Podstatou současné klimatické politiky je dosažení uhlíkové neutrality. Některé konkrétní záměry jsou ale přesvědčivější než jiné. Řada plánů s cílovou páskou v roce 2050 postrádá přesné kroky, které musí být podniknuty dnes, včetně stanovení průběžných milníků.

Výzkum neziskové organizace CDP uvádí, že většina firem například nemá v oblasti přechodu k udržitelnosti stanovené krátkodobé a střednědobé cíle. Co nám o strategii uhlíkové neutrality říká příklad koncernu Mars?

Celosvětový výrobce cukrovinek, ale třeba také krmiv pro domácí mazlíčky, zatím žádným ekologickým regulacím nečelí. Jeho aktiva jsou přitom velmi závislá na přírodě.

Spotřeba navázaná na přírodní zdroje se stává rostoucím tématem – jak uvádí výzkum Světového ekonomického fóra, středně nebo velmi závislá na přírodě je ekonomika v hodnotě zhruba 44 bilionů dolarů.

Jako součást klimatické strategie oznámila firma Mars závazek k uhlíkové neutralitě v rámci celého svého hodnotového řetězce do roku 2050. To je v souladu s cíly Pařížské klimatické dohody. Společnost Mars se také přidala ke kampani Race to Zero a k iniciativě „vědecky podložených cílů“. Do svého plánu udržitelnosti už investovala miliardu dolarů.

Závazek pokrývá nejen emise vytvořené vlastním provozem, ale také škodlivé látky označované Scope 3, zahrnující zemědělské a dodavatelské emise až k emisím generovaným spotřebiteli.

Společnost se zavázala přestavět svůj dodavatelský řetězec, aby zamezila odlesňování.

Barry Parkin, který se v Marsu stará také o strategii udržitelnosti, říká: „Více než tři čtvrtiny našeho dopadu na klima je obsaženo v nakoupených materiálech. Takže musíme změnit, co a kde kupujeme, a hlavně jak to kupujeme.“

Společnost Mars se zavázala nejen přestavět svůj dodavatelský řetězec tak, aby eliminovala svou stopu na odlesňování už do roku 2025, ale i ke stoprocentně obnovitelné elektřině a zaměření se na udržitelné zemědělství. Už se jim povedlo zajistit nový způsob dodávky palmového oleje, který nezpůsobuje právě odlesňování.

Další kroky vedou k cílům v témže roce pro hovězí maso, kakao, celulózu, papír a sóju. Stoprocentně obnovitelná elektřina zajišťuje provoz firmy už v jedenácti zemích, což představuje více než 54 procent světové spotřeby koncernu. Do roku 2025 plánuje Mars přechod na obnovitelnou elektřinu v dalších osmi zemích.

Zázrak
Vydání Forbesu Zázrak

Koncern tvrdí, že se mu povedlo od roku 2015 snížit vyprodukované emise v celém hodnotovém řetězci o 7,3 procenta, a to navzdory rostoucím prodejům. Ve vlastním provozu společnost snížila emise o jedenatřicet procent a do roku 2025 by měla splnit cíl dvaačtyřicetiprocentního poklesu.

Především je ale důležité, že si stanovuje pětileté průběžné cíle. Strategii stále staví na programu, který vznikl už v roce 2009, kdy si firma dala za cíl uhlíkovou neutralitu ve vlastním provozu – tehdy do roku 2040. Jak se očekávání mění, vyvíjí se i firemní cíle.

Výkonný ředitel Grant F. Reid dodává, že ambice na uhlíkovou neutralitu dávají smysl pouze při zahrnutí všech oblastí řetězce. Stanovení dlouhodobého cíle podle něj není omluvou pro nečinnost a odkládání reálných změn.

Svět si uvědomil problém před pěti lety.

Dvacet tisíc dodavatelů, kteří budou ovlivněni závazky společnosti Mars, znamená jediné – Mars čeká ještě obrovský kus práce. Firma již vyzvala svých dvě stě největších dodavatelů, aby si stanovili udržitelné cíle. A tlak bude jen narůstat.

„Svět si problém uvědomil před pěti lety, ale než se potřebné změny zavedou, bude to trvat dalších pět až deset let. Budeme zároveň potřebovat spolupráci mezi průmyslem a vládou. Je nutné, aby se zapojili všichni,“ připomíná Barry Parkin.

Zároveň nebudou brzy relevantní pouhé závazky. Akcionáři, regulační orgány i spotřebitelé se budou zaměřovat na chování firem. Nebude je zajímat, co firma říká, ale co dělá a kdy. Mars plánuje do roku 2022 zveřejnit kompletní plán k uhlíkové neutralitě.