Pařížská ulice v Praze je plná obchodů s luxusní módou, šperky a hodinkami. To samozřejmě není žádná novinka. Od minulého týdne se ale jen kousek od výloh obchodů Dior, Celine nebo Louis Vuitton prodává i zboží, které byste tady nejspíš nečekali – cyklistické kraťasy a dresy.
Abychom byli korektní, tenhle obchod není přímo v Pařížské, ale pár metrů od ní v Široké, jedné z bočních uliček. Najdete ho ale mezi butiky značek Prada a Boucheron, takže předchozí tvrzení platí. Obchod s cyklistickým oblečením tady působí jako zjevení.
Pravda, žádné laciné oblečení tady nečekejte. Tohle je butik švýcarské značky Assos, která patří v tom, co si obléknout na kolo, k tomu nejlepšímu, co si můžete dopřát. To znamená kraťasy kolem pěti tisíc, dresy od tří tisíc korun a výš.
„Byl jsem trochu nervózní, přece jenom cykloobchod v téhle části Prahy není obvyklý, ale dal jsem si vedle sebe pro a proti a nakonec jsem sám sebe přesvědčil, že to půjde,“ říká Vladan Hájek, který posledních sedm let zastupuje Assos na českém a slovenském trhu.
Zatímco celá Pařížská po krizi sčítá škody, Hájek tak byl jediný, kdo ve stejné době otevřel nový obchod, a ještě rostl. „Za tenhle obchod může krize,“ podotýká v nadsázce Hájek.
Jeho oblečení Assos a kola italské značky Colnago, kterou v Česku také zastupuje, šly během karantény nezvykle na dračku, a přestože jde o luxusní a zbytné zboží, u kterého byste čekali pokles prodejů, stal se pravý opak – duben byl pro Hájka rekordní měsíc.
Díky online prodeji mu v dubnu obrat z prodeje kol a cyklistického oblečení o 50 procent překonal dosavadní měsíční rekord, stejně jako květen, kdy byly tržby vyšší o 46 procent. A to přitom měla italská fabrika Colnaga zavřeno, takže nebylo možné objednávat nová kola.
„V karanténě byly zakázané skupinové sporty, lidé si nemohli zahrát fotbal ani tenis, nemohli si jít zaplavat, jít do posilovny. Mohli si pouze zacvičit doma, a aby se z toho nezbláznili, jít si zaběhat nebo se projet na kole. Karanténa tak posadila mnoho lidí na kolo,“ říká Hájek.
To je první důvod, proč mu krize pomohla k odvážnému kroku otevřít butik hned za rohem od nejdražší ulice v Česku. Ten druhý opět souvisí s krizí – na stejném místě v Široké 15 ještě zkraje roku fungoval obchod šperkařské značky Frey Wille, který ale neustál krizi a na konci března skončil v insolvenci. Hájek, kterému patří vedlejší butik Boucheron, hned zavětřil.
„Okamžitě jsem napsal do Švýcarska, že konečně můžu dokončit, co jsem před sedmi lety slíbil,“ vypráví Hájek a dodává, jak se v roce 2013 vypravil do Švýcarska za Rochem Maierem, synem zakladatele Assosu Toniho Maiera, aby získal tuzemskou distribuci.
Abyste rozuměli, Assos je mezi cyklisty pojmem. Maier totiž v roce 1976 jako první ušil cyklistické kraťasy z tehdy revolučního materiálu – lycry. Jeho oblečení brzy začali nosit i profesionální cyklisté, kteří si je potají kupovali, i když je sponzorovali jiní výrobci.
„Řekl jsem tehdy Rochemu, že nechci být jen distributor, že chci ihned otevřít vlastní obchod, ve kterém budeme mít celý sortiment, že nikdy nebudu prodávat jinou značku cyklooblečení a že jednou otevřu i samostatný butik Assos v Praze,“ vzpomíná Hájek, který pak otevřel obchod poblíž O2 areny v pražských Vysočanech, kde kromě Assosu prodává i Colnago.
Vlastní butik, který má Assos kromě Prahy už jen v Londýně a Luganu, byl ale mnohem větší krok. „Když jsme to začali na začátku dubna řešit, nebyl ještě moc důvod k optimismu. Ale věřil jsem, že to bude dobré. Největší luxus totiž není nová kabelka nebo hodinky, ale čas, který člověk může strávit se svou rodinou nebo přáteli při sportu,“ tvrdí Hájek.
Cizinci, na kterých byznys Pařížské z velké části stojí, do Prahy nejspíš ještě nějakou dobu nedorazí, ale Hájkovi to nevadí – jeho cílovou skupinou jsou Češi. Sází totiž na to, že cyklistika je v Česku podle různých průzkumů nejpopulárnější sport, což koronakrize ještě zvýraznila.
A lidí, kteří jsou ochotní si připlatit za kvalitní oblečení, aby na kole mohli „trpět v komfortu“, což je jeden ze sloganů Assosu, přibývá. „Před časem prohlásil Jeremy Clarkson, že kolo je pro lidi, kteří si nemohou dovolit auto. V době, kdy lidé utrácí za kola a oblečení i víc peněz než za svoje auto, to už evidentně neplatí. Určitě ne v Česku,“ dodává Vladan Hájek.