Tohoto respirátoru se můžete dotýkat, nosit ho klidně v kapse, brát si ho opakovaně – a stejně vás bude chránit. Že to je proti všem zásadám, co jste od začátku boje proti koronaviru slýchali? Však o něm také jeho tvůrci tvrdí: „Mění pravidla hry.“

Jde o samosterilizační nano respirátor VK RespiPro a stojí za ním brněnská firma Respilon. Jedna jeho nanovlákenná vrstva zachytí viry, včetně koronaviru, druhá je deaktivuje.

Akcelerovaný oxid mědi respirátor udrží sterilní, takže se může nosit opakovaně a neznehodnotí se například dotykem ruky. Podle výrobce vydrží zhruba jeden týden nošení, tedy až 30 hodin používání v součtu.

V prodeji bude respirátor od úterka v dvojbalení za cenu 415 korun a majitelé firmy Jana a Roman Zimovi si slibují, že bude mít úspěch v Česku i na zahraničním trhu.

Půlroční čekání

Na samosterilizační respirátor Češi čekali už na jaře. Tehdy marně. Respilon sice spustil jeho předprodej už během první vlny pandemie nového typu koronaviru, zboží k desetitisícům zákazníků ale nedorazilo a firma jim musela vrátit peníze.

Jana Zimová z Respilonu představuje VK RespiPro

„Nikdo v době oznámení předprodeje nepředpokládal, že se během pár týdnů v podstatě zastaví svět. Doprava, materiál, vzorky a mnoho dalšího najednou nešlo zajistit v rozumném čase a hlavně předvídatelně,“ tvrdí teď Jana Zimová, spolumajitelka Respilonu.

„Během léta jsme proto zřídili dvě výrobní linky v Brně, které dokážou produkovat desítky tisíc respirátorů za den,“ dodává.

Zároveň majitelé firmy, která se od roku 2013 věnuje prodeji nanovlákenných materiálů a do letoška obchodovala převážně na světových trzích, oznámili, že samosterilizační respirátor nabídnou nejdříve v Česku, až po ukojení poptávky ho začnou prodávat i za hranicemi.

Firma minulý týden dostala od České obchodní inspekce pokutu ve výši 210 tisíc korun za neuvedení všech potřebných informací na webu. Zástupci Respilonu oznámili, že nutné údaje doplnili už během šetření inspekce.

Více o tom, jak se Respilon snaží uspět s nanovláknem ve světě, o chybách i úspěších české firmy, si přečtěte v novém Forbesu, který vychází 12. listopadu.