Pavel Skřivánek je zakladatelem a majitelem české jazykové agentury Skřivánek, která poskytuje jazykové kurzy a překladatelské služby nejen v Česku, ale v podstatě po celém světě. Agentura se od svého založení v roce 1994 rozrostla do 17 zemí včetně Velké Británie nebo i Brazílie a mezi její klienty patří kromě soukromého sektoru i EU nebo OSN. Agentura Skřivánek dnes vykazuje více než půlmiliardové roční tržby.


Můj motor je snažit se neustále o nové věci a inovování. Proto se nebojím chyb. Vím, že chyby nedělá jenom ten, kdo nikdy nezkusil nic nového.

Dělejte to, co umíte nejlíp

Velkým skokem do neznáma byl vlastně i celý začátek mého podnikání. Byl jsem čerstvě po vysoké škole, asi měsíc zaměstnaný. Za příliš spokojeného zaměstnance mne však nebylo možné označit. Plat nebyl z nejvyšších a navíc jsem musel každý den dvě hodiny dojíždět.

Po čase za mnou přišel kamarád, zda nechci zkusit překládat. Uměl jsem rusky, anglicky, německy a francouzsky a už na vysoké škole jsem překládal nějaké texty a bavilo mě to. Napřed jsem zkoušel pracovat pro již existující agentury, ale po čase zvítězila touha jít tzv. na sebe.

Čtěte také: Od zbraní k rozmotávání jazyků. Hlas Skřivánka je slyšet po celém světě

Psala se divoká devadesátá léta, ve vzduchu byla cítit svoboda a všichni jsme toužili být podnikatelé. Dneska se usmívám, když si vzpomenu, jaký punk to tehdy byl. Ale to, že jsem dal na svůj instinkt a spolehl na své znalosti, považuji dodnes za nejlepší rozhodnutí vůbec.

Risk je (někdy) zisk

V začátcích každého podnikání je nesmírně důležitá inspirace. Dnes je to přeci jen jednodušší, co se týče podnikatelských vzorů a dostupnosti informací, ale tehdy bylo slovo startup v pravěku.

Já si tehdy nakoupil několik knížek na téma jak začít podnikat a doufal, že zase brzy neskončím. Mlád a pln ideálů jsem skočil do bazénu podnikání a doufal, že se brzy naučím plavat.

Prodal jsem byt a koupil si reklamu ve Zlatých stránkách. Co to je, budou muset mladší ročníky vygooglovat. Tak se ze mě stal prakticky bezdomovec a protože jsem neměl kde bydlet, i samotný byznys jsem rozjížděl z kamarádova bytu.

Nabídněte vždy něco navíc a dřete

Získal jsem první zákazníky, kteří postupně přibývali, a tak jsem v roce 1994 najal první dva zaměstnance a založil firmu Překladatelský servis Skřivánek s. r. o. Tehdejší příjmy se pohybovaly v řádech několika málo desítek tisíc korun. Tak akorát, aby nás to uživilo, ale postupně se začaly tržby navyšovat.

Přispělo k tomu i to, že jsem se nebál těžké práce. Měl jsem otevírací dobu od 5 ráno do 10 večer a nabízel expresní překlady, což bylo tehdy naprostou novinkou. Vzal jsem také mnoho zakázek, u kterých jsem si nebyl jistý, jestli je budu moct splnit, ale prostě jsem řekl, že do toho jdu, a potom jsem udělal naprosté maximum, aby byl klient spokojený.

Dodnes jsem přesvědčen, že toto je v začátcích byznysu důležité, abyste mohli být úspěšní a vydělali i svůj první a nikoliv poslední milion.

SKRIVANEK Pavel_JR1_9160

Buďte obezřetní na lidi kolem

Zní to jako klišé, ale lidi, kterými se obklopíte, jsou klíčoví pro fungování každé firmy. Já jsem s nimi měl hlavně v začátcích poměrně negativní zkušenosti. Z chyb se ovšem člověk poučí a pokud máte s lidmi nepříliš dobré zkušenosti vícekrát, hledejte problém u sebe.

Zažije to samozřejmě každý, neznám vlastně nikoho, kdo by se někdy v životě nespálil, ale důležité je, jak potom na situaci zareagujete. Loajalita kolegů vám zaručí nejen dobrý chod firmy, ale i klidné spaní.

Respekt a pokora

Pracovní vztahy stavím hlavně na etiketě a slušném chování a je jedno jestli mluvím s hlavním investorem, nebo s podřízenými zaměstnanci. Lidská slušnost je dobrý základ pracovních vztahů a já ho považuji za stavební kámen svých rozhodnutí.

Měl jsem štěstí, že někteří lidé, s nimiž mě pojily začátky podnikání, mi zůstali v životě dodnes a jedna z nich dnes šéfuje celé firmě. A jsem za to velmi rád.

Nejen práce, ale i relaxace

Mým vzorem je například Albert Einstein, ale nejvíce se ztotožňuji s Janem Werichem. Myslím, že máme společné hlavně to, že máme oba životní zkušenosti z praxe a přesto se nebojíme spoléhat na instinkt.

Rád se řídím jeho slavným výrokem: „Kdo víno má a nepije, kdo hrozny má a nejí je, kdo ženu má a nelíbá, kdo zábavě se vyhýbá, na toho vemte bič a hůl, to není člověk, to je vůl.“

Snažím se dostatečně si užívat života a denní operativou firmy se dnes zabývám pouze minimálně. Soustředím se teď spíš na směřování společnosti do budoucna a dlouhodobé plánování vizí.

Foto: Jan Rasch