Když dá velké studio svou zásadní filmovou franšízu na hraní respektovanému tvůrci s vlastní hlavou, je v tom vždycky porce risku. Může to dopadnout skvostně, jako když dostal celovečerní Avengers na starost Joss Whedon, proslavený Buffy, zabíječkou upírů. A může to dopadnout i úplně mimo mísu, jako když Hulka v roce 2003 natočil tvůrce Tygra a draka Ang Lee.

Aktuální dobrodružství největšího marvelovského mága Doctor Strange v mnohovesmíru šílenství vzniklo pod taktovkou Sama Raimiho. A netřeba chodit kolem horké ektoplazmy – byla to samo sebou skvělá volba, protože Raimi do marvelovské novinky napěchoval, co umí nejlépe.

Co umí Raimi nejlépe? Dvě věci: za prvé groteskní hororový děs, při němž o svém duševním zdraví zapochybují jak hrdinové na plátně, tak diváci v sále. A za druhé hrdiny nadané nadlidskými schopnostmi, jimž přitom v duších zůstávají hluboce lidské emoce, motivace a dilemata.

Tím prvním se Raimi uvedl do filmového světa, když v osmdesátých letech sežehl kinosály svými hororovými jatkami Evil Dead – to je taková ta veselá série, v níž si hrdina uřízne ruku a nahradí ji motorovou pilou. Tím druhým si získal diváky na začátku nového tisíciletí svou trilogií o Spider-Manovi, jehož hrál tenkrát Tobey Maguire.

Po nedávné filmové pauze, kterou trávil převážně tvorbou svého (v první sérii patrně nepřekonatelného) seriálu Ash vs Evil Dead, se teď režisér vrací s plnou parádou – a v plné palbě. A jde na to jako kovaný profík.

Film začíná zvolna a chvílemi balancuje na hraně politicky korektní vyprávěnky v ladění „nevyčistí, nepoškrábe“, aby začal pomalu utahovat šrouby a v doprovodu nezaměnitelně tepající hudby Dannyho Elfmana (který doprovázel už Raimiho dávného Darkmana) se přehoupl do druhé poloviny, u níž polezou fanouškům moderního hororu nadšením oči z důlků.

Ani když vyprávění šlápne na plyn a hrdinové se začnou propadat do čím dál děsivějších kulis, přitom Doctor Strange nezapomíná na lidský rozměr toho, proč se vlastně všechno děje.

Jak na mnohovesmír neomezených variant zareaguje člověk, kterému v jeho vlastní variantě něco chybí?

Marvelovské filmové univerzum je nyní ve fázi, kdy představuje své pojetí multiverza: mnohovesmíru, v němž se mohou setkávat postavy z doposud oddělených vyprávění – jak grandiózně předvedl nejnovější Spider-Man: Bez domova – a stejně tak jejich alternativní verze ze všemožných paralelních dimenzí. V takovém mnohovesmíru by se dalo jednoduše ztratit, protože vybízí k nekonečnému drogovému tripu napříč polem nekonečných možností.

Jenže Doctor Strange se v mnohovesmíru šílenství navzdory vší pestrobarevné zběsilosti otáčí kolem solidního dilematu, jak na existenci mnohovesmíru neomezených variant zareaguje člověk, kterému v jeho vlastní variantě něco chybí – a zda má na cestě k dokonalé verzi sebe sama naději, že se někde v kaleidoskopu přání a možností probere jeho morální kompas.

Sam Raimi novým dobrodružstvím Doctora Strange vytvořil dynamickou nakládačku, v níž nechybí ohromující překrucování reality ani procítěné motivace postav na různých koncích osy dobra a zla. Barometr politické agendy, která se v posledních letech motá hrdinům marvelovských filmů pod nohy, tu sice vykazuje výraznější hodnoty než v posledním Spider-Manovi, ale časy vysoce politické Captain Marvel už jsou podle všeho také za námi.

Doctor Strange v mnohovesmíru šílenství tak zůstává velkolepým exkurzem do možností multiverza. Nemůže ho sice prozkoumat do takových detailů jako například kreslený seriál Rick a Morty – ten subžánru kraluje, neboť nemá žádné hollywoodské brzdy –, ale pořád se u něj stihnete zamyslet nad tím, co je asi zač vaše alternativní já v paralelní dimenzi jen kousek od vašeho vesmíru.