Americká společnost Goodyear Tire & Rubber musí českému vynálezci Františku Hrabalovi zaplatit 65 milionů dolarů, tedy v přepočtu 1,6 miliardy korun. V pondělí o tom rozhodl soud ve Spojených státech amerických. Spor se týkal Hrabalových nápadů ohledně samonafukovacích pneumatik. Informoval o tom specializovaný server Law360, který se věnuje obchodním sporům.
Příběh začal v lednu a v červnu roku 2009, kdy se Hrabal setkal se zaměstnanci Goodyearu a projednával s nimi možnosti spolupráce a zavedení jeho nápadů do výroby. Americký výrobce pneumatik tehdy podepsal smlouvu o mlčenlivosti, podle níž mohl poznatky využít pouze v případě, že by s českou společností uzavřel partnerství.
To se ale nikdy nestalo a někdejší inženýr společnosti Goodyear Robert Benedict přesto využil nabytých poznatků a začal je rozvíjet v naději, že to společnosti v následujících letech přinese zisky v řádu stovek milionů dolarů.
Právnička Stacie R. Hartman uvedla, že se nápad na design samonafukovací pneumatiky v hlavě vynálezce zrodil již v roce 2001, když čekal na semaforu a všiml si poškozené pneumatiky na autě před ním. Při této až paradoxně obyčejné příležitosti vymyslel, kam umístit hadičku k nafouknutí pneumatiky, a na vylepšení svých nápadů následně pracoval dalších sedm let.
Technologie samonafukovacích kol zajišťuje automatické huštění pneumatik, které obsahují miniaturní pumpičku. Systém pohání energie, kterou generuje rotující kolo. Řidič tak nemusí kontrolovat tlak v pneumatikách.
Kvůli neoprávněnému využití nápadu Hrabalova společnost Coda v roce 2015 zažalovala firmu Goodyear i inženýra Benedicta. Požadovala odškodnění a převzetí odpovědnosti za krádež nápadů, které mohly být enormně ziskové. Coda také tvrdí, že na základě Hrabalových poznatků Goodyear získal dva patenty.
A verdikt? Firma podle federálního soudu v Ohiu jednala se zlým úmyslem a přivlastnila si pět obchodních tajemství vynálezce Hrabala a jeho společnosti Coda Development. Soudní spor však ještě neskončil. Vynálezcova společnost soud požádala, aby ke zmíněným dvěma patentům bylo přiřazeno Hrabalovo jméno. Poptává také vydání příkazu, který by společnosti Goodyear zakázal používat ukradené informace.
Goodyear se hájil tím, že Hrabalovo obchodní tajemství bylo zveřejněno v žádostech o patent, veřejných prohlášeních a prezentacích. Kromě toho Coda podle giganta neprokázala vlastnictví konkrétního obchodního tajemství a při požadavku na náhradu škody vycházela z teoreticky možných prodejů.