Klukovi, který byl tváří sociálních médií, táhne na čtyřicet a zažívá to, co před ním Bill Gates: (trochu) se zklidnil, (trochu víc) dospěl a s ohromující sebedůvěrou transformuje svou firmu. Hraje o budoucí každodenní život lidí – a také o vlastní odkaz.

Mark Zuckerberg sedí v prosklené konferenční místnosti přezdívané Akvárium a probírá téma, kvůli němuž se letos dostal do titulků: smíšená bojová umění. Porovnává přitom údery do hlavy a do zbytku těla. „Zásah do obličeje tolik nebolí,“ odtuší. „Hrozí jen poškození mozku.“

Souboj s Elonem Muskem, ke kterému stejně nikdy nedojde („Předpokládal jsem, že do toho nepůjde“), Zuckerberga vrátil do veřejného povědomí, i když tím nejhloupějším způsobem, a zároveň mu pomohl v podnikání. Po většinu kariéry podkopával své monumentální úspěchy sérií ošklivých přešlapů a skandálů hrozících zničením demokracie.

Zamýšlený souboj s Muskem mu však poskytl výjimečnou příležitost ukázat se jako hrdina, který se postaví náladovému padouchovi, zde ztělesněnému generálním ředitelem Tesly, a dokázat, že bývalý „baby ředitel“ Facebooku dozrál v Meta státníka. „Váš osud neřídí konkurenti,“ říká, „ale vaše výkony.“

Tato úvaha přichází v pravý čas. Zuckerbergovi bude v květnu čtyřicet let, jeho jmění se odhaduje na 106 miliard dolarů (osmé místo v žebříčku Forbes 400), má neziskovou organizaci založenou na dosažení maximálního přínosu a je odhodlán transformovat jednu z nejdůležitějších firem na světě, již drží pevně v rukou.

V mnoha ohledech se ocitá ve stejné situaci jako kdysi Bill Gates. Stejně jako Zuckerberg i Gates odešel z Harvardu, začal budovat jednu z nejvýznamnějších technologických firem v dějinách a jeho geekovská obrýlená tvář se stala symbolem celého oboru.

Stejně jako Zuckerberg i on na své krkolomné, leč neúprosné cestě na vrchol získal fanoušky i nepřátele a čelil podezřením z porušování antimonopolních pravidel. A pak, ve svých čtyřiceti letech, udělal obrat o 180 stupňů. Z nenapravitelného monopolisty se proměnil v globálního mecenáše, čímž posílil pozici své firmy a pojistil si svůj odkaz. Jak je to v případě Zuckerberga?

Možnou verzi jeho příběhu až do současného okamžiku popisuje jeho přítel, vrstevník a zakladatel společnosti Spotify Daniel Ek. „Máme tu Marka z filmu Sociální síť,“ říká Ek s odkazem na snímek z roku 2010, který zakladatele Facebooku vykreslil jako arogantního, falešného génia.

Váš osud neřídí konkurenti, ale vaše výkony.

„Pak tu máme skandál s Cambridge Analytica neboli ‚zlého Marka‘,“ čímž naráží na odhalení způsobu, jakým Zuckerbergova firma shromažďovala data o uživatelích. A nakonec tu máme dnešního Marka. „Jeho veřejná prezentace je mnohem autentičtější,“ říká Eka zdůrazňuje, že tito tři Markové odrážejí obraz jeho přítele na veřejnosti, nikoli jeho názor na něj.

Forbes Digital Premium