V pražské Vězeňské ulici nově svítí výloha s logem Diptyque z dílny francouzské dekorativní malířky Charlotte Bohn. To neříká nic jiného, než že dorazila světová značka, jejímž základem je vrcholné francouzské parfumérství a estetické podání všech produktů, nejen vůní a svíček.

Diptyque má v sobě špetku staromilství, ale současně tolik nadčasové modernosti, že se musí líbit snad všem a navždy. Někdy zkraje léta při mé návštěvě v parfumerii Ingredients její spolumajitel Jakub Kopčák jen tak mezi řečí o novinkách prohodil, že si „neustále pinká e-maily s Paříží“, která musí v chystaném pražském obchodě Diptyque „schvalovat úplně všechno“. A povedlo se.

Praha tak získala monobrandový kamenný obchod, po souběžně se otevírající Varšavě teprve druhý Diptyque ve střední Evropě.

Jaký je? Docela velký, dokonce větší než ve známé pařížské čtvrti Marais. A je nádherně, eklekticky zařízený. „Ještě před třemi lety mi přišlo, že se v interiérech butiků Diptyque hledá. V některých byly černé minimalistické police, v jiných regály s přílišnými ozdobnými nohami,“ vzpomíná během otevíračky pro novináře viditelně unavený, ale přešťastný Kopčák.

Až nyní má pocit, že si značka vytříbila ten správný interiérový charakter. „Super je, že každý butik vypadá jinak, každý něčím překvapí,“ pochvaluje si muž, který před otevřením téměř nespal, ale těší se, že starosti teď vystřídají radosti, kdy bude pražský Dyptique pulzovat životem i pečlivě zaškoleným personálem. A on sám bude jen euforicky ohlašovat, kolik adventních kalendářů se už prodalo.

„Hlavně, že jsme stihli otevřít před Vánocemi – byly momenty, kdy jsem v to přestával věřit,“ přiznává Kopčák. „Podařilo se to hlavně kvůli osobnímu nasazení lidí, kteří byli schopni pracovat rychle. Například když jsem u ostravského malíře Václava Buchtelíka poptával malbu přímo na stěnu, která by byla inspirována archivní kresbou Desmonda Knox-Leeta, jednoho ze zakladatelů Diptyque, bylo to s vědomím, že na její provedení bude mít pouhý měsíc. A on to zvládl,“ říká uznale.

Jeden by mohl očekávat, že z ulice vstoupí na koberec s nějakým art deco vzorem, protože ten je poznávacím znamením legendárního butiku v čísle popisném 34 na pařížském bulváru Saint-Germain. První obchod značky Diptyque byl otevřen v září roku 1961. Tehdy ho čerstvě založili Desmond Knox-Leet, Christiane Montadre-Gautrot a Yves Coueslant. Žádný koberec se nicméně nekoná.

Zato s novým vybavením a produkty kontrastuje omšelá prkenná podlaha jako z pařížského hôtel particulier (městského paláce). Ta tu zůstala po předchozím nájemci a vlastní architektonický tým značky, který má na starosti návrhy nových butiků, z ní byl nadšený. Skvěle totiž zapadá do konceptuálního mixu různorodých prvků, který v pobočkách Diptyque v současnosti vládne.

Na jedné straně je dřevěná policová sestava naplněná interiérovými svíčkami, svícny a podstavci a také novou řadou pro úklid domácnosti La Droguerie. Připomíná retro univerzitní knihovničku jako ze šedesátých let, zatímco nesourodé leštěné podsvícené police z nerezu, vystavující na druhé stěně kolekce tělových produktů, jsou jako ze sci-fi filmu.

Jsou tu odkazy jak na pařížské, tak pražské byty a architekturu – kazetové boiserie (dřevěné profilované obložení) nebo patinovaná zrcadla jako ze staré kavárny nebo prodejny. Skleněný lustr a nástěnná svítidla jsou sice z poloviny minulého století, z produkce vídeňských dílen Kalmar Werkstätten, ale lze se domnívat, že je architekti vybrali i kvůli návaznosti k československým retro interiérům.

Sofa může evokovat salonek v prvorepublikové vile Karla Čapka, i když se jedná o současnou produkci firmy Pierre Frey. Obchod záměrně působí dojmem prvotřídního bazaru – má připomínat domov náročného sběratele i kabinet kuriozit. Ostatně už první butik Diptyque byl takovým luxusním „obchodem s ničím“ z celého světa.

Ještě než se v něm objevily první vůně, jako byla Thé, Canelle a Aubephine nebo octová Vinaigre de Toilette a později i legendární svíčky ve skle, prodávaly se v něm dekorační látky a okrasné funkční i umělecké předměty, dokonce i orientální provenience. A pokud jste byli zvyklí nakupovat sortiment Diptyque v Ingredients, nemusíte své návyky měnit.

„V Ingredients zůstanou bestsellery, jako je řada 34, a některé svíčky a parfémy, které tvořily osmdesát procent prodejů. Zbytek už bude k dostání opravdu jen tady a myslím, že zákazníci určitě budou primárně mířit sem, protože zde se jim dostane Diptyque zážitku se vším všudy,“ je přesvědčený Jakup Kopčák.

To znamená s výkladem prodejních asistentů, rituálem vyklepávání svíček na speciální polštářek při očichávání vůní, obřadem balení a výhledově i se stálou službou personifikace svíček a parfémů monogramy. Vybrané butiky časem dostanou automatickou rycí technologii – zatím se ho zákazníci dočkají příležitostně na speciálních akcích, kdy se gravíruje ručně. Zkrátka Diptyque v celé své kráse. Magnifique!