Před dvěma lety na jaře provozoval David Moravec se společníky síť úspěšných restaurací. Jenže přišla pandemie a slušně rozjetý byznys začal upadat. „Šel jsem tehdy do hor, abych si vše rozmyslel, a přišel na to, co budu dělat dál. Bál jsem se toho, co bude, a říkal jsem si, že bych si měl zkusit vytvořit zadní vrátka,“ vzpomíná sedmadvacetiletý podnikatel.

Vsadil přitom právě na horaly – a rozjel nový byznys s outdoorovými oděvy. Začínal s obyčejnými tričky a hned první den, co zveřejnil nabídku na internetu, se po nich k jeho překvapení téměř zaprášilo. „První den mi přišly objednávky za devadesát tisíc korun. Bez reklamy, bez ničeho, bylo to skoro neuvěřitelné,“ vzpomíná na začátky podnikání s oděvy.

Pro svou značku vymyslel univerzální název, který nebude mít nic společného s horami. „Chtěl jsem, aby až naše produkty daly té značce význam, aby to bylo něco jedinečného a nezaměnitelného. Myslím, že se to nakonec povedlo,“ vzpomíná Moravec, který firmu nazval Cacadoo a inspirací mu prý byla přitom lahev alkoholu s papouškem kakadu na etiketě, kterou dostal jako dárek.

Úspěch jeho projektu pak pokračoval dál. Už za necelý rok od založení měla firma obrat devět milionů korun, v roce 2021 byla na osmnácti milionech a letos se zvedla opět dvojnásobně a pomýšlí si na čtyřicet milionů korun. Moravec zároveň plánuje expandovat do zahraničí.

„Chceme se rozšiřovat na Slovensko a do Polska, takže věřím, že příští rok se i díky tomu zase zdvojnásobíme a budeme cílit na osmdesát milionů korun,“ vyjmenovává podnikatel, který má stovky objednávek denně a vlastní výrobu ve Frýdku-Místku s dvacítkou stálých pracovníků. Nemá přitom kamenné prodejny, funguje jen e-shop.

Sortiment z triček postupně rozšířil na mikiny a legíny a od letošního podzimu už nabízí kompletní outdoorové oblečení od hlavy až patě. Zákazníci tu seženou tisícovku různých položek, včetně spodního prádla, šátků nebo podkolenek. Nabízí taky doplňkové zboží jako horské termosky, plecháčky nebo polštáře. Textil si nechává vyrábět na míru od partnerských firem v zahraničí.

Problematická byla v počátku podnikání hlavně technologie tisku, kterou musel postupně vyladit a vystřídal tři různé způsoby potisků. „Zdokonalovali jsme to tak, aby byl tisk co nejodolnější a barvy vydržely praní. Teď jsme konečně spokojení a máme i dobrou odezvu zákazníků,“ tvrdí Moravec, který si design potisků navrhuje sám. Původně totiž pracoval jako grafik a je mu to blízké. „Mám hodně svou hlavu, takže si většinu návrhů vymýšlím sám a občas se radím s přítelkyní. Nedávno jsem ale zaměstnal ještě jednoho šikovného grafika,“ popisuje.

Nejvíc se z jeho sortimentu prý prodávají produkty pro páry, například stejná trička či mikiny s horalskými nápisy jako „Hory volají, musíme jít“ nebo „Ve dvou se to lépe táhne“. Moravec se chlubí, že má už přes pětatřicet tisíc spokojených zákazníků a jejich komunitu posiluje a buduje i na sociálních sítích, kde se lidé v jeho produktech rádi fotí s horskými hashtagy.

Se svým nápadem se strefil hned do několika českých trendů: jednak během pandemie se mnoho lidí vracelo zpět k přírodě, protože nebylo moc co jiného dělat. A navíc Češi stále více znovuobjevují hory a trekování, které má u nás dlouhou tradici.

„Myslím si, že Češi jsou v tomhle specifičtí, hodně z nás tady jezdí rádo do hor a do přírody,“ tvrdí podnikatel, který ze své značky Cacadoo nakonec udělal hlavní byznys, i když i nadále provozuje síť restaurací Mr Sushito, kde je jedním ze tří spoluvlastníků. Pobočky fungují ve čtyřech moravských městech.

„Cacadoo je však moje srdcovka a dá se říct, že krize v podobě koronavirové pandemie mě nasměrovala k novému začátku,“ uzavírá podnikatel, který se podle svých slov další krize a souvisejícího poklesu zájmů o jeho produkty nebojí. I přes inflaci a energetickou krizi totiž stále roste.

„Kdybychom prodávali třeba praktické a funkční věci, bál bych se. Ale my nabízíme zboží, kterým si lidé chtějí udělat radost a které je vhodné i jako dárek. A na tom prostě Češi podle mého zjištění nešetří,“ shrnuje závěrem.