Když se řekne móda podle královny Alžběty II., většina lidí si vybaví rovně střižené kabáty, volné šaty do půlky lýtek a klobouk či klobouček, vše tón v tónu ve všech možných barvách duhy.

Královna v citronové, žluté, kanárkové, limetkové, fuchsiové, bleděmodré, blankytné, azurové, tyrkysové, pudrové, broskvové, jahodové, malinové, růžové, zelenkavé, smaragdové, mechové, safírové, rubínové a v dalších desítkách výrazných, sytých a pastelových barev, které se staly tak ikonickou součástí její osobní prezentace, že na ně vznikají i nejrůznější zábavné odkazy. 

Nejznámější je asi královnou inspirovaný vzorník Pantone. 

Málokoho ale asi při tom pobaveném sledování panovnice oblečené ve všech odstínech barevného spektra napadne, jak silnou zprávu královna Alžběta II. stylem svého oblékání do světa vysílá. Zprávu o stabilitě, sebevědomí, kontinuitě a tradicích. 

Zprávu o tom, jak být jako žena vidět mezi muži. O tom, jak být vidět v davu. 

To je mimochodem jeden z důvodů, proč panovnice na oficiálních akcích mívá na sobě ony nejzářivější barvy, doplněné vždy malou černou kabelkou značky Launer a nejčastěji černými lodičkami na nízkém podpatku.

Není to tak, že by se nejraději oblékala do odstínů v barvách peří tropických papoušků. Ve skutečnosti má královna Alžběta II., jak víme z jejích volnočasových outfitů, ráda spíše tlumené, zemité barvy a nenápadné přírodní odstíny. Při procházkách a vyjížďkách na koni nebo dovolené ve Skotsku královna nosí nejraději prošívanou vestu, sako či bundu v barvě khaki, sukně či kalhoty v odstínech hnědé a béžové, pevné šněrovací boty a šátek na hlavě.

Výrazné barvy jsou doménou jejích oficiálních příležitostí, jak se ukázat světu i svým poddaným. A jsou výrazné právě proto, aby panovnice byla okamžitě vidět i na stovky metrů daleko – třeba když při přehlídce Trooping the Colour mává z balkonu Buckinghamského paláce, obklopená celou svojí rodinou. 

Jasné, syté a optimistické barvy nosí královna i při svých televizních projevech. A mají často svoji symboliku. Například během pandemie, kdy chtěla vzbudit v lidech naději, optimismus a víru v lepší zítřky, volila během svých vystoupení šaty v odstínech zelené a modré, doplněné šperky a broží tón v tónu.

Naopak při svátečním projevu o Vánocích to bývají tradičně šaty v odstínech slavností červené a purpurové. Při posledním vánočním projevu, proneseném 25. prosince 2021, panovnice své červené sváteční šaty doplnila slavnou safírovo-diamantovou broží zvanou chryzantéma, dojemnou vzpomínkou na svého manžela prince Philipa, vévodu z Edinburghu, který toho roku zemřel. 

Tento šperk totiž patří ke královniným nejmilejším kusům. Už v roce 1947 tuto brož měla Alžběta coby mladá novomanželka na fotografiích z líbánek v Broadlands v Hampshiru, její oděv zdobila při slavném vánočním projevu, který pronesla poprvé jako královna v roce 1952, a měla ji i na snímcích, když s princem v roce 2007 slavili šedesáté výročí svatby. 

A zdaleka nejde jen o barvy šatů a symboliku šperků. 

V mládí panovnici nejčastěji oblékal designér Norman Hartnell, legendární návrhář, který inspiroval i slavného Christiana Diora. Právě Hartnell pro mladou korunní princeznu a později královnu vytvořil siluetu, která byla pro prvních patnáct let jejího panování typická – vypasovaný živůtek s útlým pasem, široká sukně, krátké, často balonové rukávy, bohaté zdobení a velmi ženský styl. 

Hartnell, který pro Alžbětu II. vytvořil jak její svatební šaty, tak i róbu na její korunovaci a desítky dalších převážně večerních šatů, měl jasný cíl. Ukázat právě Alžbětinu ženskost. Z její jemnosti a křehkosti, tedy ničeho zvlášť výhodného v době studené války, kdy jako nová královna převzala vládu, udělal Hartnell přednost. 

Existují desítky dobových fotografií, na nichž mladá královna v průběhu padesátých let stojí mezi světovými státníky – na státních návštěvách, politických konferencích nebo ekonomických fórech.

V záplavě všech černých slavnostních fraků, smokingů a jednolitých obleků královna se svou ženskou siluetou svítí a vypadá – prostě jako královna. A všichni ostatní politici slití v jednu záplavu černobílé vypadají, upřímně řečeno, jako její personál. 

Jedny z šatů Normana Hartnella, ty, které kdysi v roce 1962 předvedla na světové premiéře filmu Lawrence z Arábie, ostatně panovnice věnovala i své vnučce, princezně Beatrici. Ta se v nich, jen lehce upravených pro jeji postavu, vdala při svém intimním rodinném obřadu v červenci 2020. Šaty byly později vystaveny ve Windsoru.

Královna věděla, jak vzbudit pozornost a obdiv i v pozdějších letech. Od šedesátých do devadesátých let se o její šatník staral designér Hardy Amies. Ten na rozdíl od Hartnella volil pro královnu civilnější siluetu, zároveň jí vytvářel velice módní kreace, poplatné soudobým trendům. Šedesátá léta a volné střihy kabátů, raglánové rukávy, extravagantní pokrývky hlavy a opět – výrazné, mnohdy až křiklavé barvy látek. 

A také symbolika. Při státní návštěvě USA v roce 1983 si Alžběta II. na banket na západním pobřeží oblékla šaty od Hardyho Amiese ozdobené aplikacemi v podobě oranžových máků vyšitých korálky. Šlo o jasný vzkaz – mák, respektive žlutooranžová sluncovka kalifornská zvaná California poppy, je národní květinou Kalifornie. Hostitelka banketu, první dáma Nancy Reagan, si symbolického gesta okamžitě všimla. 

Od roku 2002 se o královnin šatník stará její dvorní garderobiérka a designérka Angela Kelly. Žena, která je dnes i důvěrnicí panovnice, vytvořila její současný look, často postavený na kabátových šatech a kombinaci kabátu a šatů ve výrazných barvách, doplněných nápadným kloboukem.

Ty pro panovnici ve spolupráci s Angelou Kelly vytváří modistka Rachel Trevor-Morgan. V posledních letech panovnice ráda volí nejen jednobarevné šaty ve výrazných barvách, ale také květinové potisky. Takové předvedla pětadevadesátiletá královna například při loňském setkání s evropskými a americkými politiky na červnovém summitu G7 v Cornwallu. 

Královna svým stylem oblékání inspiruje i další vlivné ženy ve svém okolí – aristokratky, podnikatelky, političky i světové první dámy. Schopnost oblékat perfektně střižené, výrazně ženské barevné kostýmy doplněné perlami a výraznými brožemi, aby se prosadila a byla jasně vidět mezi politiky-muži, od panovnice kdysi převzala premiérka Margaret Thatcher.

A později také například bývalá německá kancléřka Angela Merkel. Ta byla proslulá ikonickou kombinací černých kalhot a výrazných, nepřehlédnutelných barevných blejzrů s dvěma, třemi nebo čtyřmi konflíky. 

Mladší generace royals zase od panovnice ráda převzala umění projevovat vnějším zjevem názor či připomenout nějakou symboliku.

Jestliže královna Alžběta II. na státní návštěvě Kalifornie předvedla šaty s místní národní květinou, mladá vévodkyně z Cambridge nedlouho po svém sňatku s princem Williamem během své první státní návštěvy Kanady nadchla přihlížející třeba slavným červeným kloboukem zdobeným javorovými listy. Nová členka královské rodiny okamžitě vzbudila sympatie.

Od koho jiného se učit než od té nejlepší. Královna svůj power dressing ostatně vyučuje už sedmdesát let.