Masivní nedostatek pohonných hmot v Maďarsku donutil po jediném roce tamní vládu ke zrušení zastropování cen benzinu a nafty na místních benzinkách.

Ty už několik týdnů trpěly výpadky dodávek paliv a situace vygradovala v úterý 6. prosince, kdy v zemi zůstala zcela bez pohonných hmot čtvrtina čerpacích stanic největšího provozovatele MOL. Mezi obyvateli navíc zavládla panika a snažili se i předzásobit, čímž celou situaci jen zhoršili.

„Vláda na návrh společnosti MOL zruší strop pro ceny benzinu,“ uvedl ve středu zhruba hodinu před půlnocí šéf kanceláře maďarského premiéra Gergely Gulyás na mimořádné tiskové konferenci. Zastropování skončilo v podstatě okamžitě, konkrétně v úterý v jedenáct hodin večer.

Maďary tak hned ráno čeká pořádný cenový šok. Na místních čerpacích stanicích, jestliže vůbec oplývají ve svých zásobnících naftou či benzinem, vidí na stojanech téměř dvojnásobné ceny, než na které byli díky zastropování ještě do středy zvyklí.

Maďarská vláda sáhla k zastropování cen pohonných hmot v zemi na úrovni 480 forintů, v přepočtu dle aktuálního kurzu zhruba dvaceti osmi korun za litr u nafty i benzinu. Limit platil pro automobily v osobním vlastnictví, zemědělská vozidla a vozy taxislužby.

Podle šéfa skupiny MOL Zsolta Hernádia bude litr benzinu v Maďarsku nově stát 641 forintů (37,80 koruny) a nafty 699 forintů (41,2 koruny). Pohonné hmoty tak Maďarům přes noc zdražily až o sedmdesát procent.

Lepší ale drahý benzin než žádný. O tom vědí své tisíce Maďarů žijících v pohraničí, kteří kvůli nedostatku paliv čím dál častěji jezdili do sousedních zemí tankovat sice dražší, ale bez problémů dostupné pohonné hmoty. Ti, pro které bylo zahraničí příliš vzdálené, pak začali hledat místní otevřené pumpy a předzásobovat se.

„Začaly panické nákupy a mnozí si dělají zásoby, což vedlo k částečnému nedostatku v téměř celé naší síti čerpacích stanic,“ uvedla v pondělí největší rafinérská skupina v zemi MOL, která se už několik týdnů potýkala s nedostatkem paliv. „Pohonné hmoty na zhruba sedmdesáti našich čerpacích stanicích, což je čtvrtina sítě, jsou zcela vyčerpány,“ konstatoval člen předseda představenstva MOLu György Bacsa.

„MOL je na konci svých sil,“ dodal k tomu podle agentury MTI šéf skupiny Zsolt Hernádi, ještě než vláda zatáhla za záchrannou brzdu.

Země se dostala na hranu krize a skončila s prázdnými nádržemi.

Maďarský experiment tak končí fiaskem, před kterým opakovaně varovali mnozí ekonomové. Země se dostala na hranu krize a skončila s prázdnými nádržemi. Stalo se totiž přesně to, co odborné hlasy očekávaly: zahraniční firmy přestaly pohonné hmoty do Maďarska dodávat a prodávat, protože se jim to za nízkou regulovanou cenu nevyplatilo.

Zároveň se kvůli nízké ceně poptávka po palivech v zemi zvýšila – a do toho přiletěla takzvaná černá labuť v podobě rozsáhlejších oprav největší rafinerie v zemi Danube, která tak v posledních týdnech fungovala jen na polovinu své kapacity. MOL se ještě snažil zabezpečit dodávky z jím vlastněné slovenské rafinerie Slovnaftu, ovšem brzy narazil na hranici svých logistických kapacit.