Digitální antikvariát Knihobot skládá účty za uplynulý rok, který místy připomínal horskou dráhu.

Ještě na jaře se startup potýkal s propadem prodejů a musel dokonce propouštět, zbytek roku mu ale hrála do karet krize a zdražování nových knih, takže o ty z druhé ruky rostl zájem. Knihobot tak nakonec utržil přes 180 milionů korun a meziročně vyrostl o 140 procent.

K tomu přispěly nejenom desetitisíce nových zákazníků v Česku, ale i expanze na slovenský trh. Měsíčně překonaly tržby hranici dvacet milionů korun a loni celkem poslal Knihobot do oběhu 1,3 milionu knih. Letos chce firma růst zopakovat a pomoct jí v tom má i plánované rozšíření do Rakouska.

Tam chtěl český startup vstoupit už loni, nakonec ho ale zbrzdila ekonomická situace a odliv potenciálních investorů.

„Chtěli jsme růst výrazně víc, ale v kontextu doby jsou to skvělá čísla. Většina firem spíš řešila, jestli jim obrat klesne míň, nebo víc. My jsme do problémů spadli na jaře, ale rychle jsme se z toho zvládli oklepat, což nám dalo velký náskok. Kolem a kolem, dařilo se nám ve špatných časech,“ hodnotí uplynulý rok Dominik Gazdoš, zakladatel Knihobotu.

Od loňského podzimu v Knihobotu každý měsíc přijali a prodali přes sto tisíc knih, k růstu jim nakonec pomohla vysoká inflace a nedostatek papíru na trhu, které vedly ke zdražování knih. Zájem zákazníků o trh s použitým zbožím navíc rostl obecně, i z toho knižní secondhand jen těžil.

Loni stoupl Knihobotu počet zákazníků o 200 tisíc (z šedesáti tisíc na 260). A ti, co přes digitální anitkvariát své knihy prodávali, si za loňský rok celkem přišli na 73 milionů korun. „První kontakt s námi většinou lidé mají prostřednictvím nákupu a když zjistí, že poslat knihy do oběhu je otázka pár kliknutí, začnou knihy točit,“ doplňuje Gazdoš.

Navzdory složitému začátku roku se firmě nakonec podařila plánovaná expanze na Slovensko, které po tři čtvrtě roce tvoří pětinu celkového obratu firmy. Knihobot tam zatím funguje bez fyzické pobočky a knihy svážejí do pražského skladu, který bude klíčový i pro další zahraniční expanzi.

Dominik Gazdoš

Růst tržeb ze 76 milionů v roce 2021 na loňských 182 milionů korun Knihobotu vynesl také patnácté místo v žebříčku nejrychleji rostoucích firem ve střední Evropě Fast Fifty, který pravidelně sestavuje poradenská společnost Deloitte, a páté místo v rámci Česka.

Na plánovaný vstup na německy hovořící trhy naopak loni nedošlo, slibovanou expanzi startup odložil – spustit plánuje nakonec Rakousko letos v únoru. Knihobot se tam chce v první fázi zaměřit především na výkup. „Letos bychom v Česku i na Slovensku rádi vyrostli alespoň na dvojnásobek. Když se nám bude dařit v zahraničí, mohli bychom zopakovat růst z minulého roku,“ plánuje Gazdoš.