Taky se v různých testech děláte lepší, než jste? Tak tady vám to nepomůže. Firma Engage Hill přišla s unikátní metodou, která analyzuje asociace a postoje lidí, ať už jde o zaměstnance, zákazníky, nebo firemní týmy. Metoda je to rychlá a efektivní.

„Za pár minut dokážeme posbírat velké množství informací. Lidi zdržíme pět minut a máme odpovědi na padesát otázek,“ říká Filip Brodan, původní profesí lékař a dnes spolumajitel Engage Hill.

Zapomeňte na klasické dotazníkové šetření s otázkami, na které respondent odpovídá ryze racionálně. A často právě tak, jak je to nejlepší pro něj. Engage Hill na to jde jinak.

Pomocí asociací vyvolávaných zobrazováním témat ve formě slov, obrázků nebo videí. Nemluvit, jen spontánně klikat. Respondent si na začátku online testu naškáluje paletu osmi barev od nejpříjemnější po nejméně příjemnou.

Poté je u každé „otázky“ vyzván, aby vybral tři barvy, které mu k danému podnětu nejvíce „sedí“. Podnětem můžou být slova, jako je strach, jistota nebo šéf. Nepozná, která odpověď je správná a která špatná. O vyhodnocení se postará software.

„Asociace jsou to, co nás řídí. Když něco vidíme nebo slyšíme, uděláme si v milisekundách vlastní názor. Až realita nebo kontakt s daným člověkem či situací můžou náš názor změnit. Naše metoda využívá přirozené schopnosti lidí vytvářet asociace,“ popisuje princip fungování metody Egita Renovica, spolumajitelka Engage Hill.

Autorem metodiky kombinující slovní témata a barvy je český psycholog Jiří Šimonek. Inspirován prací švýcarského profesora Maxe Lüschera ověřoval její fungování tři desítky let. Metodiku, původně využívanou v oblasti psychologie, společnost Engage Hill přizpůsobila a otestovala pro použití v oblastech firemních a marketingových průzkumů.

Od stavu vyhoření k testování reklamy

Vznikl automatizovaný software, jehož algoritmy za patnáct let fungování Engage Hill v Česku využily známé bankovní domy i desítky velkých firem jako McDonald’s, E.ON, Česká mincovna, DB Schenker, T‑Mobile nebo Metrostav.

Nejčastěji k marketingovým průzkumům se zaměřením na budování a odlišení značky, k testování reklamních kampaní. Také v oblasti HR, k analýze motivace zaměstnanců nebo k podpoře či změně firemní kultury.

Filipa Brodana metoda zaujala, když ji poprvé vyzkoušel sám na sobě před patnácti lety. I přes prvotní skepsi byl fascinován tím, jak věrně výsledky odrážely realitu.

Výsledky ukázal známé, šéfce pobočky logistické firmy, a ta ho požádala, zdali by zkusil zanalyzovat její dva kolegy. „Ukázalo se, že jeden z nich je na hranici vyhoření. Všichni to viděli, on si to ale připustil až po zhlédnutí výsledků,“ vzpomíná Brodan na dobu, kdy v barvách a slovech uviděl obrovský potenciál v byznysu. Navzdory tomu, že validitu zpočátku zpochybňovali zejména odborníci z oboru psychologie.

„Dnes máme hotovou klinickou studii, která naši asociační metodu porovnávala s klasickou dotazníkovou metodou,“ podotýká šéf pražské firmy. Měřily se fyziologické funkce, které člověk může těžko ovlivnit – změna kožního odporu, tepové frekvence, magnetická rezonance a EEG.

Výsledky studie realizované na vzorku více než stovky respondentů ukázaly, že analýza asociací využívající barvy je ve srovnání s dotazníkovým šetřením výrazně citlivější. A její závěry lze prokázat i naměřenými změnami fyziologických funkcí.

Problém může být jinde

„Metodu a způsob prezentace výsledků bylo třeba přizpůsobit na firemní prostředí. S fungováním korporátu jsem neměl žádné zkušenosti,“ říká jednačtyřicetiletý Brodan.

Spojil se proto s Egitou Renovica, zkušenou personalistkou z velkých mezinárodních firem, která mu pomohla nastavit způsob konzultací i prezentaci dat klientům.

Počty respondentů, kteří testy u pražské firmy absolvovali, se dnes počítají na desetitisíce. Ročně Engage Hill zpracuje až padesát marketingových nebo interních průzkumů, jejichž cena se šplhá ke sto tisícům.

Větší strategické výzkumy napříč zeměmi stojí od čtvrt milionu. U individuálních analýz pak zaplatí uživatelé online aplikace Balance Management kolem  pětistovky za každého testovaného člověka.

Právě aplikace Balance Management je nejprodávanějším produktem Engage Hill. Slouží primárně HR specialistům, koučům, sportovním trenérům nebo samotným manažerům.

„Pomáhá kvantifikovat a měřit postoje a motivaci. Odhalí, v čem se respondent odchyluje od toho, co je běžné,“ vysvětluje Egita Renovica.

U jednotlivců z řad zaměstnanců, manažerů, sportovců nebo u celých týmů se nejčastěji jedná o analýzu jejich přístupu, zvládání stresu, zkoumá se jejich motivace, sebevědomí i ambice.

„Mnohdy firmám ukážeme, že z osmdesáti procent fungují velmi dobře. Že stačí vyřešit jeden, dva, tři problémy a ostatní věci se urovnají samy. Ukážeme jim, kde mají začít,“ doplňuje Renovica.

Vyladit motivaci a porazit svět

Ve sportu se Balance Management uplatňuje i při hledání správné motivace. Ve chvíli, kdy jsou na tom sportovci podobně výkonnostně, rozhoduje jejich práce s psychikou.

„Balance Management nám umožňuje v krátkém čase nastavit týmy na výkon,“ říká zakladatel projektu Headformers Lukáš Štecák, který se pod slovenským fotbalovým svazem věnuje mentální přípravě sportovců.

„Balance Management pomáhá i u mládeže. Když se mladé talenty dostanou do teenage věku a potřebují správnou motivaci, aby u sportu vydržely,“ doplňuje Brodan.

Další částí byznysu Engage Hill jsou marketingové průzkumy. „Naší metodou testujeme vnímání reklamních kampaní a její dopad na změnu postojů zákazníků. Jak na zákazníky působí brand značky, obal i design produktu. Jak si stojí mezi konkurencí,“ vyjmenovává šéf společnosti nejčastější zakázky.

Metodiku Engage Hill takto využívá například společnost E.ON. „Při testování naší komunikace k zákazníkům i reklamních kampaní chceme co nejvěrnější výsledek. Co nejméně zatížený chybou vědomého testování,“ vysvětluje hlavní důvod vedoucí marketingu E.ON Tomáš Brych.

Firmy se potřebují odlišit od konkurence, a to je podle Brodana složité. „Všichni se kopírují,“ říká. „I to jsou důvody, proč firmy do našich průzkumů investují. Aby zjistily, zda jejich marketingové sdělení sedí k brandu a že s kampaní nebude spojovaná konkurenční značka.“

Diagnóza funkcí mozku na dálku?

Engage Hill se s asociačními průzkumy pouští dokonce i do biomedicíny. S podporou České alzheimerovské společnosti a investičního fondu RSJ Gradus se podílí na vývoji online nástroje, který by uměl distanční formou diagnostikovat demenci v raném stadiu.

„Je to nemoc, která vzniká postupně, lidi si to neuvědomují, a když propukne v plné síle, je už pozdě,“ vysvětluje Filip Brodan. Paralelně s vývojem se Engage Hill už příští rok chystá dobýt evropský trh a do tří let vyzrát natolik, že vstoupí na ten americký.