Elon Musk prohlásil, že se bude zabývat problémy s dětskou prací v dodavatelském řetězci své automobilky. Jeho high-tech řešení však nestačí.

Představenstvo společnosti Tesla a investoři loni zamítli návrh najmout externího kontrolora dodavatelů kobaltu, který měl zajistit, že těžaři nebudou v Demokratické republice Kongo využívat dětskou nebo nucenou práci. Elon Musk poté slíbil, že se o kontroly zasadí.

„Provedeme audit třetí stranou,“ slíbil nejbohatší člověk světa nadšenému davu akcionářů na výroční schůzi Tesly v květnu 2023. „Na důl umístíme webovou kameru. Pokud někdo uvidí nějaké děti, dejte nám prosím vědět,“ dodal se smíchem.

Americký Forbes však zjistil, že ani po roce z Muskovy slibované webkamery nic není. Namísto živého přenosu z dolu Kamoto, který je hlavním zdrojem kobaltu pro Teslu, automobilka měsíčně zveřejňuje jedinou satelitní fotografii rozlehlého důlního komplexu v jižním Kongu. A její rozlišení neodhalí cokoli menšího než zpracovatelské zařízení a povrch vysoce industrializovaného dolu.

V poslední zprávě o dopadu na životní prostředí Tesla tvrdí, že pracovní podmínky v Kamotu nechala několikrát přezkoumat třetí stranou. „Naši přímí dodavatelé procházejí audity třetích stran, abychom zajistili, že v dolech nedochází k dětské práci a že se do našeho dodavatelského řetězce nedostává materiál z neoprávněných zdrojů,“ uvedla společnost.

Podle Courtney Wicks, výkonné ředitelky organizace Investor Advocates for Social Justice, však ani měsíční satelitní snímek, ani přezkumy třetích stran neřeší přetrvávající problémy s těžbou kobaltu a mědi. V loňském roce Wicks zastupovala skupinu akcionářů Tesly, kteří se snažili automobilku přimět, aby přijala přísnější směrnice pro získávání kobaltu.

Kroky, které Tesla podnikla, podle Wicks „ani nestojí za zmínku“ a jejich účinnost je nedostatečná. Podle profesora Michaela Posnera, ředitele Centra pro podnikání a lidská práva na Newyorské univerzitě, nejde o to, co se děje v důlním komplexu Kamoto, ale v sousedních neregulovaných dolech.

V drobných těžebních provozech pracuje přibližně čtyřicet tisíc osob mladších osmnácti let.

Podle nové studie, na níž spolupracoval s Ženevským centrem pro podnikání a lidská práva, pracuje v Kongu v drobných těžebních provozech přibližně čtyřicet tisíc osob mladších osmnácti let. Děti jsou tam často proto, že jejich rodiny nemají přístup k péči o ně nebo potřebují k přežití další zdroj příjmů.

„Monitorování mechanizovaných dolů ignoruje hlavní problém – významné procento kobaltu pochází z těch řemeslných,“ vysvětluje Posner. Kobalt z nich se prodává obchodníkům a mísí se s kovem pocházejícím z průmyslových dolů, jako je Kamoto. Tesla však menší doly vůbec nemonitoruje.

Kobalt z Konga je navíc dodáván do Číny k rafinaci, takže je ještě obtížnější zjistit jeho skutečný původ. „Než se dostane do baterie ve Spojených státech nebo v Evropě, je už někde v Číně smíchaný,“ připomíná Posner. Zmiňované audity třetích stran jsou navíc podle Courtney Wicks předem plánované a neprobíhají v noci, kdy je větší pravděpodobnost, že k využívání dětské práce dochází.

Poslouchej!
Vydání Forbesu Poslouchej!

Rozpor mezi Muskovými sliby ohledně těžby a tím, co Tesla reálně dělá, není u miliardáře a podnikatele s historií odvážných – a nesplněných – závazků ničím neobvyklým. Automobilka nicméně tvrdí, že se snaží množství využívaného kobaltu snížit postupným přecházením na nové typy bateriových chemikálií.

Zároveň obnovuje a recykluje větší množství kovů pro použití v nových bateriích. V loňské zprávě Tesla uvedla, že recykluje 117 metrických tun kobaltu, a Musk dodal, že kobalt představuje pouhá tři procenta hmotnosti baterie a cílem je přestat ho používat zcela. Opět ale zůstává otázkou, jestli svým slovům dostojí.

„Snaha o snížení obsahu kobaltu v bateriových článcích není pro mnoho výrobců prioritou – kvůli nižší ceně, dané současným obdobím nadměrné nabídky na trhu s kobaltem,“ říká Caspar Rawles, datový ředitel společnosti Benchmark. „Přestože spotřeba kobaltu v přepočtu na jednotku pomalu klesá, celková spotřeba roste v důsledku stoupajícího prodeje vozidel, což značně převažuje nad jakýmkoli snížením na úrovni článků.“

Elon Musk ani zástupci Tesly na žádost americké redakce Forbesu o komentář nereagovali.