Odbyt chytrých telefonů ve světě v prvním čtvrtletí meziročně klesl o třináct procent na 269,8 milionu kusů. Pokles poptávky se začal zmírňovat, ačkoli kontrast mezi letošním a loňským prvním čtvrtletím je stále výrazný. Ve své zprávě to ve čtvrtek uvedla výzkumná organizace Canalys. Jihokorejská značka Samsung si díky modernizované nabídce vydobyla prvenství z hlediska celkového podílu na globálním trhu.

Samsung dodal celosvětově na trh 60,3 milionu smartphonů, zatímco druhý Apple zhruba padesát osm milionů. Zatímco podíl Samsungu na globálním trhu činil dvacet dva procent, na Apple připadlo dvacet jedna procent. Třetí příčku udržela čínská značka Xiaomi, která na trh dodala 30,5 milionu přístrojů a patřil jí jedenáctiprocentní podíl. V těsném závěsu je další čínská značka OPPO, na páté příčce je značka vivo, která je rovněž čínská.

Pouze Apple dokázal v prvním čtvrtletí meziročně zvýšit odbyt, a to o tři procenta. Samsung dodal o osmnáct procent méně přístrojů než před rokem, Xiaomi o dvacet dva procent méně, zatímco značce OPPO klesl odbyt meziročně o osm procent a značce vivo o sedmnáct procent. I přesto má vivo jako nejmenší z první pětky osmiprocentní podíl na globálním trhu.

Jak Apple, tak jeho rivalové s operačním systémem Android od společnosti Google nicméně zaznamenali pokles odbytu na čínském trhu. Po odstranění protipandemických opatření tam totiž lidé začali šetřit. Nejprodávanější značkou s dvacetiprocentním podílem na trhu v Číně byl sice iPhone od Applu, odbyt těchto přístrojů v Číně ale meziročně klesl o tři procenta na 13,3 milionu kusů.

Apple však není jediný, komu se v Číně na začátku roku dařilo hůř. Odbyt se snížil i všem dalším značkám, které mají významnější podíl na trhu. Celkem odbyt smartphonů v Číně meziročně klesl o jedenáct procent na 67,2 milionu přístrojů. To je nejnižší čtvrtletní počet od roku 2013, uvedla agentura Reuters.

Značkám Honor a Xiaomi, které se specializují na levnější modely, v prvním čtvrtletí klesl odbyt o třicet pět procent, respektive o dvacet procent. To podle analytiků naznačuje, že spotřebitelům se do nákupu smartphonů příliš nechtělo, i když jde o nejlevnější přístroje.

Čínská ekonomika v prvním čtvrtletí meziročně vzrostla o 4,5 procenta, což je více, než čekali analytici. Peking nyní pracuje na plánu, jak více podpořit poptávku. Ekonomové ale předpokládají, že většina spotřebitelů a firem v Číně bude v letošním roce při nákupech opatrnější.