skip to main content
Breaking News

Nový normál v cestování. IATA chystá očkovací e-pasy pro vstup do letadel

3 minuty čtení

Mezinárodní asociace pro leteckou dopravu (IATA) oznámila, že během března plánuje spustit takzvaný „očkovací covid pas“, který bude sloužit jako průkaz ověřující, že cestující buďto podstoupil očkování proti covid-19, nebo má potvrzení o negativní testu na koronavirus.

Službu plánuje spustit v rámci aplikace Travel Pass, která by měla být během několika týdnů dostupná pro každého zdarma na operačních systémech iOS a Android. Podle IATA jde o zásadní krok pro znovuotevření letecké dopravy, ke vzniku covid pasu se proto kloní i řada dopravců a států po celém světě. 

Reklama

„Klíčovou otázkou je důvěra. Cestující si musejí být jisti, že testy, které podstoupili, jsou přesné a umožní jim vstoupit do země,“ řekl Vinoop Goel, regionální ředitel IATA pro letiště a vnější vztahy. „Vlády také musí mít důvěru, že tyto testy splňují i jejich vlastní podmínky.“

Aplikaci už od prosince loňského roku testuje letecká společnost Singapore Airlines a teď se k ní přidávají i další velké aerolinky, jako je Etihad, Emirates, Qatar Airways nebo Air New Zealand. IATA nyní navíc projednává spolupráci i s většinou leteckých společností v asijsko-pacifickém regionu.

Reklama

„V současné době pracujeme s řadou leteckých společností po celém světě. Plán je zahájit provoz v březnu,“ dodává Goel. „Během několika týdnů bychom měli mít plně funkční aplikaci.“

Papír, nebo aplikace?

Nové aplikaci se nejvíce podobá již léta existující Žlutá karta, dokument Světové zdravotnické organizace, který potvrzuje, že cestující byli očkováni proti žluté zimnici, aby mohli vstoupit do některých zemí. 

IATA však tvrdí, že papírové dokumenty nabízejí mnohem větší riziko podvodu. To dokazuje na nedávné události, kdy Europol zadržel podvodníky, kteří na letišti ve Francii a Velké Británii prodávali negativní výsledky testů. Za padělání negativních výsledků nedávno zatkla také malajská policie šest pákistánských mužů. 

Některé země se však přesto kloní spíše k papírové verzi dokumentu. Příkladem je Korea, kde právě IATA jedná s tamní vládou a snaží se ji přimět, aby elektronickou verzi certifikátu přijala.

Reklama
Reklama