„Je správné mít v rámci přijímacího řízení centrální testy u dětí,“ tvrdí bývalý šéf ČEZ Martin Roman, který žije s rodinou ve Velké Británii.

„Test z matematiky ani nemusí být dramaticky jiný. Otázkou je, co testovat v českém jazyce. Schválně jsem si to srovnal s plošnými testy v Británii, jsou dost jiné. Netestuje se v nich schopnost vyjmenovat slovní druhy, ale více všeobecné předpoklady ke studiu a třeba umění porozumět textu,“ popisuje.

Vzdělání si doplnil na University College London, kde dokončil magisterský program v oboru Effective Learning and Teaching. Podle bývalého top manažera by se měl změnit i systém přípravy na CERMAT testy a přípravné kurzy by měly být dostupné pro všechny.

Současný systém podle jeho názoru prohlubuje sociální rozdíly ve společnosti a způsobuje nerovný přístup ke vzdělání. Kurzy jsou totiž poměrně drahé a ne každý rodič si je může dovolit. Bez jejich absolvování má přitom dítě výrazně nižší šance na přijetí.

Dnes přípravné kurzy zajišťují soukromé firmy a ceny mohou přesáhnout deset tisíc korun. „Má to zcela jednoduché řešení: stát by měl zainvestovat do online přípravného kurzu pro všechny, což vyjde na nižší jednotky milionů korun. Tím nerovnost odstraníme a každý si bude moci takový kurz dovolit,“ tvrdí bývalý nejmocnější šéf v Česku, který byl hostem našeho byznysového podcastu.

Probrali jsme také další českou anomálii ve vzdělávacím systému, kterou akcentoval současný problém s nedostatkem míst na středních školách. Česko má oproti průměru Evropské unie velmi malý podíl středních škol se všeobecným zaměřením – tvoří jen třicet procent ze všech škol, zatímco unijní průměr je padesát jedna procent.

„Do jisté míry by se měly kapacity všeobecného vzdělávání navýšit,“ míní Roman, který však zároveň upozorňuje, že je třeba téma vidět v souvislostech.

„V České republice hraje velkou roli průmysl. Proto je u nás tolik technicky zaměřených škol,“ doplňuje vlivný exmanažer, který ve vedení ČEZ působil coby generální ředitel v letech 2004 až 2011 a poté do roku 2013 jako šéf dozorčí rady ČEZ.

Po odchodu z ČEZ se začal věnovat právě oblasti vzdělávání. Stal se také jedním z investorů na soukromé síti gymnázií PORG, kam investoval sto milionů korun a každý rok platí zájemcům stipendia.

„Měl jsem vizi, že vybuduji bilingvní vzdělávání, kombinující to lepší z českého a mezinárodního systému,“ vysvětluje, proč se rozhodl stát součástí PORGu, kde nyní působí jako předseda správní rady a věnuje se také vzdělávání učitelů. To je pro něj jednou z klíčových cest, jak reformovat české školství.

I na PORGu letos zaznamenali velký převis poptávky po studiu. „Chceme otevřít jednu třídu čtyřletého gymnázia v Praze, ale dál už navyšovat kapacity nebudeme,“ tvrdí Roman. PORG má nyní pobočky v Praze a v Ostravě, od září otevře další v Brně.

„Jsem z učitelské rodiny a k tématu jsem měl vždy blízko,“ vysvětluje Martin Roman, proč ho zlákala zrovna oblast školství.

Jak by se podle něj mělo české školství změnit? A proč by se děti ve školách neměly hlásit? I tato témata jsme probrali v novém dílu našeho podcastu.