Juraj Fehervari vsadil před šesti lety na „bosé boty“. O jejich výhodách přesvědčoval konzervativní trh a okolí, které ho od netradičního byznysu odrazovalo. Teď jeho společnost Be Lenka patří mezi globální hráče v oblasti výroby a prodeje barefootové obuvi. A každým rokem nabývá na hodnotě.

Juraj Fehervari, majitel společnosti Be Lenka, sedí v žilinské kanceláři a na nohou má nové Barebarics boty, které jeho firma uvedla na trh před několika týdny.

„Podporují přirozený pohyb, správné držení těla a přizpůsobí se tvaru chodidla. Neomezují prsty, posilují balanc a mají stimulační podrážku, která při chůziaktivuje nervová zakončení,“ vysvětluje.

Může si spokojeně točit palci na nohou i na rukou, firmě Be Lenka se daří na všech frontách. Loni si sáhla na obrat téměř půl miliardy korun a její majitel se na Slovensku pyšní více než deseti nominacemi na ceny za byznysové úspěchy, inovace nebo společenskou odpovědnost. To celé korunovalo prestižní ocenění EY Podnikatel roku 2022.

Be Lenka aktuálně prodává obuv na více než sedmdesáti světových trzích, aktivně rozvíjí dvanáct z nich. Loni do portfolia přibylo Španělsko a Polsko, pro letošní rok je v plánu vytvoření logistiky ve Spojených státech.

Český a slovenský trh se na celkovém obratu podílí necelou čtvrtinou. Nejvíc značka roste v Německu, Rakousku, Švýcarsku i USA a velmi oblíbená je také ve Skandinávii.

„Na severu jsou zákazníci uvědomělejší, náročnější. Zajímají se více o to, kde a jak byla bota vyrobena, a je to pro ně důležitější než cenovka,“ vysvětluje Juraj Fehervari.

S respektem k evoluci

Firma má téměř stovku zaměstnanců a nabízí přes tři stovky modelů barefootových bot v jedenácti velikostech. Be Lenka je prodává prostřednictvím čtyř stovek velkoobchodních partnerů, přes e-shop a ve dvou kamenných prodejnách v Žilině a v Bratislavě, k nimž letos přibudou obchody v Košicích, Banské Bystrici, Praze a Brně.

Při výrobě firma používá nejmodernější technologie. Kůže se řeže laserem a boty se vyrábějí na automatizovaných linkách, které odhalí jakoukoli nepřesnost a prasklinu. Výrobní plán se neustále uzpůsobuje, aby byl co nejekologičtější a nejekonomičtější.

Výrobu přitom Be Lenka outsourcuje z renomovaných evropských fabrik v zemích se silnou obuvnickou tradicí, jako je Portugalsko, ale i Slovensko či Česko.

Tento rok firma spustila výrobu v továrně v Asii, díky níž může při výrobě používat technologii, která v Evropě ještě není dostupná, a tvořit tak ještě udržitelnější barefoot boty. Uvnitř firmy pak zůstávají činnosti s největší přidanou hodnotou, od designu po výzkum a vývoj.

Na vývoj nových materiálů, směsí, forem a na testování jde ročně přes třicet procent tržeb. Designéři a technologové pravidelně jezdí po světě a sbírají zkušenosti s moderními výrobními postupy.

Osmdesát procent zákazníků slovenské společnosti tvoří ženy. Nejčastěji ty, které se zajímají o zdravý životní styl a berou barefootovou obuv jako jeho součást.

„Vedle typických klientek mezi dvaceti a třiceti lety v poslední době výrazně přibývá zákaznic nad čtyřicet pět let se zdravotními problémy, jako jsou haluxy, otékající nohy nebo křečové žíly. Výjimkou nejsou ani zákaznice nad sedmdesát let, které prostě chtějí chodit zdravěji,“ říká Juraj Fehervari.

Netají se tím, že jeho hlavní vizí je změnit obouvací návyky lidí po celém světě. „Lidé se stále více zajímají, jak chodit zdravě, a světové obuvnické brandy na to reagují vytvářením barefootových kolekcí. Velká část společnosti si ale stále vybírá obuv na základě značky a designu. Nosí se podpatky a boty do špičky, když ale nestojíte stabilně na zemi, na bodech, na nichž vás evoluce připravila chodit, není divu, že vás bolí záda nebo achilovky,“ říká mladý podnikatel.

Na Googlu prázdno

Podniká od svých osmnácti. Začínal jako finanční zprostředkovatel hypoték a pojištění, rok prodával hračky na trzích v Austrálii a vlastnil několik e-shopů se zdravými potravinami, dětským oblečením i kojicími potřebami.

Příběh firmy Be Lenka odstartoval před šesti lety, kdy se Juraj setkal se slovenskou mistryní v atletice a paralympioničkou Lenkou Cenigovou, která v té době rozjížděla prodej dětských nosítek.

Hrabe vám, nikdo to nebude nosit.

Rozhodli se spojit síly a po půl roce rozšířili sortiment o barefooty. Bylo to chvíli poté, co si Juraj koupil v Brně své první bosé boty a byl nadšený.

„Vůbec jsem nechápal, proč něco takového nenosí všichni,“ vzpomíná. Ani jeden z obchodních partnerů neměl zkušenosti s výrobou obuvi, přesto se pustili do životní výzvy.

Navzdory okolí, které si nebralo servítky. „Hrabe vám, nikdo to nebude nosit,“ slýchal Fehervari pravidelně.

„Já ale nepřestával věřit. Chtěl jsem uspět s produktem, který vám pomůže správně držet tělo a chodit, vrátí vás zpátky ke kořenům a nastartuje pohybový aparát,“ říká.

Analýza klíčových slov na Googlu ale hovořila jasně – barefoot na Slovensku nikoho nezajímá. Bylo třeba vytvořit poptávku masivní edukací trhu.

„Začali jsme proto spolupracovat s podology, fyzioterapeuty, influencery,“ vzpomíná Fehervari.

Vzdělávací kampaň zabrala a firmě se podařilo přetáhnout zákazníky od prodejců konvenční obuvi.

Lenka s Jurajem rozjížděli byznys ze žilinského suterénu a boty šili na starých baťovských mašinách. Postupně se jim podařilo přesvědčit konzervativní obuvnické fabriky, aby změnily desítky let ověřené technologie a postupy a šily pro firmu v malých objemech, ale s vyhlídkou velkých budoucích objednávek.

Cesty obou podnikatelů se rozešly před třemi lety. Lenka se chtěla více věnovat rodině, dodnes ale firma nese její jméno a stále v ní má desetiprocentní podíl.

Jako Porsche Carrera

Za dobu své existence společnost ustála covid, dopady války na Ukrajině, krizi materiálů, surovin, energií, stále meziročně roste zhruba o padesát procent. Před dvěma lety přidala do svého portfolia novou barefootovou značku Barebarics.

Je odvážnější, drzejší, streetovější, více si hraje s trendy a oslovuje mladší generaci, zatímco Be Lenka zůstává feminističtější, minimalističtější. Milovník rychlých sportovních aut Juraj Fehervari si od ní slibuje, že bude jako Porsche Carrera, které díky konzistentnímu designu a jasnému brand
kódu poznáte na první pohled i po šedesáti letech od zahájení výroby.

„Značky jsme oddělili záměrně, aby nevznikl kočkopes, kdy by nikdo nevěděl, jakou botu na nohou má,“ vysvětluje.

Juraj ve volném čase boxuje a věnuje se osobnímu rozvoji. Na své duchovní cestě si už vyzkoušel asketismus, tantru, týdenní pobyt v absolutní tmě nebo rituál s ayahuascou. Osobní rozvoj podporuje i u svých zaměstnanců.

„V minulosti jsme měli interní koučku, pracujeme také s psychologickým poradenstvím a rozvíjíme silné stránky jednotlivců. Snažíme se vytvářet takové podmínky, aby lidé na sobě mohli pracovat a zbavit se všeho, co je tíží – všech strachů a dětských komplexů, které jim brání se posunout,“ říká majitel firmy Be Lenka.

Klasické boty už Juraj nenosí. Maximálně ty specializované, třeba sportovní nebo turistické. V těch ho můžete potkat běhat nebo stoupat na Gerlach.

„Na 95 procent ostatních činností je barefoot nejlepší volba,“ říká šestatřicetiletý podnikatel.

Jeho cílem je dál udávat trendy a z firmy vytvořit barefootovou světovou jedničku. A ekologicky šetrnou výrobu ještě rozšířit o boty, které po nošení hodíte do kompostu.