Byli v 90. letech největšími evropskými obchodníky s mákem, vymysleli džusy a limonády Relax, vybudovali značku Walmark, která ovládá část světového trhu s vitaminy a doplňky stravy. Za známými brandy jako Marťánci, Proenzi nebo Prostenal stojí bratři Mariusz, Valdemar a Adam Wałachovi, nenápadní byznysoví žraloci z Třince.
Dlouho o nich nebylo moc slyšet, protože se médií stranili. Teď ale Forbesu ve velkém rozhovoru v květnovém čísle prozradili, co poslední roky budují: fond Aternus, který investuje do technologií a startupů, a také dobročinnou nadaci, do které letos vloží třetinu svého majetku.
O jeho konkrétní výši detailně hovořit nechtějí, podle odhadů Forbesu a oslovených analytiků se ale pohybuje v jednotkách miliard korun. Hodnota jmění, které Wałachovi do své nadace vloží, tedy může dorovnat, anebo dokonce přesáhnout, částku 1,5 miliardy korun, kterou na dobročinné účely vkládají manželé Katarína a Ondřej Vlčkovi.
Ti se se svojí novou nadací zařadili mezi dosud nejštědřejší české dárce, kteří výdaji na charitu překonali i Petra Kellnera nebo Karla Komárka.
„Dali jsme si s bratry závazek, že do naší nadace převedeme třicet procent celého našeho majetku. Neodvolatelně. Tahle část peněz už nebude patřit nám, bude patřit nadaci a účelu, na který je zaměřená,“ vysvětlil Forbesu Adam Wałach, který má v sourozeneckém byznysu na starosti zejména filantropické aktivity.
„Začneme třiceti procenty, uvidíme, jak to bude fungovat. Máme vizi závazku až na polovinu našeho majetku,“ doplňuje jeho bratr Valdemar Wałach. Velká část jejich současného jmění má kořeny v prodeji Relaxu a hlavně Walmarku, ze kterého odešli v roce 2016. Peníze z prodeje Walmarku však ještě rozmnožili ve stávajícím investičním fondu Aternus.
Podle Wałachových bude jejich filantropická nadace hotová do konce letošního roku. „Zdržuje nás jen to, že máme hodně rozmanité portfolio. A teď řešíme, jak ho nejlépe rozdělit na třetinu a pak polovinu. Jestli dát do nadace spíše konzervativnější assety, anebo agresivněji budovanou část portfolia, aby víc vydělávala,“ dodává Valdemar.
Ten je v rodině zodpovědný hlavně za investice a nejvíc ze všech bratrů se věnuje fondu Aternus. V jeho portfoliu je třeba jeden z nejrychleji rostoucích českých startupů Rohlík, ale i polské startupové hvězdy Docplanner a Booksy. Do nich Wałachovi investovali už v prvních fázích svého růstu a od té doby hodnota jejich podílu raketově narostla.
Kam budou peníze z nadace bratrů Wałachových směřovat? „Je spousta způsobů, jak pomáhat, spousta projektů, které je potřeba podpořit. Na nemocné děti, na postižené, na lidi bez domova. Náš záběr je širší. Chceme změnit srdce lidí,“ popisuje v rozhovoru starší z bratrů, Mariusz. „Jsme věřící lidé a věříme, že křesťanství, jakkoli může být rozporuplně pojímáno, přináší velmi dobré hodnoty,“ doplňuje Adam.
„Proto podporujeme křesťanské projekty, protože klíčem k pozitivní změně je proměna lidského srdce,“ vysvětluje. A jeho bratr Valdemar dodává, že bratři Wałachovi nechtějí skrze svoji nadaci nikoho demagogicky obracet na víru. „Chceme jen ukazovat cestu,“ říká.
Myslí si Wałachovi, že bude tahle jejich cesta mezi Čechy rezonovat? Jak to vypadá, když organizujete setkání pro stovku dárců, mezi kterými jsou i dolaroví miliardáři? A proč se po prodeji farmaceutické fabriky dali na hon jednorožců?
Nejenom tohle se dočtete v rozhovoru, který přináší i celý příběh o budování nápojářského impéria pod značkou Relax a poprvé také detaily toho, proč bratři Wałachovi prodali Walmark.