Auto, na které jsou ve Škodě Auto dlouhodobě nejvíc hrdí, odejde mimo Česko. To, o čem se mluví už několik let, se tak naplní. Výroba nové generace Škody Superb ale místo původně diskutovaného Německa přejde na Slovensko.
Automobilka zprávy označuje za spekulace, šéf odborářů je však potvrdil.
O přesunu výroby Škody Superb, která se vyrábí už od roku 2001, se veřejně mluví přinejmenším od roku 2017. Českou automobilku dlouhodobě trápí nedostatečná výrobní kapacita, která nestačí zájmu zákazníků. Ti pak na nové auto čekají od objednávky čtvrt až půl roku.
Nový šéf škodovky Thomas Schäfer přitom v nedávném rozhovoru pro Seznam Zprávy potvrdil, že výstavba dalšího závodu se v Česku nechystá. Automobilka se vydá cestou zvyšování kapacity existujících výrobních linek v Mladé Boleslavi, Kvasinách a ve Vrchlabí.
Podle Jana Linharta, který je v poradenské společnosti KPMG odpovědný za oblast automobilového průmyslu, nemusí vést přesun výroby superbu k ekonomickým ztrátám a propouštění zaměstnanců – jak se obávají škodováčtí odboráři. Ti proti převedení výroby superbu dlouhodobě protestují.
„Pokud bude uvolněná kapacita zaplněna výrobou jiných modelů značky Škoda, bude to pravděpodobně pro Škodovku vést k dalšímu navýšení obratu a zisku. Obrazně řečeno, každé nevyrobené auto připravuje tuzemskou automobilku o více peněz, než o kolik by přišla převedením výroby někam jinam,“ vysvětluje Linhart.
V případě, že by uvolněná kapacita v Česku naopak posloužila jiným koncernovým značkám, by zisk mohl klesat. Pro variantu, že významná část zisku i z auta vyrobeného na Slovensku zůstane v České republice, nahrává fakt, že zde sídlí centrála značky i další hlavní části automobilky, především výzkum a vývoj nebo prodej a marketing.
Samotný výrobní závod také obdrží část zisku, ale pouze takovou, která je adekvátní tomu, že vyrábí na zakázku pro někoho jiného. Vývoj nové generace superbu, který by se měl na trh dostat někdy během roku 2022, navíc v Česku zůstane. A navrch k němu přibyl i vývoj „sourozeneckého“, byť konkurenčního Volkswagenu Passat.
„V automobilovém průmyslu, stejně jako v řadě dalších odvětví, se jednotlivé firmy koncernu o zisky dělí podle určitého klíče. Obecně ale platí, že největší část zisku náleží té firmě, která je z pohledu hodnotového řetězce tou hlavní. Jak postupuje Škoda Auto, respektive koncern Volkswagen, veřejně známé bohužel není,“ dodává Linhart.
Výroba Škody Superb dosáhla v roce 2019 celosvětově 102 592 vozů, z toho v závodě Kvasiny přibližně 79 tisíc vozů. Největším trhem pro model Superb je Německo, dále pak v rámci EU Česká Republika. Celosvětově vede Čína.
Vliv na velmi pravděpodobné převedení výroby Škody Superb může mít i to, že se modelová řada Škodovky nedávno rozšířila zejména o nová SUV Kamiq a Kodiaq a v září představenou plně elektrickou Škodu Enyaq.
Poslední novinku vedení firmy navíc označuje za klíčový model budoucnosti a příští rok počítá s výrobou 70 tisíc kusů, které budou vyjíždět z linky v Mladé Boleslavi. Do výroby navíc najede ještě nová generace Škody Fabia s premiérou v příštím roce a nejspíš i druhá verze Enyaqu se sportovnější karoserií.
Škoda Superb tak částečně ztrácí lesk nejen v plánech automobilky, ale především u elektromobilitou nadšeného vedení koncernu Volkswagen. Roli může hrát i klesající zájem evropských zákazníků o dříve oblíbené sedany právě typu Škoda Superb, Volkswagen Passat nebo Ford Mondeo.
Superb je pro Škodováky citlivé téma z několika důvodů. Jednak automobilce dobře vydělává, ale zároveň jde v novodobé historii značky o auto, které ve všech generacích dokázalo porážet západní konkurenci. Refrénem motoristických novinářů například v Anglii nebo Německu byla často věta, že Superb toho jednoduše nabízí víc.
To se velmi dobře poslouchá v Mladé Boleslavi, ale o poznání méně v centrále Volkswagenu. Zejména když mezi poraženými zůstával i Passat.
Šéf škodováckých odborářů Jaroslav Povšík kritizuje představenstvo Škody Auto konstatováním, že za zachování výroby Superbu podle něj málo bojovalo – dle jeho názoru i z obav o funkce. Firmy se navíc nezastala ani vláda.
Vliv na rozhodnutí mohla mít také pandemie koronaviru, odborový předák například kvůli vládním opatřením nemohl svolat hromadné protesty. „Němci se jich bojí,“ říká Povšík. Za běžné situace by tak například zaměstnanci mohli obklopit na protest továrnu. „Koncern Volkswagen Česku ukradl nejziskovější vlajkovou loď,“ nebere si servítky odborářský předák.
Podle informací, které má Forbes od zdroje uvnitř automobilky, navíc v posledních letech klid v Boleslavi narušovaly poměrně nečekané dotazy během návštěv vedení Volkswagenu, kdy se otevíralo téma, jestli daný model automobilka vůbec potřebuje vyrábět. A na přetřes přicházela i auta, o jejichž budoucnosti do té doby nikdo z českého týmu nepochyboval.
Dnes možná nepravděpodobná selekce v rámci modelové řady proto může v budoucnu doopravdy přijít.