Na ostrově uvolněné atmosféry a filmů, jímž se Karlovy Vary v těchto dnech staly, se vyskytuje i korálový útes. Ve Smetanových sadech je vystaven NFT obraz Machine Hallucinations: Coral Dreams od globálně ceněného umělce Refika Anadola.

Jde o nepřehlédnutelné dílo. Na 162 LED panelech o celkové velikosti devět krát devět metrů je animace, která se s jakousi amébovitou ladností prolíná a vsakuje do sebe abstraktní a barvy měnící obrazce inspirované snímky oceánských korálů.

Halucinogenní animace vychází z reálných dat o životě korálů.

Výsledkem je magický zážitek. Především po setmění působí dílo — jak jeho název oprávněně naznačuje — halucinogenním dojmem. Podlehnout mu jde ještě snadněji, pokud se před něj usadíte do plážových křesílek a předtím si na baru poručíte drink Organics: Coral Dream namíchaný speciálně pro tuto příležitost.

Nechat se omámit obrazem se můžete až do konce festivalu. Jedná se o evropskou premiéru po té světové v galerii Art Basel Miami Beach. Unikát dělá z obrazu i způsob jeho vzniku. Z více než 1,7 milionu snímků korálů jej vytvořil speciální počítačový program na základě 300 milionů zpracovaných dat vypovídajících o tom, jak tento podmořský ekosystém funguje a žije.

„Díky strojovému učení přeměnil program tato data v živou animaci,“ popsal dílo jeho tvůrce Refik Anadol. „Dílo přináší náhled na schopnosti umělé inteligence při vytváření vlastních vizí přírody a lidské existence,“ dodal.

Ještě výstižnější je ale patrně další Refikova charakteristika: „Snažím se v souborech dat najít poezii.“

Snažím se v souborech dat najít poezii.

Nejvíc výstižná je tato charakteristika pro toho, kdo se nachází přímo před NFT obrazem. Speciální konstrukce se skládá z 1412 dílů, je vysoká 11,67 metru a instalace trvala deset dní. Artefakt je už prodán za částku převyšující 850 tisíc dolarů a do Varů je zapůjčen společnosti Allwyn ze skupiny KKCG miliardáře Karla Komárka.

Instalace je vysoká skoro dvanáct metrů.

Partnerem karlovarského festivalu je KKCG už jedenáct let a na letošní filmové přehlídce prezentuje loterijní společnost Allwyn, nejrychleji rostoucí pilíř Komárkova byznysu, pod který spadá i česká Sazka. V této souvislosti na slavnostním odhalení Refikova díla zažertoval prezident festivalu Jiří Bartoška, že večírek sponzoruje i on sám coby pravidelný a neúspěšný sázející.

Karel Komárek prozradil, že se s Refikovým dílem poprvé setkal v galerii v Berlíně, kde trávil čas poté, co mu kvůli covidu odpadla domluvená obchodní schůzka.

„Základem DNA Allwynu je hledání inovativních způsobů poskytování zábavy. Jdeme cestou udržitelného technologického rozvoje, a právě proto nám dává spolupráce s Refikem Anadolem dokonalý smysl,“ vysvětlil generální ředitel Allwynu Robert Chvátal, dílo společnost ve Varech vystavila.

Kdo ale v díle turecko-amerického umělce smysl hledat nechce, ten určitě nemusí. Možná je dokonce takové hledání lehce kontraproduktivní a zbytečné. Proč hledat smysl ve snové poezii, kdy před vámi v počínající letní noci začnou magicky tančit korály z tropických moří.