Rypadlo se pomalu zakusuje do země a majitelé Čokoládovny Janek a pražírny Coffeespot můžou slavit. Po několika letech odkladů konečně začala stavba jejich unikátní továrny na kávu a čokoládu. Vyroste v Hradčovicích u Uherského Brodu a její součástí bude i kavárna a prodejna místních výrobků.
Projekt vyjde zhruba na sto milionů korun. „Je to pro nás generační investice. Kvůli nákladům jsme museli původní plány hodně osekat, ale to hlavní zůstalo. Továrna na čokoládu je v podstatě obří lednice, která spotřebuje spoustu energie, proto jsme chtěli hlavně udržitelný provoz,“ popisuje Václav Durďák, laureát výběru Forbes 30 pod 30 a spoluzakladatel Čokoládovny Janek, která se před dvěma lety spojila s pražírnou Coffeespot.
Loni měly obě firmy dohromady obrat dvě stě milionů korun a meziročně tak vyrostly asi o čtvrtinu. Zatímco Čokoládovna Janek sídlí v Uherském Brodě, Coffeespot v nedalekých Babicích. Díky nové továrně budou sdílet výrobu pod jednou střechou a umožní jim to navýšit produkci. Menšinovým investorem do nové haly je také majitel společnosti Valve Control Michal Bábíček, který vlastní polovinu pražírny Coffeespot.
Továrnu staví uherskobrodská firma 3V&H a dokončená má být příští rok v srpnu. „Asi sto metrů od naší haly je vlakové nádraží, kudy projíždějí vlaky na trase z Prahy do Luhačovic. Zároveň je to poblíž cyklostezky. Je to tedy i strategické místo pro turisty, kteří se mohou zastavit v naší prodejně a kavárně, ze které bude výhled přímo do výroby. Připravujeme i terasu s posezením,“ přibližuje Durďák.
Na střeše haly vyroste solární elektrárna o výkonu sto kilowattů, která pokryje většinu spotřeby továrny. „Vyrábíme jen přes den, takže se nám dobře prolíná čas, kdy svítí slunce a kdy energii spotřebováváme. Přebytky energie můžeme využít k ohřevu vody nebo třeba k předchlazení skladu, abychom nemuseli chladit v noci,“ líčí Durďák.
Časem by měl přibýt i výměník na pražičku kávy, který by umožnil přebytečným teplem z pražení ohřívat vodu. Továrna bude mít také vlastní čističku a jídelnu pro zaměstnance. Těch má v současnosti už přes šedesát.
„Dlouho jsme fungovali jako malá manufaktura, pár nadšenců bez větší struktury a řádu. Ale v poslední době jsme hodně personálně rostli. A potřebovali jsme firmu zprofesionalizovat. Proto jsme zavedli vnitropodnikové systémy a víc než na růst se soustředili na vnitřní chod společnosti, abychom do nové haly stěhovali už ‚dospělou‘, zorganizovanou firmu,“ vysvětluje podnikatel.
Jak čokoládovna, tak pražírna se přitom v poslední době potýkají s rostoucími cenami surovin. „Za poslední dva roky zdražilo kakao na burze čtyřnásobně. A přestože u nás suroviny tvoří kvůli velkému podílu ruční práce jen asi třetinu výsledné ceny, tak nás to samozřejmě ovlivňuje. Letos jsme je nakupovali za dvojnásobnou cenu než loni a to se projevuje na cash flow. Jen v čokoládovně máme před sezonou na skladě suroviny a materiál za třicet milionů korun,“ popisuje Durďák.
Rekordy na burze trhá i káva, jejíž cena je na patnáctiletém maximu. Pražírna Coffeespot má na skladě neustále několik desítek tun kávy a další desítky tun zakontraktované. „Ve chvíli, kdy vám cena v průměru vyroste o osmdesát korun na kilo, tak se násobně zvyšuje i hodnota zásob na skladě. Nehledě na to, že neustále řešíme, do jaké míry to můžeme promítnout do našich finálních cen,“ říká Durďák.
Coffeespotu podle něj ale hodně pomohlo právě zavedení vnitropodnikových systémů a automatizace. „Podařilo se nám spoustu věcí zefektivnit. A díky tomu držíme podobnou ziskovost i přes vyšší náklady. Navíc to mělo pozitivní vliv na kvalitu kávy,“ pochvaluje si podnikatel.
Ceny kakaa i kávy přitom ženou nahoru klimatické změny. Úrodu zhoršuje sucho, ale i přívalové deště a choroby rostlin. A dopady globálního oteplování cítí moravská čokoládovna také na prodejích. „Podobně jako se zmrzlina prodává, jen když je teplo, se čokoláda kupuje hlavně v chladných měsících. Ale když máte ještě začátkem září pětatřicet stupňů, tak prodávat čokoládu je majstrštyk. Navíc to komplikuje i její dopravu,“ popisuje Durďák.
Obavy o svůj byznys ale nemá. „Věřím, že zákazníky budeme mít vždy. Důležité je ale udržet si kvalitu. Nepoužívat kvůli vyšším cenám horší suroviny nebo něco šidit. A dělat to tak, abychom se neměli za co stydět. Děláme to všechno s nějakou dlouhodobou vizí, kterou teď završíme stavbou haly, kde chceme kávu a čokoládu vyrábět ještě za desítky let, ať už v tom budou pokračovat naše děti, nebo někdo jiný.“