skip to main content
Forbes Woman

Odrazovali ji, ona ale byznysu s niche parfémy věřila. Z malého krámku je teď luxusní salon

Do niche parfému se zamilovala při studijním pobytu v Itálii. Její spolubydlící měly v koupelně krásné lahvičky, které voněly jako čerstvé květiny a bylinky, a místo jednoho parfému jich bylo minimálně pět, které z reklam vůbec neznala.

Do voňavého a taky delikátního byznysu pod značkou Vavavoom se Lucie Levenson finálně vrhla před pěti lety, když dostala od manžela niche parfém, který ji absolutně očaroval.

Lucie se to rozhodla v Brně risknout a otevřít luxusní parfumerii s těmi nejdelikátnějšími vůněmi. Narazila při tom i na českou stopu ve své vysněné firmě a taky získala jako jediný retail na světě luxusní mýdla od hvězdy v niche světě. 

Právě jí bežela mateřská, a tak po večerech seděla u počítače a dávala dohromady koncept, ve kterém by nabídla zákazníkům jen ty prvotřídní vybrané parfémy a kosmetiku, vyrobené z nejlepších ingrediencí na světě a taky udržitelně a ekologicky.

„Odjakživa miluju vůně, kosmetiku a dekorativku. Otevřít obchod s drahými produkty, které nikdo nezná, byl v Brně strašný risk. Všichni mě odrazovali, téměř nikdo mi nevěřil, takový business se přece dá dělat jen v Praze, kde je velká kupní síla a turisté, říkali mi. Musela jsem si prostě věřit,“

Reklama

vypráví o začátcích Lucie, která byla ve svém krámku na dvaceti metrech čtverečních ve Starobrněnské ulici ráda, když přišel jeden zákazník za den. Zbytek času prý probrečela z vypětí, které předcházelo otevření obchodu s nejistým artikly, jejichž filozofii si zamilovala.

„Vlna niche vznikla, protože zákazníci chtěli kvalitu a chtěli se odlišit, nechtěli mít parfém, kterým na party voní dalších třicet žen. Veškeré úsilí výrobců v niche kategorii míří k tomu, nabídnout lidem úplně to nejlepší, co existuje na poli surovin, technologií a férové mzdy.“

K sekci niche parfémů se řadí taky kategorie Clean beauty, tedy kosmetika, která z většiny neobsahuje chemii. „Ve světě jsou již tyto výrobky dávno běžnou součástí toaletních stolků a už i komerční značky začali jít touto niche cestou, ale nabízejí je pouze ve svých buticích.“

Niche je v překladu něco ve výklenku, něco speciálního, takový haute couture parfumerie, který stojí až čtyřikrát tolik než běžné produkty uváděny postaru jednou za rok. Svět niche ale není nutně posh. Jako za výběrovou kávou nebo čokoládou stojí v pozadí kvalitně zaplacení lidi, nezničená půda, nebo dokonce její obnova.

„Třeba se díky tomu dějí věci, jako že věhlasný parfumář Andy Tauer přiměl ve spolupráci s nadací afghánské farmáře, aby místo opia pěstovali Kandaharské růže a teď nestíhají uspokojit poptávku. Z původních dvaceti jich je dnes přes 700 pěstitelů ve vyprahlé oblasti Kandahar, která tak dostala úplně jiný životní směr.“

Svět parfémů ale není jednoduchý a byznys s ním v sobě skrývá spoustu úskalí. Sesbírat ty nejlepší značky není snadné, k mnoha z nich se těžko dostává a některé si ultimátně vybírají, kdo je bude prodávat. Všechno vyžaduje osobní přístup, tady se nic na dálku neuzavírá.

„Musela jsem udělat velmi rozsáhlou rešerši parfémového průmyslu. Zjistit, zda se konají veletrhy či výstavy a jet na úplně všechny. Trávit hodiny v přetopených halách a zkoušet stovky vůní a mluvit s tisícem lidí,“ říká Lucie o byznysu, který se nedá vyčíst z papírů.

Reklama

Zorientovat se je prý velmi problematické a člověk musí mít velkou dávku trpělivosti a propracovanou metodiku, jak je hodnotit. “Musí být perfektní nejen produkty, ale i majitel, ředitel, prostě celá firma. Jedině taková dlouhodobě přežije a může být vaším partnerem.”

Každý rok totiž nejenže vzniká spousta firem, ale také zanikají. „Musíte vybrat ty nejlepší, protože z hlediska podnikání je dost nepříjemné, když se netrefíte, lidé si na produkty zvyknou a značka najednou skončí, což nebudí dobrou image.“

Některé značky ale nekomunikují. Už jsou tak sebevědomé, že na veletrhy nejezdí a je velmi těžké se k nim dostat. Musíte se za nimi vydat vyzbrojení návrhem prostoru a seznamem domluvených značek a čekat na recepci tak dlouho, dokud vás u nich ve firmě někdo nepřijme.

„Pak zjistíte, že vlastně máte štěstí, protože obchodním partnerem vaší vysněné firmy je Beatrice von Thurn und Taxis, potomek slavného moravského rodu, který po válce Češi vyhnali, nicméně její babička Moravu stále milovala a chtěla se do Brna opět podívat,“

vypráví Lucie, která vyrazila i nočním vlakem do Švýcarska za hvězdou niche Andy Tauerem, který už si vybírá, kdo ho bude prodávat. „A pak si tak lidsky sednete, že dokonce na uvedení své značky ve Vavavoom přijede osobně. A navíc mi jako jedinému retailu na světě dovolí prodávat svá ručně vyráběná parfémovaná mýdla,“

Svěřuje se podnikatelka, pro kterou je tenhle byznys i koníčkem, ve kterém ale musíte hledat skryté rezervy a každému zákazníkovi poskytovat servis, jako by byl anglická královna.

„Nic nenutíte, rozdáváte vzorky a sdílíte osobní zkušenosti s produkty. Trvá to dlouho, ale lidé si o vás řeknou. Moje podnikání není o rychlém zbohatnutí, je o budování důvěry mezi námi a klientem. Mezi námi a dodavatelem. Posloucháme, zjišťujeme potřeby a doporučíme podle nejlepšího svědomí. Jinak to neumíme.“

Vavavoom se podařilo nejen skrz e-shop expandovat za klienty z celého Česka i ze Slovenska, s čím souvisel i nový větší prostor, který před měsícem otevřela na nejlepší brněnské adrese v Radnické ulici. Salon má sto padesát metrů, čtyři zaměstnance a nášlapnuto na desetimilionový obrat.

„Rekonstrukce probíhala v době nejpřísnějšího lockdownu od prosince do května 2021, ale největší překážkou byla obrovská byrokracie. Často jsem měla chuť s tím praštit vyčerpaná z nesmyslných, duplicitních papírů, které neustále posíláte na různá místa.“

Větší prostor byla ale nutný, e-shop nikdy nenahradí interakci se zákazníkem, navíc dělají jako jediní v Česku jednou ročně setkávání zákazníků s tvůrci parfémů. „Někdo občas přiveze kreativního ředitele nebo parfuméra pro setkání s novináři, my i pro setkání se zákazníky.“

Těm se v její prodejně věnuje Ambrož Dvořáček, jehož čichová paměť zahrnuje několik stovek parfémů a který je v oboru už téměř třicet let. Jeho portrét dokonce visel ve vedení společnosti Estée Lauder v newyorských dvojčatech a doma pěstuje jednadvacet druhů růží.

Právě on vás provede celým sortimentem a poradí s výběrem. „Zákazníci v Česku už zjistili, že existuje něco mnohem lepšího než obrovská jména, která zatím táhla. To samé se týká dekorativní kosmetiky, která je zároveň péčí,“ vysvětluje svůj úspěch Lucie.

Reklama
Reklama