Při skloňování jmen Barbie, Margot Robbie či Ryan Gosling by se nemělo zapomínat ani na to, které současný růžový fenomén nastartovalo. Režisérka Greta Gerwig.

Stačí zadat její jméno do Googlu, obrazovka vám zrůžoví a začnou se na ní objevovat růžové hvězdičky. Je to jednoduchý efekt, ale jen dokazuje, že si Gerwig vydobyla mimořádné postavení.

Dáte-li spíš na reálná čísla než na výstřelky Googlu, můžete se podívat na výdělky filmu Barbie během prvního víkendu v kinech: světově se vyšplhaly na úctyhodných 356 milionů dolarů, na takovou sumu zatím žádný film od režisérky nedosáhl. Dosud byla nejvýše Wonder Woman od Patty Jenkins s 223 miliony dolarů.

Barbie tím překonala i další megahit Oppenheimer, který měl premiéru ve stejný den a za úvodní víkend posbíral „jen“ 174 milionů dolarů. Nyní už Barbie utržila více než 700 milionů dolarů.

Ve dnech po premiéře Gerwig jen užasle koukala, jak New Yorkem prochází partičky lidí oděných v růžové. „O tom se mi nesnilo ani v nejdivočejších snech,“ řekla pro New York Times.

Však také její kariéra mířila vzhůru velmi pozvolna. Vystudovala angličtinu a filozofii a chtěla se stát dramatičkou, nakonec ale začala hereckou dráhu.

Nejprve se objevovala v takzvaných mumblecore filmech, levných a velmi upovídaných snímcích, často zaměřených na vztahy. U řady z nich se také podílela na scénáři. Bála se však, že před velké publikum nikdy neprorazí.

Zlomová pro ni byla účast ve filmu Greenberg, kde si zahrála po boku Bena Stillera či Rhyse Ifanse. Význam však pro Gerwig neměl jen samotný snímek, ale především setkání, které díky němu zažila: s režisérem a scenáristou Noahem Baumbachem.

Rozuměli si náramně. Baumbach začal na scénářích pracovat spolu s Gerwig a média ji leckdy označovala jako jeho múzu. Spekulovalo se pochopitelně i o jejich vztahu, který však oba potvrdili až na počátku roku 2018, kdy spolu vyrazili na předávání Zlatých glóbů.

Společná práce Baumbacha a Gerwig měla převážně pozitivní ohlasy, zlomem však pro mladou Američanku byla až chvíle, kdy začala režírovat. Její debut Lady Bird o rebelce ztvárněné Saoirse Ronan si vysloužil takřka univerzální chválu a celou řadu ocenění včetně pěti oscarových nominací. Získala ji i Gerwig, jako teprve pátá režisérka historie.

Bylo zjevné, že míří výš. Hvězdně obsazená adaptace literární klasiky Malé ženy ji posunula definitivně do mainstreamu a z Barbie je nyní událost, o které mluví takřka celý svět.

Gerwig opustila svět nezávislých snímků a chce točit velkolepé podívané. Najal si ji Netflix, aby pro něj zrežírovala dva díly Letopisů Narnie. Nevzdává se přitom ani své herecké profese, loni se objevila ve filmu Bílý šum, který režíroval… no ano, Noah Baumbach.

Zůstávají kolegové, spolupracují – a občas dokonce proti sobě bojují na Oscarech, jako když před třemi lety soutěžily o nejlepší snímek Malé ženy proti Baumbachově Manželské historii. Především ale spolu už vychovávají dvě děti.

To druhé přitom přišlo na svět teprve letos, jen pár měsíců před premiérou Barbie. Ani to však Gerwig nezpomalilo –⁠ a v devětatřiceti letech má stále celou kariéru před sebou. A ženské režisérky mají díky ní zase o něco snazší cestu ke svým hollywoodským snům.