Extravagantní korzety, které v devadesátých letech obepínaly Madonnu jako druhá kůže a zajistily jí globální pozornost i slávu. Jevištní kostým ve tvaru motorky, který pro turné navlékala Beyoncé – a byla v oděvu s řídítky a zpětnými zrcátky sexy jako nikdy. Impozantní krystalové róby pro Lady Gaga. 

Návrhář těchto výstředních kousků Thierry Mugler uměl šokovat. Uměl překvapit. A rozhodně uměl nadchnout, třeba dechberoucími „mokrými“ šaty, které v roce 2019 oblékla Kim Kardashian na Met Gala. Výstřední kreace a osobitý jevištní design navrhoval pro George Michaela, Davida Bowieho nebo Dianu Ross.

Neomezoval se přitom na módu: Muglerův ikonický těžký parfém Angel z vanilky, čokoládových pralinek a pačuli, ukrytý ve flakonu ve tvaru křišťálové hvězdy, polovina světa milovala – a druhá před ním utíkala z místnosti, protože jim připadal jednoduše nesnesitelný. Stal se jedním z bestsellerů dvacátého století, jedním z pěti nejprodávanějších parfémů v historii lidstva.

Mugler perfektně propojil tvůrčí svět umění a fantaskní avantgardy s pragmatickým světem nejtvrdšího byznysu. Nejen v módě a kosmetice. 

Thierry Mugler zemřel v neděli 23. ledna. Odešel náhle – počátkem tohoto týdne měl představit světu svou novou spolupráci. Ikonickému návrháři bylo 73 let.

Narodil se 21. prosince 1948 ve Strasbourgu jako Manfred Thierry Mugler. V útlém dětství propadl klasickému tanci, od devíti let studoval klasický balet a ve čtrnácti dostal mimořádně talentovaný mladý tanečník první angažmá v Opéra National du Rhin ve Strasbourgu. 

Kariéru profesionálního tanečníka ale překazilo zranění. Thierry se tedy začal více věnovat své další vášni: kreslení a interiérovému designu. Tanec v něm však zanechal nadšení pro lidské tělo a jeho neuvěřitelné možnosti. Jeho střihy a návrhy pak po zbytek Muglerova života nezapřely duši tanečníka, který perfektně ví, jak tělo funguje, a kde a jak je třeba ho ukázat.

Mugler vystudoval štrasburskou Haute École des Arts du Rhin a rozhodl se pro módu a design. Jeho kreace byly od počátku avantgardní, výstřední, nebojácné, provokativní – i díky tomu se záhy prosadil v metropoli módy a její bezbřehé konkurenci.

Mugler přišel do Paříže ve čtyřiadvaceti letech a v šestadvaceti už jako designér na volné noze navrhoval zakázky pro několik módních značek. Jeho modely se objevovaly v obchodních domech v Paříži, Londýně, Miláně, Barceloně.

První autorskou kolekci, nazvanou příznačně Café de Paris, představil v roce 1973. Originálního designu si všimla tehdy mimořádně vlivná módní editorka Melka Tréanton, a nabídla mu spolupráci s japonskou kosmetickou značnou Shiseido, kterou zastupovala. V roce 1976 představuje Mugler své extravagantní modely v japonském Tokiu, kde se stává takřka přes noc hvězdou. 

První vlastní pařížský butik otevírá Thierry Mugler v roce 1978. Jeho tvorba, perfektně propojující velkorysé jevištní kreace s extravagantními nápady, připomínala občas modely ze světa sci-fi či architektonické návrhy, jindy zas středověké vampýrské kroniky.

V Muglerových kreacích vypadá každá žena mimořádně sexy. Velké ramenní vycpávky, vypasované střihy, průstřihy a průramky, hluboké dekolty, vysoké rozparky, netradiční materiály od strečových látek přes kov po latex, který přilne jako druhá kůže… Vše bezchybně lícovalo s nastupující érou osmdesátek.

Demi Moore ve filmu Neslušný návrh v šatech od Thierryho Muglera| Foto Paramount Pictures

Pánská i dámská saka naopak vypadala jako vystřižená z čtyřicátých a padesátých let a charakterizovala je bezchybná konstrukce a špičková krejčovina. Zakázky pro světové hvězdy jen pršely a hvězdou se stal i sám všestranně talentovaný Mugler.

Věnuje se kresbě, fotografii – už od konce osmdesátých let mu vychází první řada knižních monografií věnovaných umělecké fotografii – a režíruje krátké filmy i nákladné reklamy nebo navrhuje videoklipy.

Pravidelně je tvůrcem kostýmů na předních divadelních a muzikálových scénách světa, pracuje pro Roberta Altmana i proslulou pařížskou scénu Comédie-Française – Muglerovy kostýmy pro inscenaci Shakespearovy tragédie Macbeth se staly legendou. 

Vydání Forbesu Popstar

A k tomu přišly parfémy. Vůni Angel představil v roce 1992 a byla přesně taková jako samotný Mugler. Šokující, nápadná, provokující, milovaná i nenáviděná. Stane se nejoblíbenější vůní Diany Ross, Evy Mendes i tehdejší první dámy Hillary Clinton. 

Parfém následují jeho nejrůznější varianty: Angel pro muže, Angel kombinující vůně kávy a karamelu (obojí Thierry Mugler miloval) a další.

Později se připojí i parfém Alien. Jejich společné prodeje ještě před dvanácti lety generovaly roční tržby ve výši 280 milionů dolarů. 

To už Mugler koketuje i s rolí uměleckého ředitele a móda se dostává stále více do pozadí. S pravidelnými módními kolekcemi končí Thierry Mugler v roce 2003, soustředí se už jen na jednotlivé módní zakázky, umělecké projekty a stále výnosnější kosmetiku.

V novém tisíciletí spolupracuje Thierry Mugler třeba s legendárním Cirque du Soleil, od roku 2009 je uměleckým poradcem zpěvačky Beyoncé, kterou oblékne na její veleúspěšné „I Am… World Tour“, pro které vytváří scénu i všechny kostýmy.

Kampaň ke koncertní šňůře Beyoncé| Foto Ed Burke

Ve spolupracích s ikonami showbusinessu Mugler pokračuje. Po Beyoncé si služby „mistra avantgardy“ vyžádá Lady Gaga (obě hvězdy vystoupí v Muglerových kostýmech v ceněném videoklipu k singlu Lady Gaga Telephone) a spolupracuje s ním Kim Kardashian nebo Cardi B.

Z Thierryho Muglera se díky nim jen pár let před jeho sedmdesátkou stává i hvězda sociálních sítí. A Mugler se sítěmi umí pracovat. 

V lednu 2022 má oznámit novou mimořádnou spolupráci. Celý svět módy a byznysu čeká, k oznámení už bohužel nedojde. Velké hvězdy odcházejí náhle a nečekaně. Ale svět na ně nikdy nezapomene.