Připadali jsme si jako na houpačce, popisuje loňský rok v cestovním ruchu ředitel obchodní strategie hotelové sítě OREA Hotels & Resorts Jiří Fontana. Síť hotelů měla kvůli protipandemickým restrikcím v první polovině roku zavřené všechny své hotely kromě jediného. Pak přišlo léto a s ním obrovská poptávka Čechů po dovolených.
„Od začátku otevření hosté chtěli cestovat, poptávka výrazně narostla a zažili jsme rekordní léto, kdy nám třeba v resortech stoupla obsazenost i průměrná cena,“ popisuje Fontana.
Jenže v listopadu přišla další omezení a poptávka hotelům opět opadla. Vzpamatovala se zase v polovině prosince, kdy lidé zamířili především do horských hotelů a resortů. „Hory nám loni vykazovaly extrémní hodnoty a pomáhaly kompenzovat ztráty kvůli chybějící zahraniční klientele ve městech,“ doplňuje Fontana.
To, že hotely na horách přečkaly loňský rok lépe, potvrzují i data z průzkumu Asociace hotelů a restaurací. Obsazenost za loňský rok byla na horách mezi 30 a 35 procenty, přičemž průměrná obsazenost v hlavním městě loni dosáhla jen 26 procent. Pro srovnání – v roce 2019 byla obsazenost v Praze na osmdesáti procentech.
Nízká obsazenost hotelů zařadila konkrétně Prahu na předposlední místo ve srovnání 35 evropských metropolí. Přesto se podle společnosti Cushman & Wakefield hoteloví operátoři o Prahu stále silně zajímají a věří v dlouhodobý potenciál výkonnosti pražského hotelového trhu nad rámec krátkodobého pandemického výkyvu. To se projevuje i na tom, že se zatím svých hotelů nezbavují.
„Transakcí je kvůli nedostatku hotelů na prodej stále málo, významný není ani objem nové výstavby. Nové hotely se otevřou především v luxusním segmentu. Celkové zotavení sektoru čekají hlavní hráči v roce 2024,“ píše se ve shrnutí trhu od Cushman & Wakefield.
Podobně jako v OREA Hotels hodnotí rok 2021 také Lukáš Pytloun, majitel sítě Pytloun Hotels. „Na horách nám hodně pomohli Češi. I teď je vytíženost na horách slušná. Naopak nám chybí korporátní klientela ve městech, takže nám to víkend ve městech nezachrání,“ popisuje. Zahraniční turisté podle něj scházeli především v Praze.
„I když byla v létě relativně slušná vytíženost, tak jsme kvůli nízké ceně nedosahovali zisku, který jsme potřebovali,“ říká Pytloun, který i přes to všechno na konci loňského roku rozšířil síť svých hotelů o luxusní hotel na Kampě. „Já věřím v budoucnost toho segmentu. Když budeme hotely dělat kvalitně, tak lidé budou cestovat za kvalitou, i když bude třeba turistů méně,“ doufá.
Zkušenosti obou řetězců korespondují s daty za cestovní ruch v loňském roce, která dnes zveřejnil Český statistický úřad (ČSÚ). Hotely podle nich drželi nad vodou domácí turisté.
V Česku se loni ubytovalo 11,4 milionu turistů, meziročně o 5,2 procenta více. Ve srovnání s předcovidovým rokem 2019 však byla loni návštěvnost v Česku na 52 procentech, přičemž chyběli především zahraniční turisté. Těch loni do Česka přicestovalo přes dva a půl milionu, což je o osm milionů méně než v roce 2019.
„Celkové výsledky bohužel odpovídají skutečnosti, že prvních pět měsíců byla zavřená veškerá turistická infrastruktura kvůli covidovým opatřením. Poslední ranou byly zrušené vánoční trhy,“ říká ředitel agentury Czech Tourism Jan Herget.
Mírný nárůst oproti roku 2020 byl podle dat ČSÚ patrný v tržbách ubytovacích služeb a pohostinství. Ty meziročně vzrostly o 4,6 procenta.
Ekonom ČSOB Petr Dufek uvedl, že se podnikatelům v cestovním ruchu začíná pomalu dařit lépe, s ohledem na to, že rostoucí výnosy v posledním čtvrtletí loňského roku vykázaly cestovní kanceláře, restaurace i letecké společnosti. Návrat k předcovidovým číslům bude ale přesto právě u turismu trvat nejdéle ze všech služeb. „Na začátku letošního roku jej navíc komplikuje omikron, který oživení oblasti dál zbrzdí,“ řekl.
Na Airbnb zůstala jen třetina nabídky
Podobně jako na hotelech se loňská situace v cestovním ruchu podepsala i na krátkodobých ubytovacích službách typu Airbnb. „Minulý rok zásadně ovlivnil prakticky zákaz ubytování v soukromí, který trval vlastně do konce května,“ říká předseda České asociace pronajímatelů a ubytovatelů v soukromí (ČAPUS) Matěj Koutný.
„Potom došlo k obnovení, na konci roku byl zase úpadek. Nebyl to nijak dobrý rok. Nabídka zejména v Praze poklesla zásadně. Lidé byty nabídli na dlouhodobém trhu, takže třeba na Airbnb byl pokles nabídek zhruba na třetinu,“ říká Koutný s tím, že takový stav trvá i nadále.
Oproti době před pandemií se změnila také průměrná délka pobytu v krátkodobých pronájmech. Ta v Praze dříve byla asi tři a půl dne, teď je skoro dvojnásobná. Stojí za tím nejen menší počet pobytů, ale i fakt, že si lidé kvůli nejrůznějším bariérám cesty raději naplánují na delší dobu. „Zmizel také trend oblíbený u turistů z Asie a Ameriky, kdy objedete Evropu za několik dní a Praha je jednou ze zastávek,“ doplňuje Koutný.
Celkově do Česka ze zahraničí mířili hosté nejčastěji ze sousedních zemí – Německa, Polska, Slovenska a Rakouska, ale i Francie a Nizozemska. V prosinci z předních příček zcela zmizeli Rakušané, kteří kvůli přísnému lockdownu omezili cestování na minimum. K zájmu o Prahu v závěru roku dopomohly podle agentury Czech Tourism i marketingové aktivity hlavního města.
„Dobrým signálem je oživení turismu ze vzdálenějších destinací. V top desítce zemí se objevili Izraelci i turisté z USA. Ve Spojených státech skvěle zafungoval náš vánočně laděný klip, spoty na nejsledovanější americké televizní stanici CBS zhlédlo na východním pobřeží USA téměř 8,5 milionu diváků. Další nastartování příjezdů z tohoto trhu očekáváme v souvislosti se spuštěním přímých letů společnostmi Delta Airlines a United,“ dodává k zahraničnímu turistu Herget.