Tomáš Vyskočil by se klidně mohl podepsat pod klasickou miliardářskou poučku: pokud jste do něčeho opravdu zapálení, úspěch vás nemine. Šestatřicetiletý zakladatel serveru Edna.cz, což je v podstatě agregát seriálových novinek, by se do našeho
Ani ne tak kvůli penězům, které loni za prodej portálu vydavatelství Mladá fronta utržil a jejichž výši nechce prozradit, ačkoli mu prý umožnily pořídit si „pár pěkných věcí a zážitků“. Celoživotního filmového fanouška žene dopředu hlavně snaha vytvořit něco, co tu před vámi ještě nikdo neudělal. S čímž má ostatně Vyskočil bohaté zkušenosti.
Ve svých dvaadvaceti začal s filmovým webem Filmpub.cz, který o sedm let později prodal portálu Atlas. Z dlouhé chvíle pak založil fanouškovský web o seriálu Lost.cz, který měl ve finále až padesátitisícovou návštěvnost denně a vlastní e-shop. Po skončení seriálu pak vznikl zmíněný projekt Edna.cz. Ten se od svého založení v roce 2008 dobral k letošní návštěvnosti až 3,5 milionu návštěv za měsíc.
Tím ale Vyskočil neskončil. Vymýšlet nové projekty programátora, vývojáře a donedávna šéfa oddělení SEO v online marketingové agentuře H1.CZ evidentně baví a přesně to si chce už brzy zopakovat. 1. října odstartuje projekt, kterému s nadsázkou říká „twitter pro filmy“. Pravým názvem Filmtoro neboli filmový web s databází českých online videoték.
V první vlně se přitom s českou verzí webu nepočítá – čeština by měla fungovat jenom v souvislosti s vyhledáváním online filmů v databázi. Základní verze bude anglická, která kromě filmových novinek, databáze hlavních anglických videoték a e-shopu nabídne také recenze, přičemž hodnocení budou psát sami uživatelé.
Ti se zaregistrují přes Facebook nebo Google a jejich příspěvek bude maximálně o 160 znacích. „Mladší generace je zvyklá konzumovat obrovské množství informací pouze formou titulků či obrázků. Proto nebudeme poskytovat vyčerpávající články o filmových novinkách, naopak bude stačit jedna věta o tom, že je nový trailer, nominace nebo drb. Takových vět by pak mělo být několik desítek denně, právě jako na Facebooku nebo Twitteru,“ vysvětluje autor, který prý o podobném webu snil už dlouho.
„V online videotékách je budoucnost, a proto chceme propagovat další světové videotéky jako Hulu, Amazon nebo právě český Netflix. Věřím, že by tam v budoucnu byla možná spolupráce, ale nedokážu teď ještě říct, jak by mohla vypadat. Česká verze Netflixu je pro nás každopádně zkušební – chceme tak vyzkoušet pár věcí,“ říká Tomáš Vyskočil.
Hlavním obchodním modelem projektu je ale merchandising, skrze partnerské e-shopy bude lidem nabízet předměty spojené s filmem. „Nebudou to jen geek věci, ale i legrácky pro běžné lidi. Hrnky s logem filmu, trika nebo doplňky do bytu. Samozřejmě tady taky pomůže propojení s Facebookem a anglická verze webu. Výnosnost reklamy v zahraničí je totiž podstatně vyšší, například v Anglii merchandising funguje skvěle,“ prozrazuje s nadějí, že návštěvnost Filmtora se vyrovná předchozí Edně.
Autor: Klára Elšíková