Jmenuje se Made by Fire a slibuje, že na nejdůležitější designové přehlídce světa zanechá v návštěvnících hluboký dojem. Stojí za ním, mimo jiné, svěží kurátorský tým, respektovaný designér i architekt, ale také lidé kolem Designbloku a Moravské galerie v Brně.

Od 17. do 23. dubna budou v Miláně všichni, kteří ve světě designu pracují nebo je pro ně zásadní. Mezi instalacemi v rámci tradičního Design Weeku uvidí návštěvníci i výstavu, kde se představí okolo stovky exponátů ze skla, keramiky i porcelánu od českých tvůrců. Podobně velký projekt novodobé dějiny českého designu nepamatují.

Kurátorky Danica Kovářová a Eva Slunečková daly dohromady čtyřicet autorů: od uznávaných Ronyho Plesla, Evy Eislerové, Lucie Koldové nebo Jana Plecháče po čerstvé absolventy či studenty uměleckých škol. Přítomné jsou i firmy jako Lasvit, Bomma, Preciosa nebo Thun 1794.

„Dlouho jsme diskutovaly společně výběr, pak jsme si rozdělily kapitoly. Řešíme průmysl, jeho zánik a obrodu, adaptaci historických předmětů v novém kontextu, jak designéři řeší osobní i společenská témata prostřednictvím svých děl i experimenty s materiálem,“ vypočítává Danica Kovářová.

Bývalá šéfredaktorka časopisu Dolce Vita a přispěvatelka Forbes.cz není v roli kurátorky poprvé. Pravidelně spolupracuje například s Designblokem.

Kurátorky výstavy Danica Kovářová (třetí zprava) a Eva Slunečková (druhá zprava) společně s dalšími členy týmu stojícími za Made by Fire. | Foto archiv Made by Fire

Pro její kolegyni, rovněž autorku Forbesu, novinářku Evu Slunečkovou, která vedla Elle Decoration, je projekt Made by Fire zatím největší kurátorskou realizací. Částečně výběr konzultovaly s Maximem Velčovským, který měl společně s edit!architect a jejich spoluzakladatelem Vítězslavem Dandou na starosti architekturu výstavy.

„Maxim nám osvětlil zákulisí z průmyslové výroby a ekonomické fungování některých firem. Byly to zákulisní informace, co nám nesmírně pomohly,“ přiznává Kovářová.

Nastiňuje také, že po skončení milánského Design Weeku bude expozice vystavena v Míčovně Pražského hradu a v listopadu bude umístěna do prostor Uměleckoprůmyslového muzea Moravské galerie v Brně.

V Miláně uvidíte například hyperrealistickou sochu Morany od sklářského umělce Martina Janeckého, autonomní systém artefaktů od uznávaného Tadeáše Podrackého, vázy od Františka Jungvirta, skleněný patchwork od studia Dechem a mnoho dalšího.

Projekt se připravoval dva roky a ředitel Moravské galerie Jan Press na něj musel shánět potřebné finance.

Svůj zájem podílet se na výstavě zdůvodňuje tak, že „originální koncept této výjimečné výstavy považuje za začátek spirály, kterou by chtěl v průběhu let společně s hlavními aktéry českého designu rozvinout a vytvořit ze současného českého designu nástroj státní reprezentace“.

Není přitom náhodou, že ve středu projektu stojí dvě novinářky. „Naše zkušenost umožnila, abychom si během sestavování výstavy kladly důležité otázky, které se týkají především financování. Záměrem projektu bylo, aby byl design zasazen do širších souvislostí, včetně těch politických a ekonomických,“ dodává Eva Slunečková.