Dálnice D1 bývá velmi často k zlosti, ale manželé Záluští na ni mohou vzpomínat v dobrém. „Právě na D1 nám záměr, který jsme pak realizovali, bleskl hlavou,“ říká Monika Záluská o nápadu vyrábět artová lízátka. Díky tomu vznikla firma Lumon, jež dodává od září 2017 na trh tento specifický druh zboží.
Člověk přitom ani nemusí být na sladké, aby jej lízátka od
Lumonu zaujala. Jde o svého druhu umělecká díla, byť s omezenou
životností: zhruba po třech měsících sice lízátko neztratí
chuťovou kvalitu, co se však ztrácí a znehodnocuje, je umělecké
provedení drobného dílka.
„Jsme ale schopni ztvárnit na lízátko v podstatě všechno,“ vypravuje Monika, která stojí za výtvarným pojetím, zatímco její manžel Luboš se stará o obchodní stránku věci. „Jestliže budete chtít na lízátko obraz od Rembrandta nebo Picassa, přeneseme tam jeho poměrně věrnou zdrobnělou kopii, zrovna nedávno jsem takhle dělala obraz Gustava Klimta,“ dodává mladá paní.
Za sebou už má Monika Záluská také reprodukci slavné Dívky
s perlou od nizozemského barokního mistra Jana Vermeera, ale
zdaleka nejde jen o obrazy obdivované ve světových galeriích.
Na cukrovince může být kupříkladu portrét milované osoby,
před koronakrizí pracovala firma také na zakázce lízátek s
faunou Malediv, poněvadž se originálním dárkem chtěl blýsknout
český podnikatel před tamějšími obchodními partnery. Jelikož
pandemie zarazila cestování, maledivská zvířena patrně zůstane
bohužel nepředána.
Další věci z dílny Lumonu? Tak třeba náhrdelníky pro party, jejichž zavěšením na krk dávali dotyční barmanovi vědět, že objednané drinky jdou na účet hostitelky, která si sladký řetízek nechala vyrobit.
A když už jsme u „šperků“, v nabídce jsou i prsteny.
„Těmi pánové většinou v žertu žádají své přítelkyně o
ruku,“ usmívá se Luboš Záluský. „Ale už jsme dělali i
prsteny na dvě opravdové svatby, kde byl jeden ze snoubenců
alergický na kovy, takže to pár vyřešil tímhle způsobem.“
Na Vánoce přišel Lumon i s betlémem sestávajícím z pěti lízátek, kde byly tradiční biblické postavy včetně Ježíška na seně. Náročnosti výjevu odpovídala cena 1500 korun, již na vánočním trhu zaplatili japonští turisté. Betlém tak putoval do Tokia, což Moniku Záluskou potěšilo, poněvadž má pro Japonsko slabost, a navíc je právě tahle asijská země údajně kolébkou lízátek.
Patnáct set za rozpustný betlém? Japonci tuto cenu reflektovali, jinak se manželé musí přizpůsobovat možnostem a ochotě českých zákazníků. „Například na zmiňovaném motivu z Klimta jsem pracovala tři dny a cena lízátka byla 220 korun,“ krčí paní Monika rameny.
Většina lízátek samozřejmě není tak pracná jako to s Klimtem. Těch běžných, jež jsou zpravidla pomalovaná květinami, je dvojice živnostníků schopna vyrobit okolo 40 za hodinu, přičemž jejich ceny začínají na 55 korunách. K mání jsou čtyři velikosti – od 3,5 do 10 centimetrů – a kromě e-shopu je lze koupit v obchodě Tvorba Store poblíž pražského Veletržního paláce.
Hodně vkusně vypadají lízátka, do nichž jsou zality kousky
ovoce jako jahody, meruňky a borůvky, nebo lízátka se zalitými
jedlými květinami – maceškou, růží či chrpou. Lze mít i
alkoholové příchuti či diabetické varianty bez cukru.
„Prakticky jediným limitem jsou pro nás nejedlé suroviny. Jednou od nás jistá kosmetická firma chtěla, abychom pro ni vyrobili lízátka, v jejichž vnitřku by se přesýpal písek. Určitě by to vypadalo efektně, ale problém je, že jedlý písek neexistuje, takže jsme to tehdy po dohodě vyřešili jinak,“ usmívá se Monika Záluská.
A její manžel dodává: „Ať děláme jakékoli cukrovinky, vždy chceme, aby měly duši. Aby byly současně jídlem i uměním.“