Klukovi, který byl tváří sociálních médií, táhne na čtyřicet a zažívá to, co před ním Bill Gates: (trochu) se zklidnil, (trochu víc) dospěl a s ohromující sebedůvěrou transformuje svou firmu. Hraje o budoucí každodenní život lidí – a také o vlastní odkaz.

Mark Zuckerberg sedí v prosklené konferenční místnosti přezdívané Akvárium a probírá téma, kvůli němuž se letos dostal do titulků: smíšená bojová umění. Porovnává přitom údery do hlavy a do zbytku těla. „Zásah do obličeje tolik nebolí,“ odtuší. „Hrozí jen poškození mozku.“

Souboj s Elonem Muskem, ke kterému stejně nikdy nedojde („Předpokládal jsem, že do toho nepůjde“), Zuckerberga vrátil do veřejného povědomí, i když tím nejhloupějším způsobem, a zároveň mu pomohl v podnikání. Po většinu kariéry podkopával své monumentální úspěchy sérií ošklivých přešlapů a skandálů hrozících zničením demokracie.

Zamýšlený souboj s Muskem mu však poskytl výjimečnou příležitost ukázat se jako hrdina, který se postaví náladovému padouchovi, zde ztělesněnému generálním ředitelem Tesly, a dokázat, že bývalý „baby ředitel“ Facebooku dozrál v Meta státníka. „Váš osud neřídí konkurenti,“ říká, „ale vaše výkony.“

Tato úvaha přichází v pravý čas. Zuckerbergovi bude v květnu čtyřicet let, jeho jmění se odhaduje na 106 miliard dolarů (osmé místo v žebříčku Forbes 400), má neziskovou organizaci založenou na dosažení maximálního přínosu a je odhodlán transformovat jednu z nejdůležitějších firem na světě, již drží pevně v rukou.

V mnoha ohledech se ocitá ve stejné situaci jako kdysi Bill Gates. Stejně jako Zuckerberg i Gates odešel z Harvardu, začal budovat jednu z nejvýznamnějších technologických firem v dějinách a jeho geekovská obrýlená tvář se stala symbolem celého oboru.

Stejně jako Zuckerberg i on na své krkolomné, leč neúprosné cestě na vrchol získal fanoušky i nepřátele a čelil podezřením z porušování antimonopolních pravidel. A pak, ve svých čtyřiceti letech, udělal obrat o 180 stupňů. Z nenapravitelného monopolisty se proměnil v globálního mecenáše, čímž posílil pozici své firmy a pojistil si svůj odkaz. Jak je to v případě Zuckerberga?

Možnou verzi jeho příběhu až do současného okamžiku popisuje jeho přítel, vrstevník a zakladatel společnosti Spotify Daniel Ek. „Máme tu Marka z filmu Sociální síť,“ říká Ek s odkazem na snímek z roku 2010, který zakladatele Facebooku vykreslil jako arogantního, falešného génia.

Váš osud neřídí konkurenti, ale vaše výkony.

„Pak tu máme skandál s Cambridge Analytica neboli ‚zlého Marka‘,“ čímž naráží na odhalení způsobu, jakým Zuckerbergova firma shromažďovala data o uživatelích. A nakonec tu máme dnešního Marka. „Jeho veřejná prezentace je mnohem autentičtější,“ říká Eka zdůrazňuje, že tito tři Markové odrážejí obraz jeho přítele na veřejnosti, nikoli jeho názor na něj.