Trojice Čechů uspěla na druhé straně světa. Datový startup Meiro, vedený Janou Marlé-Žižkovou, získal od singapurských a amerických investorů tři miliony dolarů.

Na planetě najdete jen málo míst, které snesou označení globální byznysový hub. Singapur je mimořádně bohatý městský stát na rovníku a náleží k oblastem, kde se soustřeďuje největší talent a také největší ambice. Bují tu velké příležitosti, na které si ovšem dělají zálusk lidé ze všech koutů světa – a právě tady se rodí úspěch se zásadní českou stopou.

Firma Meiro aktuálně získala v investičním kole pre-series A tři miliony dolarů (bezmála sedmdesát milionů korun) od singapursko-amerického fondu Wavemaker a také od místní skupiny andělských investorů Angel Central.

Meiro v roce 2018 založili Pavel Bulowski, Jana Marlé-Žižková a Vojtěch Kurka, kteří dříve spolupracovali jako datoví konzultanti pro firmy v jihovýchodní Asii a Austrálii. První dva jmenovaní se předtím potkali při práci v Socialbakers.

Meiro momentálně zaměstnává přes padesát lidí s tržbami v řádech milionů dolarů ročně. Do tohoto stadia došli tři čeští foundeři společně bez jakékoli externí investice – tu první hodlají využít pro zrychlení expanze.

„Od roku 2019 jsme profitabilní, ale na ziskovost se startupů nikdo dlouhou dobu neptal. Pálily se peníze a bylo to jen o co nejrychlejší křivce,“ konstatuje Marlé-Žižková.

„To se ale za poslední rok a půl zásadně změnilo. Co přišla recese, profitabilita je najednou strašně zajímavá. Bylo to pro investory absolutně klíčové téma a my si rosteme mezi padesáti a sto procenty ročně,“ vypočítává pro Forbes.

Marlé-Žižková je ženou s velmi pestrým životním osudem: jako teenagerka emigrovala z komunistického Československa a kromě práce pro významné západní firmy má za sebou mimo jiné tříletou plavbu na jachtě kolem světa. Poté se usadila ve svém vysněném Singapuru, kde nyní „kormidluje“ Meiro.

Podstatou jejich podnikání je CDP, tedy customer data platform. Umožňuje efektivnější práci s daty, umí je využívat bez ohledu na zdroj a pracuje i s daty z offline světa či s behaviorální rovinou chování zákazníků. Zjednodušeně řečeno, jde o rozvinutější formu běžněji používaných principů CRM (customer relationship management).

Pod složitou definicí v praxi najdete třeba práci pro obří indonéskou banku BCA: počet jejích klientů se blíží čtyřiceti milionům, což jen ukazuje na mimořádné možnosti regionu s více než půl miliardou obyvatel. Meiro pro BCA analyzuje data prakticky odevšad, včetně chování lidí na kamenných pobočkách.

Startup má domovské kanceláře v Singapuru, ale sedí i v Praze, Brně a Indonésii. Brzy pak v rámci expanze na Blízký východ otevře pobočku v Dubaji. Ve střední Evropě patří mezi jejich klienty Home Credit, síť lékáren Dr. Max, mediální dům CNC či Komerční banka.

Zázrak
Vydání Forbesu Zázrak

Schopnost od svých začátků vydělávat dnes Meiru zásadně pomáhá k dalšímu kroku vpřed. „Loni v říjnu jsem byla v Singapuru pozvaná před 250 investorů a finančních organizací, investujících do startupů, abych právě o profitabilitě mluvila. Najednou to všichni řeší a dokázali jsme si najít dobré finanční partnery,“ pochvaluje si načasování Marlé-Žižková.

Odhaduje proto, že do konce roku 2024 by se počet zaměstnanců Meira mohl přiblížit k osmdesáti. Jednu velkou životní plavbu už má za sebou, ale ta byznysová se teprve rozjíždí.