Dávat si do kávy olivový olej rozhodně není v Itálii tradiční záležitost. To však nezabránilo prozatímnímu generálnímu řediteli společnosti Starbucks Howardu Schultzovi, aby v Miláně, městě, které inspirovalo toto kavárenské impérium, uvedl na trh kávy napuštěné olivovým olejem.

Mezi Italy podle agentury AP tato nová řada vyvolala pobavení i zvědavost. Ačkoli káva v kombinaci s tuky odráží trend keto diety, nabídka pěti kávových nápojů s olejem obsahuje i kávy s cukrem nebo ovesným mlékem.

Italský časopis o jídle a víně Gambero Rosso označil míchání olivového oleje s kávou za „zvláštní kombinaci“, ale její posouzení si nechal na později, jelikož jeho recenzenti nápoj zatím neochutnali. Zároveň chválil, že se olivový olej, který je v každé italské kuchyni nezbytností, stává hlavní ingrediencí, nikoli jen přísadou. Časopis upozornil také na zdravotní přínos extra panenského olivového oleje, který mnozí Italové běžně konzumují přímo z lahve.

Howard Schultz přišel s nápadem přidávat olivový olej do kávy po návštěvě výrobce olivového oleje na Sicílii a ve svém posledním projevu k výsledkům hospodaření tento nápad označil za převratný. Na přípravě receptů spolupracoval s interním vývojářem kávových nápojů.

Minulý týden v předvečer zahájení milánského týdne módy Schultz předsedal uvedení řady káv „Oleato“, což v italštině znamená olejové, na italský trh. V milánské pražírně Starbucks u této příležitosti pro pozvané hosty vystoupila americká zpěvačka Lizzo. Na jaře bude nová řada káv uvedena na trh v jižní Kalifornii. Později v tomto roce bude v nabídce také v Japonsku, na Blízkém východě a ve Spojeném království.

Turínský deník La Stampa po ochutnání nové nabídky udělil kávám 6,5 až 7,5 bodu z deseti. Poznamenal, že jediný teplý nápoj v nabídce, verze caffè latte, „má výraznou chuť, která zanechává příjemnou dochuť v ústech“. Ohodnotil jej sedmi body a poznamenal, že Oleato by se dalo pít po celý rok, ale zejména v létě, jelikož většina káv v této nabídce se podává s ledem.

Turisty, kteří houfně navštěvují milánskou pražírnu, lákají k ochutnání nápoje poutače a speciální menu, na kterém je nabídka pěti káv, jejichž cena se pohybuje od 5,50 eura do čtrnácti eur za verzi espresso martini.

Není to poprvé, co Itálie Schultze inspirovala. Přiznává, že je zavázán milánskému espresso baru, který objevil během cesty do Itálie v roce 1983 a který jej ponoukl k vybudování celosvětového kavárenského řetězce.

Schultz čekal s příchodem Starbucks do Itálie až do roku 2018, protože si byl vědom, že vstupuje na posvátnou kávovou půdu. Italové si obvykle dávají kávu ve stoje u baru, kde si pár minut povídají s přáteli nebo baristou, a pak pokračují ve svém dni. Od té doby Starbucks otevřel v severní a střední Itálii přibližně dvacet kaváren. Milánská pražírna je často plná, zatímco ostatní pobočky ve městě se v důsledku pandemie přesunuly jinam.