Pavel Bouška, majitel skupiny Vafo, která je pod značkou Brit lídrem na tuzemském trhu prémiových krmiv pro domácí mazlíčky, vyrazil na nákupy do Británie. Koupil minoritní podíl ve firmě Pooch & Mutt a umetá si tak cestu na zajímavý trh, kam Vafo dosud jen exportovalo.
„Objem britského trhu dosahuje téměř tří miliard eur, my na něm v současné době děláme tržby v jednotkách milionů,“ konstatuje Bouškův šéf akvizic Petr Kříž. Věří ovšem, že se silnou lokální značkou zalistovanou třeba v Sainsbury’s se příležitosti na atraktivním britském trhu otevřou.
Vafo na oplátku poskytne Britům výrobní zázemí s osmi evropskými závody. „Troufám si říct, že dnes není v Evropě další výrobce, který by měl tak široké portfolio s plnou kontrolou všeho, co prodává,“ tvrdí Kříž.
Přesnou cenu akvizice Vafo zveřejnit nechce, firma mluví o několika milionech liber. Česká strana by měla Pooch & Mutt do dvou let kompletně převzít. Celá transakce se vůli covidu uskutečnila online, obě strany pak smlouvu podepsaly dva dny před vánoční brexitovou dohodou.
„Transfer peněz proběhl ve chvíli, kdy byla libra na svém minimu, takže jsme i něco ušetřili,“ pochvaluje si riskantní rozhodnutí Kříž. A netají, že nákupní apetit skupiny roste, stejně jako tržby – ty by dle očekávání měly letos vyrůst o 20 procent a Kříž věří, že letos přibudou další akvizice.
Skupina loni v září koupila na severu Polska předního výrobce žvýkacích psích pochoutek Carry PetFood a podíly má v dalších firmách v Německu, Finsku, Švédsku a Estonsku.
„Na všech trzích ve střední Evropě, Skandinávii a Pobaltí dnes patříme do první trojky nejsilnějších hráčů na prémiovém trhu,“ konstatuje Kříž. Relevantní pozici v nejvíce maržovém prémiovém segmentu by chtělo Vafo postupně získat i na největších evropských trzích s krmivy – v Německu, v Británii a ve Francii.
„V Německu se nám to už daří, naše akvizice před dvěma lety byla velmi úspěšná a meziročně rosteme dvouciferným tempem. Letošní rok navíc téměř všude posílil postavení silných lokálních hráčů – zákazníci se zkrátka v době covidu odkláněli od experimentů a chtěli rychle nakoupit ověřené produkty, kterým důvěřují,“ shrnuje Petr Kříž situaci i důvody, proč se skupina plánuje nadále rozhlížet po evropských trzích.