Boty, které nohám nelichotí, knížka s radami, co každý zná, poskakující panáček, který jen tak žije, maso, co není maso, hodinky, jež svého nositele hlídají, jestli se nefláká. Na první pohled banda loserů, ovšem svým tvůrcům a výrobcům vydělává miliony. 

Kdyby nebylo bláznivých nápadů, nejenže by svět nebyl tak barevný, ale žilo by na něm taky méně miliardářů. Jenže ony existují, stejně jako lidé, kteří umí přesvědčit druhé, že právě tuhle věc, ač se na první pohled zdá být marná, nutně potřebují. 

Animal Crossing

Sotva umístila herečka Brie Larson, představitelka Captain Marvel, na sociální sítě video, na kterém hraje Animal Crossing: New Horizons na Nintendo Switch, poskočil zájem o hru ještě výše. A udělal z nového dílu oblíbené série japonského herního gigantu hru s nejrychlejším nárůstem prodejů. 

Přitom se v tomhle hitu zdánlivě nic moc neděje. Panáček nebo panenka hopsá po ostrově a zařizuje si vlastní svět: tu si pořídí něco do pokoje, tu si pokecá se sousedem nebo zajde do muzea, případně tam sám/sama dotáhne nějaký exponát či zkouší, jestli je někdo doma.

Není divu, že se hráči těší na nová vylepšení a přídavky. Třeba z toho, že jejich figurky můžou konečně plavat, se radují jako malé děti, přestože do téhle věkové kategorie už dávno nepatří.

Během prvních šesti týdnů od zahájení prodeje se hry prodalo 13 milionů kopií. I díky ní může společnost očekávat dobré výsledky za letošní rok, přestože má obavy z dopadů koronaviru, který načas zavřel kamenné prodejny. Loni čistý zisk Nintenda poskočil o 33 procent, na 2,4 miliardy dolarů. 

Crocs

Někdo o nich dodnes tvrdí, že jsou to divné boty – i z výstavních nohou dokážou udělat nevzhledné sloupy. Když Lyndon „Duke“ Hanson a George Boedecker mladší představili v roce 2002 na floridské Fort Lauderdale Boat Show své pantofle z pěny, netušili, že o 18 let později napočítají 300 milionů prodaných párů. A že se po světě rozběhnou další miliony jejich nápodob. 

Převedeno do řeči čísel, zatímco v roce 2005 činily výnosy z prodeje crocsů se značkou krokodýla 109 milionů dolarů, o šest let později, v roce 2011, překročily první miliardu a minulý rok dosáhly 1,231 miliardy dolarů. Navíc „kroksy“ už dávno nejsou jen plné pantofle s páskem za patu, ale i sandály, žabky, polobotky nebo gumáky pro malé, velké, ženy i muže.

Můžou se někomu nelíbit, může jim někdo závidět úspěch a pomlouvat je, ale lékaři, kteří se starají o nohy a o to, aby člověk dobře stál, jim docela tleskají. Nedá na ně dopustit ani podiatr Miroslav Havrda z královéhradecké kliniky Zdravá noha. Podle něj přispívají crocsy ke zdravé chůzi, správnému držení těla a prospívají i chodidlům: ve své původní verzi jsou to podle něj jedny z nejlepších bot.

Hygge 

Natáhněte pletené ponožky, zabalte se do vlněné deky, zapalte svíčku, přitulte se ke kocourovi, chroupejte keksy, myslete na hezké věci a bude vám dobře. I takové rady najdete v knize o pomalém životním stylu hygge, který před čtyřmi lety vypustil na knižní trh Meik Wiking, ředitel Institutu pro výzkum štěstí v Kodani.

Toho, co vlastně každý ví nebo alespoň tuší, bylo sepsáno, vydáno a prodáno po celém světě více než milion kusů. Publikace šla dobře na odbyt i na českém trhu, za rok 2017 vyhrála kategorii bestsellerů Zdraví a životní styl.

Autor pokračoval na vítězné vlně další knihou, kterou nazval Lykke, sklouznout s ním se snažili i jeho následovníci a plagiátoři, pro skandinávské návody na štěstí nebylo v knihkupectvích po roce 2016 téměř kam šlápnout.

Přitom se Meik Wiking hlavně snažil vypsat ze své osobní krize. Zemřel mu kamarád, kterému ještě nebylo padesát, ve stejném věku zemřela i jeho matka. On sám se proto v Kristových letech zamýšlel nad tím, kolik mu ještě zbývá času a jestli by ho konečně neměl využít na něco, co ho opravdu baví. Šel na to z gruntu – od toho nejjednoduššího, protože v jednoduchosti je krása a v případě Meika Wikinga i peníze.    

Beyond burger

Burger, který chutná jako burger, ale není to burger. Tedy ten masový burger. Rádi do něj zakrojí nejen skalní vegani, kteří díky němu znovu našli radost z grilování, ale i masožravci – prostě proto, že je dobrý. 

I když se mu ti druzí nejdřív posmívali nebo alespoň pochybovali: Nebude to jen další prachsprostá náhražka nevalné chuti? Zbytečné starosti. Tohle nemaso je jiné. Prodeje hovoří jasně. 

Společnost Beyond Meat, která burger vyrábí, už dávno není malým sturtupem jako v roce 2016, kdy debutovala na trhu. Od té doby prodala 13 milionů rostlinných burgerů a před časem přiznala, že nestíhá zásobovat všechny obchody, které její zboží odebírají. Protože kromě prodejen patřících k řetězci Whole Meat Market prodává na Amazon Fresh a v dalších 20 tisících maloobchodních prodejnách a v 10 tisících restauracích a hotelech.

Dosud vydělala 72 milionů dolarů a má velkou šanci, že si pro sebe zabere další kus trhu s náhradami masa, na kterém by se mělo v roce 2023 podle ResearchAndMarkets.com prodat zboží za 6,4 miliardy dolarů. 

Chytré hodinky

Umí být pěkně otravné. To je samé: Chtělo by to se protáhnout, je čas se hýbat, dlouho jste nechodili… Dokážou i odměnit, za poslušnost své nositele virtuálně plácají po zádech, třeba tím, že ukážou zlatou medaili. Jen masochista by si pořídil dalšího radila a hlídače, stačí rodina a šéf… Ukazuje se, že takových „masochistů“ žije na světě docela dost. V sekci elektronika na Amazonu se smartwatch dostaly až na špičku žebříčku nejprodávanějšího zboží. 

Měly ale trochu tužší rozjezd. Před 20 lety uvedla společnost IBM na trh hodinky s operačním systémem Linux, spolu s firmou Citizen tak stvořily WatchPad. Obsahoval kalendář i bluetooth a paměť odpovídající tehdejším možnostem.

Manažeři ani studenti, na které firmy sázely, se ale do koupě za cenu okolo 400 dolarů moc nehrnuli. Rok a půl a z pásu sjely poslední kusy. 

Zlom nastal o několik let později, v roce 2013, kdy se objevily smartwatch s mobilními operačními systémy, nabídla je společnost Sony nebo Samsung a v roce 2014 i Apple. Ty dnešní umí mimo jiné měřit tep, počítat kroky i spálené kalorie, plánovat pohybové aktivity, ukazují zprávy, které přijdou do chytrého telefonu, nebo upozorní, že někdo volá. 

Celý segment takzvaných wearables (nositelné elektroniky), kam patří i chytré hodinky, čeká podle odborníků rychlý růst, prodeje by měly stoupnout ze současných 16 miliard dolarů na 73 miliard dolarů v roce 2022. Byť z pět let staré studie mezi Brity vyplynulo, že nositelnou elektroniku víc než polovina z nich považuje pouze za bláznivý fenomén. Nejvyšší čas se projít!