždy stavěli na vzájemném vztahu a důvěře – klienti věřili, že jim radíte to nejlepší, protože máte zkušenosti, a zároveň věřili i vaší intuici. Byli ochotni diskutovat a třeba změnit názor. Dnes přicházejí s jasnou představou, diskutovat moc nechtějí. A hádat se s klientem je obtížné,“ říká Radek Pokorný.

Řada lidí nabyla pocitu, že všemu rozumí a právní radu ani nepotřebuje.

Změna podle něj souvisí i s vývojem ekonomiky během posledních let. „Od roku 2008 ekonomika jen rostla a všem se dařilo. Na co v byznysu a investicích sáhli, to vyšlo. Řada lidí nabyla pocitu, že všemu rozumí a právní radu ani nepotřebuje. Já jsem ale ze staré školy a myslím si, že advokát by měl být do jisté míry i rádcem, který předává svoje zkušenosti. Nechtěl bych z naší kanceláře dělat retailový domek, to bych ani neuměl.“

V byznysu nadešel čas inovovat

Připomíná, že doba se teď rychle mění jak pod vlivem pandemie, tak kvůli zelené politice. To, co v byznyse platilo ještě před dvěma roky, dnes neplatí. „Češi to ale nechtějí moc slyšet. Nepřipouští si, že svět je jinde. V byznysu i v politice je spousta lidí, kteří si to nikdy nepřiznají a budou dál zkoušet udržet ten svůj starý dobrý svět. A to není pro Česko moc dobrá volba. Když budeme stát na místě, může nás to dostat do fatálního konfliktu se Západem, a to by pro nás mělo obrovské ekonomické důsledky. Takže se snažím pořád vysvětlovat, že nadešel čas inovovat,“ míní Pokorný.

I jeho kancelář musí být připravena na novou éru. „My jsme se vždycky specializovali na velké obchodně právní soudní spory a těch v posledním roce i v důsledku pandemie výrazně ubylo. Ekonomika zatím pořád šlape, takže sporů moc není. Poslední rok sice rozhýbal fúze a akvizice, ale to pro náš byznys zase není takové terno, marže jsou v této oblasti nízko. Takže pro nás je covid docela problém. Za loňský rok jsme sice skončili v zisku, ale bylo to pro nás složité období,“ vysvětluje.

Náš čas zase přijde

Devalvace advokátního byznysu má podle něj obrovský vliv na cenotvorbu i na získávání nových klientů. „Standardní hodinové sazby jsou u nás průměrně mnohem nižší než třeba v Bulharsku a v podstatě kdekoliv v Evropě. A to nejen v advokátní praxi, ale ve všech typech poradenství, včetně toho investičního. Nepamatuji, že by velké globální banky dělaly jen za success fee. A dneska za něj dělá i Goldman Sachs,“ připomíná s tím, že poptávka po externí kvalifikované „radě“ zkušených advokátů se propadla. 

Velkých příběhů a velkých obchodních sporů znovu přibude.

„I velké společnosti, banky a investiční skupiny, které mají vlastní právní oddělení, si najímaly na větší případy odborníky zvenku. Nechaly si poradit od někoho, kdo má historickou zkušenost a kompetenci. Dnes už si dělají většinou věcí samy,“ říká Radek Pokorný.

Přesto čas špičkové obchodní advokacie podle něj ještě přijde. „V době covidu státy a centrální banky nalily do ekonomiky značné množství peněz, což mi nedává moc velký smysl. Státní podpora udržela při životě velké množství zombie firem a na reálnou ekonomiku se trochu zapomíná. Myslím, že důsledky teprve uvidíme. Nefungoval turismus, hotely i restaurace byly velmi dlouho zavřené, mění se návyky zákazníků. To vše se musí na ekonomice projevit a ještě se to projeví. Minimálně v některých oborech. Pak přijde náš čas, protože velkých příběhů a velkých obchodních sporů znovu přibude,“ dodává.

Radek Pokorný je jeden z nejvlivnějších českých advokátů. Kancelář Pokorný, Wagner & partneři patří mezi nejlepší pražské advokátní kanceláře. Specializuje se na korporátní, obchodní a finanční právo, fúze a akvizice, arbitráže, ochranu hospodářské soutěže, veřejné zakázky, private equity i na byznysové poradenství.

Pokorný je známý vazbami na ČSSD a přátelstvím s jejím expředsedou Bohuslavem Sobotkou, se kterým chodil na gymnázium. Vyrostl na samotě nedaleko Brna a podle svých slov do sedmnácti let pásl ovce. S politikou a byznysem je ale úzce spjatý už od studií na Právnické fakultě Univerzity Karlovy.

Pracoval jako legislativní tajemník poslaneckého klubu ČSSD ve Federálním shromáždění a jako koncipient v advokátní kanceláři Pavla Rychetského, současného předsedy Ústavního soudu. Působí například i jako prezident Rady pro reklamu ČR.