Americké aerolinky American Airlines si objednaly dvacítku letounů s cool pojmenováním Boom Overture, které vyvíjí coloradský startup s neméně cool názvem Boom Supersonic. Je to velká věc, protože nejde jen tak o nějaká letadla, ale o stroje, které by měly do komerční letecké dopravy vrátit termín „nadzvukový“.
Kompletní letka letounů Boom Overture pod křídly American Airlines by přitom nakonec mohla čítat až šedesátku futuristických tryskáčů. Kolik to bude aerolinky stát, nikdo neupřesnil, jisté je ale to, že zaplacená záloha na dodání letounů je nevratná.
American Airlines je druhou americkou leteckou společností, která o komerční nadzvuková letadla vyjádřila zájem. Patnáct dalších letounů Boom Overture by se mělo objevit také u United Airlines s tím, že definitivní počet by u nich mohl dosáhnout až pětatřiceti kousků.
Memoranda o spolupráci už Boom Supersonic podepsala i s firmou Rolls-Royce a také s armádním letectvem Spojených států US Air Force. Startup rovněž vybral 270 milionů dolarů na investicích a předobjednávkách od Virgin Group a také od japonských aerolinek Japan Airlines.
Letouny, jejichž design odhalil startup v červnu, budou dosahovat rychlosti Mach 1,7, což z nich činí stroje zhruba dvakrát tak rychlé než dnešní dopravní letouny komerčních společností. Trasu z New Yorku do Londýna, která se dnes létá sedm hodin, by tak měly zvládnout za tři a půl hodiny a patnáctihodinovou cestu z Los Angeles do Sydney za šest hodin a 45 minut.
Situace v postpandemické letecké dopravě letounům Boom Overture celkem nahrává. Má dnes totiž zřetelnou tendenci, kdy se odstupuje od obřích komerčních letadel a prim hrají menší letouny a soukromé tryskáče.
Opouštějí se koncepty megaletounů typu A380 a přednost dostávají menší, úzkotrupější letadla, jako je třeba A220, pro který dodává náběžnou hranu české Aero Vodochody a s radostí sleduje, jak program A220 v objednávkách roste.
Boom Supersonic zkrátka představuje před pandemií těžko obhajitelnou střední cestu mezi menšími dopravními letouny a soukromými tryskáči, které představují další masivně rostoucí segment.
Pokud stroje coloradského startupu s centrálou v Coloradu dostanou zelenou od všech potřebných inspekcí, měly by se začít vyrábět do tří let. Do vzduchu by se pak poprvé mohly podívat do roku 2025 a první pasažéry dopravit nadzvukovou rychlostí z jednoho břehu oceánu na druhý v roce 2029.
Místo na palubě Boom Overture přitom nebude pro každého. Aerolinky, které si letouny objednaly, sice předpokládané náklady na cestování neuvádějí, ale Boom Supersonic se už nechal slyšet, že cena letenky by se měla pohybovat někde kolem pěti tisíc dolarů, tedy v přepočtu přibližně 120 tisíc korun.
Nadzvukové cestování v režii Boom Supersonic má být přitom ekologičtější, než jaké bylo za časů britsko-francouzského letadla Concorde, s jehož odstavením dosavadní nadzvukové komerční létání skončilo na začátku nového tisíciletí. Concordy létaly s pasažéry od roku 1976 do tragické havárie v roce 2000.
Boom Supersonic uvádí, že jeho letouny budou využívat ekologické palivo s nulovými emisemi, ale prozatím nespecifikovala, o jaké palivo půjde a jak by mělo nulové uhlíkové stopy dosáhnout. Srovnání s Concordem se vyloženě nabízí, jelikož jeho existenci neukončila ani tak havárie, jakožto fakt, že náklady na jeho provoz a údržbu byly z říše snů.
Uvidíme, jak si s tímhle problémem poradí Boom Supersonic.