Rychlá auta, drahá auta, burácející auta, ale i nastupující elektromobily. Vedle toho obří automobilový byznys nebo design, který se líbí (a někdy taky ne). A hlavně novinky, ve kterých budeme dřív nebo později jezdit.
Forbes HotWheels je pravidelný souhrn, díky kterému budete mít jasno o tom nejzajímavějším, co se ve světě benzinu, nafty i elektřiny událo. Startujeme!
Nový obr pro ty nejbohatší
Jezdí v něm britská královna, James Corden do něj zve světové megahvězdy, aby s nimi natáčel slavné Carpool Karaoke, patří mezi nejoblíbenější auta světových i českých miliardářů a jezdit byste v něm chtěli i vy. A samozřejmě taky já. Range Rover ve své nejnovější verzi dorazil i do Česka.
Luxus, prostor, výkon, bezpečí a schopnost projet vlastně skoro všude. Problém mu nedělá pětačtyřicetistupňový kopec dolů i nahoru nebo projetí brodu se skoro metrem vody. Když si jeho řidič troufne, Range Rover to zvládne. A na sedadle se přitom pořád bude cítit jako v luxusní limuzíně.
Pátá generace britské chlouby se vydává do světa. Je ale potřeba si na ni přichystat pořádný balík peněz. Základní verze s hybridním naftovým šestiválcem s výkonem 250 koní se nabízí od 3,2 milionu.
Kdo chce něco svižnějšího, je tu benzinový osmiválec a 530 koní. Jen je třeba půl milionu přihodit. A kdo má chuť v esúvéčku zachraňovat planetu, i ten se dočká. Čistě elektromobilní Range Rover dorazí v roce 2024.
Fabia za 5, dacia za 1 a renault ani nemluvit
Kdyby se číslovky v mezititulku uvádějící tuhle část textu vztahovaly k hodnocení ve škole, pro škodovku by to byl kolosální průšvih. Jenže my se bavíme o počtu hvězd získaných při testech, kdy se auta posílají proti zdi. A při tom platí, že víc je líp. V Mladé Boleslavi si můžou oddechnout.
Kdo ale musí poničenou reputaci hasit ze všech sil, je Renault. Elektromobil Zoe totiž dopadl tak mizerně, že nedostal hvězdu ani jednu. A to pořád není všechno. Fuck-up hlásí i Dacia, mimochodem spadající pod Renault. Její levný elektromobil Spring totiž hvězdu dostal jen jednu.
Možná to teď tak vypadá, ale je potřeba říct, že kombinace malé a elektrické auto nemusí automaticky znamenat průšvih. Důkazem je například zisk čtyř hvězdiček u elektrického Fiatu 500e. Z větších aut si maximum v podobě pěti hvězd z posledního kola crashtestů odvezl Volkswagen Caddy, Nissan Qashqai nebo BMW iX.
BMW prodalo milion elektromobilů
Právě divoce futuristické BMW iX je autem, které bavorské automobilce zajistilo jeden minimálně z marketingově zásadních milníků. Právě tohle auto je totiž milionté prodané BMW s elektrickým pohonem. Prolomení hranice dvou milionů automobilka očekává už v roce 2025.
Je ale potřeba dodat, že přibližně sedmdesát procent prodaných elektromobilů byly hybridy. I když BMW na trh uvádí čisté elektromobily a další budou přibývat, oproti většině konkurentů na tuhle vlnu reaguje zdrženlivěji. Třeba konkrétní termín, kdy spalovací motory z nabídky vyřadí úplně, z Bavorska zatím nezazněl.
I tak ale člen představenstva Pieter Nota nedávno oznámil, že BMW do roku 2030 zvýší poměr prodaných elektromobilů nejméně na polovinu. V evropské honbě za elektromobilitou se to může zdát jako problém, ale jsou i analytici, kteří konzervativnější přístup považují za konkurenční výhodu. Čas ukáže…
Wolfsburg už volá, Thomasi
Neuplynou ani dva roky od jeho příchodu do Mladé Boleslavi, a šéf Škody Auto Thomas Schäfer sbalí kufry směr Wolfsburg. Od léta tam začne šéfovat značce Volkswagen. Kdo do škodovky přijde po něm, je zatím ve hvězdách.
Se šéfem koncernu Volkswagen Herbertem Diessem se bude na výběru nového předsedy představenstva automobilky podílet škodovácký odborářský předák Jaroslav Povšík. „Nevezmeme člověka, který bude proti Škodě, a nevezmeme člověka, který bude slabý. To si pohlídám,“ ozval se Povšík.
Schäfer zůstane v čele Škodovky do konce června. I dál tak tedy bude řešit problémy se zpomalením výroby kvůli chybějícím čipům. Odbyt firmy za prvních jedenáct měsíců roku kvůli tomu vykázal meziroční pokles o 11,4 procenta na 807 000 vozů.
„Nebýt až frustrujícího nedostatku polovodičů, dosáhli bychom letos rekordního výsledku. Naše kapacity jsou vyprodány, zájem zákazníků je enormní,“ uvedl na konci listopadu Schäfer.
Ruce z volantu dolů! Půjde to bez pokuty
Záběrů, kdy řidič jede v elektrické tesle, aniž by měl ruce na volantu, je plný YouTube. V Evropě je to přitom nelegální. Od příštího roku přibydou podobné záběry z nejluxusnějších mercedesů. Jestli ale budou z německé dálnice, policie s nimi mít problém nebude.
Němci totiž dali zelenou systému poloautonomního řízení třetí úrovně, který nabízí Mercedes-Benz. Povolení zatím platí pro jízdu do rychlosti jen šedesát kilometrů za hodinu. Jestli to půjde rychleji, ideálně do sto třiceti, se zatím neví. Podobně nepadl ani verdikt v případě povolení asistenta pro změnu jízdního pruhu. Díky němu by pak auto předjíždělo samo.
Mercedes-Benz má aktuálně dva modely, které tuto funkci v první polovině příštího nabídnou – limuzínu třídy S a stejně luxusní elektromobil EQS. Kupující tak jen zaškrtnou kolonku výbavy Drive Pilot, který reguluje například rychlost jízdy, vzdálenost od vpředu jedoucího auta vozidla a drží vůz ve správném pruhu.
Vedle toho také vyhodnocuje a zohledňuje průběh trasy, události na cestě a dopravní značení. Zvládne reagovat i na nečekané dopravní situace a samostatně je řešit. Prostě tím, že se vyhne. Nebo zabrzdí.
Poslední řev dvanáctiválce
„Už jste o něm slyšeli. A určitě ho ještě uslyšíte přijíždět. V12 Vantage. A není to jen speciální edice. Je to finální edice.“
Tuhle jednoduchou a krátkou zprávu do světa vyslala automobilka Aston Martin. To hlavní je totiž ve čtrnáct sekund trvajícím videu, kde ale není nic vidět. Jen slyšet. A to, co slyšíte, je řev dvanáctiválcového motoru, který bude v historii automobilky nejspíš poslední. Příští rok ho dostane omlazená verze kupé Aston Martin V12 Vantage.
Jedna slavná éra končí. I u značky Aston Martin, která letos plánuje prodat šest tisíc aut, tak koncem desetiletí vládu převezmou hybridy a čistá elektromobilita.