Před dvěma lety byl Jan Kmoch na dovolené v Cannes a viděl, jak do vedlejšího vchodu míří člověk ověšený čerstvě vyčištěnými obleky. Původně si myslel, že se jen soused vrátil z čistírny, ale kamarádka ho brzy vyvedla z omylu: Tohle tady funguje jako služba, prádlo ti odvezou i přivezou až domů.
Kmocha to nadchlo a začal googlovat, jestli něco takového existuje i v Praze. Nic nenašel a tak se v jeho hlavě zrodil nápad, který neměl k realizaci zase tak daleko. Tou dobou už totiž vlastnil spolu s kolegy Jakubem Eliáškem a Markem Chrastilem prádelnu a čistírnu pod společností Net Industry a služba, která by fungovala nad nimi, se vysloveně nabízela.
Čtěte také: Mistři s břitvou aneb Jak Gentlemen Brothers vedou restart pánského holičství
Tak vznikla značka We Hate Ironing – služba, která patří do kategorie „zařídí za vás & dá se objednat na internetu“, přijede pro vaše prádlo, vypere, vyčistí a vyžehlí ho a pak zase přiveze zpět až k vám domů.
Tzv. convenience byznys, který šetří lidem čas a práci, je v Česku v rozpuku. Možností je spousta: uvaří za vás (DámeJídlo), nakoupí (Rohlík, Košík, iTesco atd.), uklidí (Lidská síla), odveze věci (Zavezu) a takhle by se dalo pokračovat ještě dlouho.
Na to, že se najde dost lidí zaplatit si za vyprání a vyžehlení, sází i šestatřicetiletý Kmoch. S We Hate Ironing věří pečlivému propojení technologií a kvalitní služby. „Prádelny jsou starý byznys, který nikdy neměl s IT moc společného,“ podotýká s tím, že 14 měsíců jemu a jeho týmu trvalo, než byl vývoj webové aplikace, na níž jeho služba běží, dotažený k jejich spokojenosti. A teď se stejnou pečlivostí pracuje i na mobilní aplikaci.
We Hate Ironing zatím běží jen v Praze a je vidět, že je teprve na začátku. Kmoch, Eliášek a Chrastil službu spustili letos v únoru, nyní zaměstnávají 50 lidí a dělají obrat necelého půl milionu korun měsíčně, přičemž využívají zázemí pronajaté prádelny v Letňanech a dvou čistíren v komerčních centrech ve Florentinu a na Brumlovce. To samo o sobě už naznačuje, odkud se rekrutuje velká část zákazníků: manažeři, kteří neumějí nebo nechtějí žehlit košile a nechávají si čistit oblek.
Podle Kmocha se zatím stálí zákazníci, kteří se vracejí, počítají na stovky, ale on sám vidí v metropoli potenciál navýšit klientelu až na 30 tisíc lidí. Nejde totiž jen o manažery. Díky možnosti chemického čištění se dokážou postarat i o péřové bundy, povlečení, peřiny, záclony, koberce a další prádlo z domácnosti.
Samotné objednání funguje jednoduše, jak by na internetu mělo. Vyberete si, kdy má pro vaše prádlo přijet kurýr (nabízí se v půlhodinových oknech po celý den), a to samé platí o příjezdu. Doprava je zdarma při objednávce převyšující 990 korun.
„Vlastní logistika je klíčová,“ myslí si Kmoch a odkazuje tak na podobné uvažování internetového podnikatele Tomáše Čupra. Práce muže z prosincové obálky Forbesu si mimochodem Kmoch velmi považuje. „Učí lidi, že se přes internet dá objednat prakticky všechno. To je nejen pro nás obrovská služba.“
|
Rozhovor s Tomášem Čuprem najdete v listopadovém čísle magazínu Forbes, který si můžete nyní koupit v trafice nebo objednat e-mailem na adrese [email protected] či si ho přečíst v naší mobilní aplikaci (Apple, Android). |
Kmochův podnikatelský příběh přitom začal naprosto mimo internetovou branži. Když jako dospívající mladík jezdil s rodiči na dovolenou na Kanárské ostrovy, doma nakoupil české sklo a tam ho prodával.
„To jsem ale nakonec býval spíš v minusu,“ vzpomíná s úsměvem. V 22 letech otevřel vlastní obchod s oblečením v pasáži Metro a pak založil vlastní eventovou agenturu. Ještě v předkrizových dobách se navzdory nízkému věku stačil dostat k pořádání velkých akcí.
Například velké plesy pro Hlavní město nebo v roce 2008 v Obecním domě světové finále soutěže Elite Model Look.
Čtěte také: Proč se oblékat o 25 procent lépe než všichni ostatní v kanceláři?
Úspěch i vydělané peníze si ovšem vzaly na Kmochově zdravotním stavu svou daň. „Bylo to strašně náročné období. Byl jsem před zhroucením a chodil jsem k psychologovi,“ vzpomíná Kmoch. Proto se rozhodl dát svému životu nový řád: třetinu firmy dal svým zaměstnancům, stáhl se z denního managementu a začal se věnovat sportu, uchvátil ho hlavně thajský box.
Tou dobou už byl spolu s Eliáškem a Chrastilem zaangažovaný i v prádelnách a měl několik velkých klientů: v Praze pere Net Industry prádlo třeba pro hotel Marriott, Letiště Praha nebo Kooperativu. Až teprve teď však naplno šlápla do služby We Hate Ironing.
Její rozjezd stál podle Kmocha necelých 10 milionů korun a už není v hlavním městě jediná: přibyl například LaundryJet.cz a je tu i trošku jinak postavená služba Ironing Ladies s chvályhodným sociálním přesahem.
Kmoch se ovšem kouká hlavně na svou cestu. Pro nadcházející dva roky si vytkl velké cíle: v roce 2017 vylepšit logistiku nákupem nových aut a spustit mobilní aplikaci, v roce 2018 pak rozšířit službu i do Bratislavy a připravit interní pravidla pro franšízing.
Mimochodem, víte, proč Kmoch, Eliášek a Chrastil pro svou službu zvolil právě tento název? „Každý se nás na to ptá,“ přitakává Kmoch a na mou poznámku, proč jméno není spíš We Love Ironing, odpovídá: „Je to marketingový tah, chtěli jsme, aby to bylo trošku kontroverzní a každý si to zapamatoval. Myslím, že se to povedlo.“
Foto: Michael Tomeš