Šedesát let po zahájení výroby první škodovky se jménem Octavia se dnes večer představí její čtvrtá novodobá generace. Bude pravděpodobně opět větší, chytřejší a bezpečnější. Podrobnosti budou jasné kolem půl osmé. Zatím je čas připomenout si historii celosvětově nejprodávanějšího automobilu z Mladé Boleslavi.

První octavie se začaly vyrábět v lednu 1959. Latinský výraz „octavia“ znamená osmá. Tehdy se jednalo nejen o osmý model značky vzniklý po druhé světové válce, ale i o pozici ve vývojové řadě moderní generace vozidel s nezávislým zavěšením všech kol od prvního typu z roku 1933.

Škoda Octavia model 1959

Pod kapotou byl řadový čtyřválcový motor o objemu 1,1 litru s výkonem 29,4 kW (40 k), který přes čtyřstupňovou převodovku poháněl zadní kola. Maximální rychlost činila 110 km/h, spotřeba benzinu 7,7 l/100 km. Modelová řada Octavia měla na svou dobu moderní tvary i dobré jízdní vlastnosti, postupně dostala na podvozek vinuté pružiny a stabilizátor přední nápravy. Během roku 1959 ještě přibyla „ostřejší“ verze Octavia Super, která měla o pět koní víc. Vůz se stal také předobrazem kabrioletu Felicia, jenž se dodnes přetahuje o titul nejhezčí škodovky s kupé Škoda 110R.

Po pádu socialistického bloku a převzetí mladoboleslavské fabriky koncernem VW v roce 1992 začaly obratem práce na větším modelu, než byl tehdejší favorit/felicia. Na nové podvozkové platformě vznikla v týmu šéfdesignéra Dirka van Braeckela karoserie novodobé Škody Octavia první generace. Škodovka s tímto modelem opět začala slavit úspěchy na Západě. Traduje se, že do jejího designu na poslední chvíli zasáhl sám Ferdinand Piëch. Vůz proslul tím, že měl obří kufr, ale málo místa na zadních sedadlech.

Škoda Octavia RS novodobé první generace

Liftback s velkými výklopnými pátými dveřmi se představil 4. dubna 1996 a po dvou letech se k němu přidala verze kombi. Do listopadu 2010 vzniklo 970 tisíc vozů verze liftback a více než 470 tisíc kombíků první generace.

Následovala větší a výrazně modernější druhá generace Škody Octavia, které se vyrobilo 1,6 milionu ve verzi liftback a 900 tisíc vozů v karosářské verzi kombi. Byla vyráběna v letech 2004 až 2013, přičemž její facelift s do boku prodlouženými předními reflektory hodně vybočil z tehdejšího celkového škodováckého stylu a spíše připomínal asijský designový jazyk.

Druhá generace přinesla například zážehové motory s přímým vstřikem paliva nebo automatickou dvouspojkovou převodovku DSG. Aktuálně je na trhu třetí generace Škody Octavia, která se začala vyrábět před devíti lety a v únoru 2017 prošla výrazným faceliftem.

Nejstarší a současná verze Škody Octavia

Přední reflektory se rozdělily do čtveřice a nová příď připomínající mercedesy zpočátku vyvolávala spíše negativní reakce. Tehdejší šéfdesignér Škody Jozef Kabaň kritiku nelibě nesl, a dokonce se hovořilo o tom, že byly první snímky špatně nafoceny. Každopádně čas obrousil hrany a především dražší verze aktuální octavie s LED reflektory vypadají dobře.

Designová skica nové Škody Octavia

Jak bude škodovácká legenda, které se už prodalo na celém světě 6,5 milionu kusů, pokračovat? To se ukáže už dnes večer. Šéf Škody Auto Bernhard Maier v nedávném rozhovoru pro Forbes uvedl, že podle fokusových skupin, tedy ukazování modelu vybraným lidem s předstihem, vyvolává nový model zatím nejpozitivnější reakce. Je jasné, že bude držet designový styl nedávno představené Škody Scala a že bude opět větší.