Objem výdajů do internetové reklamy v Česku loni vzrostl o 22 procent na rekordních 48,3 miliardy korun. Internet tak potvrdil svoji pozici nejsilnějšího mediatypu. Nejvíce se na růstu podílela zobrazovaná display reklama, která stoupla o 21 procent, a reklama ve vyhledávání s nárůstem o 27 procent.
Pro letošní rok je odhadován dvanáctiprocentní růst, což by znamenalo investice celkem 54,2 miliardy korun do internetové inzerce v letošním roce. V tiskové zprávě to v pondělí oznámilo Sdružení pro internetový rozvoj (SPIR).
Vzhledem k tomu, že výkon všech ostatních mediatypů na trhu je udáván v ceníkových cenách, ale objem internetové inzerce je tvořen ceníkovými i čistými cenami, rozhodl se SPIR výzkum pro rok 2021 metodicky upravit, aby bylo možné porovnávání s ostatními mediatypy.
Úprava metodiky spočívá podle sdružení v přepočítání celkového výkonu onlinu na ceníkové ceny. Výkon on-line reklamy tvořený součtem ceníkových a čistých cen v loňském roce dosáhl 48,3 miliardy korun. V ceníkových cenách se jedná o objem 96,6 miliardy korun.
„Internet neustále posiluje svoji pozici komunikačního kanálu, což je v postcovidové době pozitivní zpráva. Při pohledu přes ceníkové ceny, které umožňují srovnání s ostatními mediatypy, je se svým výkonem téměř 97 miliard korun jeho dominantní pozice jednoznačná,“ uvedl k výsledkům výzkumu předseda výkonné rady SPIR Michal Hanák.
V porovnání s ostatními mediatypy připadá na online reklamu podíl na reklamních rozpočtech 50,2 procenta. Následuje televize s podílem 33,4 procenta, tisková inzerce dosáhla v loňském roce 19 miliard korun a má téměř desetiprocentní podíl na reklamních rozpočtech.
Reklama v rádiu měla s 8,1 miliardy korun podíl 4,2 procenta a reklama mimo domov utržila v loňském roce 4,5 miliardy korun a měla podíl na reklamních rozpočtech 2,3 procenta.
Údaje pocházejí z výzkumu inzertních výkonů internetové reklamy, který pro SPIR dělala agentura Median. Údaje za ostatní mediatypy poskytla společnost Nielsen-Admosphere.