Forbes.cz se ptá českých miliardářů, majitelů či šéfů firem na to, jak se podle nich bude po pandemickém roce 2020 vyvíjet obor, ve kterém podnikají. Jaké výzvy a příležitosti jim koronavirus přichystal pro nadcházející rok?
CEO Avastu a zároveň 55. nejbohatší Čech v žebříčku Forbesu Ondřej Vlček pro technologického obra s českými kořeny pracuje už od roku 1995. Avast se rozhodl přistoupit k rázným protikoronavirovým opatřením už vloni na jaře a během následujících měsíců společnost pod Vlčkovým vedením postupně vytvořila další pravidla pro to, aby se jeho zaměstnancům co nejlépe a nejbezpečněji pracovalo.
Jak „nový normál“ v Avastu vypadá?
V Avastu jsme se rozhodli zavřít kanceláře již v polovině března, a to globálně. Od té doby až na pár výjimek pracují téměř dvě tisícovky avasťáků po celém světě z domova a veškeré činnosti, kvůli kterým jsme ještě před rokem denně docházeli do kanceláře, dnes fungují online.
Tahle změna nás také přiměla přemýšlet, co bude dál, protože vnímáme, že covid jen akceleroval určité trendy, patrné už předtím. Společně jsme si položili otázku: „Co můžeme udělat pro to, abychom v budoucnosti (ať už bude jakákoliv) našim lidem nabídli dostatek flexibility a více možností pracovat odkudkoliv efektivně, bezpečně a pohodlně?“
Svoboda zvolit si pracovní místo a dobu (“Whole Life Flexibility”)
Rok 2020 nám ukázal, že se musíme naučit pracovat s tím, jak se naše online a offline životy prolínají. Zvykli jsme si na možnost více rozhodovat, jak naložit se svým časem a jak pracovat efektivně. Věřím, že v nadcházejících letech budou firmy přecházet na nové modely práce, které budou lidem nabízet více flexibility.
My jsme se rozhodli našim lidem nabídnout dva základní modely. Každý si nyní může vybrat, zda bude většinu času trávit v kanceláři (mód „Work from Office“), nebo jestli preferuje chodit do kanceláře jen příležitostně kvůli schůzkám nebo setkáním s kolegy a většinu své pracovní agendy bude řešit z domova, z kavárny nebo třeba z chalupy (mód „Work from Anywhere“).
V obou případech zůstává na jednotlivci, kdy se bude zrovna věnovat práci a kdy rodině nebo svým osobním záležitostem.
Já sám si dovedu představit, že v kanceláři budu jen dva dny v týdnu, hlavně abych se setkal se svým týmem a probral věci, které se lépe řeší osobně. Další agenda, jako třeba psaní a individuální práce na firemní strategii, se mi bude lépe dělat doma. Zůstane mi tak flexibilita; jsem větším pánem svého času.
Neomezená dovolená
V Avastu od zaměstnanců očekáváme to nejlepší a na oplátku se o ně zase co nejlépe staráme a podporujeme je. Aby byli lidé spokojení a produktivní, musí mít možnost účinně vyvážit svůj pracovní a osobní život, a též mít možnost si pořádně odpočinout. Proto jsme se rozhodli nabídnout všem neomezené volno nad rámec klasické dovolené.
Je zřejmé, že takový benefit musí mít své hranice. Kontrolním mechanismem je v tomto ohledu zaměření na odevzdané výsledky. Dá se říci, že nás zajímá, kolik toho člověk pro Avast udělal (a jak kvalitní práci odvedl), ale už nás zajímá méně, zda k tomu potřebuje 47 nebo třeba 40 týdnů v roce.
U tohoto benefitu spoléháme na to, že se lidé dokážou mezi sebou rozumně domluvit a tento mechanismus využít tak, aby jejich tým fungoval produktivně a dodával výsledky.
Kanceláře v novém
Nový hybridní model práce ovlivní také podobu našich fyzických kanceláří. V režimu WFA už nebude potřeba, aby měl každý vyhrazené pracovní místo, natož aby na něm seděl denně „od devíti do pěti“. Naopak, novodobá pracoviště musí být co nejvíce flexibilní a mít schopnost přizpůsobit se potřebám každého týmu i jednotlivce.
V této souvislosti jsme už zahájili rekonstrukci našich kanceláří v Praze i jiných lokalitách. Cílem je prostory rozdělit do několika různých sekcí, podle typu činnosti. Přetváříme je tak, aby byly variabilní a lidé si mohli vybírat podle typu činnosti, kterou se zrovna chystají vykonávat.
Připravujeme tiché zóny nebo malé místnosti pro práci, která vyžaduje klid a soustředění, prostornější zóny pro týmové brainstormingy a spolupráci, ale i větší studia pro kooperaci napříč týmy. A protože velké nápady se často rodí i při náhodných rozhovorech na chodbě či u kávy, plánujeme i dostatek prostoru pro odpočinek a neformální chvíle.
Každý má podíl na zisku
Největší chuť k práci mají lidé ve chvíli, kdy se jich osobně týká a mají z ní přímý užitek. Proto všem zaměstnancům nabídneme nově konkrétní podíl na akciích Avastu v podobě akcií s omezeným právem (RSU). Pro evropskou firmu, obzvláště naší velikosti, je to poměrně neobvyklý krok, ale věřím, že je správný a že nás posune zase o kousek dál.
Jako akcionáři jsou naši zaměstnanci osobně zainteresováni na úspěchu firmy, a tím se i více snaží se o něj zasadit svou prací. Mimochodem, podle mě je toto jeden z hlavních důvodů úspěchu Silicon Valley (kde jde o praxi běžnou už celá desetiletí). Pro Avast to byla logická volba.
Nový normál
Rok 2021 bude pro mnoho firem přelomový v tom, jakým směrem se v rámci „nového normálu“ vydají. Kromě samotného přístupu k práci a k zaměstnancům se v mnoha ohledech změní také trh práce. Firmy se naučí lépe pracovat s menším počtem zaměstnanců a jednodušší strukturou – ať už pro zvýšení produktivity, nebo minimalizaci případných ekonomických ztrát.
Velký potenciál vidím v náboru nových zaměstnanců. Mnoho společností si uvědomí, že vlastně může zaměstnávat lidi po celém světě bez ohledu na to, kde žijí. S tím jsme měli v Avastu již nějaké zkušenosti, ale teprve až teď v době covidu se to stalo více méně standardem.
Mám za to, že v momentě, kdy tuto praktiku začnou firmy nasazovat hromadně, promění se rychle i platové požadavky po celém světě a rozdíly mezi ekonomickou prosperitou jednotlivých lokací se začnou stírat.
Teprve pak uvidíme, co bude skutečně tím „novým normálem“.
Mám za to, že pro Českou republiku by to ale ve výsledku mohla být velmi dobrá zpráva.