Nákupí portál a srovnávač cen Heureka.cz minulý týden opět rozdával ceny e-shopům, které odborná porota i zákazníci ocenili jako nejkvalitnější a nejoblíbenější.
V jedné ze dvou hlavních kategorií zvítězil online antikvariát Knihobot, který si stejně jako loni odnesl Cenu kvality. Jeho účet na Heurece je přitom už třetím rokem zablokovaný a na portálu nesmí Knihobot inzerovat.
„Ujíždí vám vlak,“ vzkázal šéfovi Heureky Tomáši Bravermanovi člen předloňského výběru Forbes 30 pod 30 a CEO Knihobota Dominik Gazdoš. Argumentuje, že prodejce použitých knih je sice malý, ale zastupuje směr, kterým se bude e-commerce v současné dekádě ubírat.
Gazdoš zdůrazňuje, že význam zboží z druhé ruky poroste, a postoj Heureky považuje za mylný. „Na počty prodaných knih budeme už letos největší online knihkupectví v Česku. V takové situaci už prostě nenabízíte čtenářům kompletního nákupního rádce. Nejpreferovanější varianta vám tam chybí,“ napsal Gazdoš v kontextu srovnávače ve svém příspěvku na síti LinkedIn.
Připojil k němu fotografii z udělování cen, kam dorazil se svým bratrem a CTO Knihobotu Davidem v tričkách se snímkem jejich zablokovaného profilu.
Knihobot nesmí na Heurece inzerovat právě kvůli prodeji použitého zboží. „V tuto chvíli nejsme připraveni technicky zobrazovat bazarové produkty. Nemáme pro ně vytvořené kategorie a ani uzpůsobené produktové karty,“ objasňuje šéf komunikace Heureky Martin Žabka.
Zařazení použitých produktů by podle něj zásadně změnilo fungování portálu. „Důležitým kritériem ve vyhledávání je i cena a ta by byla oproti konkurenci s novým zbožím mnohem nižší. Dlouhodobě se diskuzi, zda a jak případně zapojit použité zboží do nákupního procesu, nebráníme, ale prioritu dostaly jiné, větší projekty,“ uvádí.
Portál momentálně pracuje na budování jednotné platformy, na které fungují srovnávače ve všech devíti zemích, kde společnost Heureka Group působí. „Integrace našich stávajících platforem je nutným předpokladem pro tak významnou změnu, jako je prodej použitého zboží,“ tvrdí šéf Heureky pro Česko a Slovensko Jan Mayer.
„Kde je vůle, tam je cesta. Kde vůle není, tam se vymyslí tisíc důvodů, proč to nejde,“ komentuje počínání Heureky Dominik Gazdoš. „Chápu, že nikdo nechce uvádět zákazníka v omyl, aby si myslel, že kupuje novou knihu a pak dostal použitou. Nicméně u knih už dnes existuje víc kategorií, kromě papírových i e-knihy a audioknihy. Zavést novou kategorii knih z druhé ruky by podle mě neměl být problém,“ domnívá se.
Za již druhou Cenu kvality pro Knihobot přesto děkuje. „Aspoň je vidět, že je to nestranné,“ směje se. Ocenění Heureka uděluje na základě zákaznického hodnocení zkušenosti s nákupem.
„Do Ceny kvality zapojujeme všechny e-shopy, které využívají službu Ověřeno zákazníky. Gratulujeme Knihobotu k vítězství, v budoucnu se bazarové produkty určitě objeví i u nás,“ konstatuje Žabka.
Knihobot loni dosáhl obratu 182 milionů korun, když prodal přibližně 1,1 milionu knih. „Nyní jsme meziročně v zásadě na dvojnásobku i v době, kdy prakticky celá e-commerce řeší, aby minus nebyl tak velký,“ uzavírá Gazdoš.